Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

Hur påverkas ditt företag av läget i Sverige?

(uppdaterad av Lisa Henriks COMMUNITY MANAGER ‎2020-03-24 16:21 )
Just nu är det många som påverkas av det oroliga läget i Sverige och världen. Förra veckan kunde vi exempelvis läsa om beskedet om slopat karensavdrag och igår kom förslag från Regeringen om ett krispaket för företagare på upp till 300 miljarder. 

Mer om Regeringens stödpaket och vad du kan göra för att klara krisen hittar du i artikeln Coronakrisen och företagen: Det här kan du göra just nu
If you need information in english, please visit Economic measures in response to COVID-19.

Vilka tankar maler i ditt huvud just nu? Vad känner du oro kring? 
I detta inlägg kan du lyfta dina tankar och funderingar gällande situationen i samhället, men du får också gärna lämna tips på hur du gör för att klara vardagen som företagare. 

Community Manager.png
8 Kommentarer
UTFORSKARE

Hej jobbar nu hemifrån pga Coronautbrottet och märker av att det blir lite besvärligare med allt, pga att hemmet inte är anpassat för kontor. Men några saker som jag håller på med nu är att fixa till betalning genom bankfil, för att underlätta lite. Men en sak som jag funderar över är när integration mellan visma administration 1000 och visma tid smart för leverantörsfakturor, ska ske, skulle underlätta faktureringen avsevärt istället för att sitta och  räkna ihop levfakturor som ska faktureras vidare till kund som även ska faktureras timmar (Måleribranchen) 

unrar även om de nya sjukskrivnings reglerna åkommor att läggas in i Visma Lön eller ska jag ändra till 0 kronor på de dagar som vi är sjuk?
Ha det bra där ute och ta hand om varandra! Pia

Hej Pigra! Tack för att du delar med dig! Ja visst är det lite omställning att sitta hemma och jobba när man inte har all utrustning man är van vid. Köksbordet får fungera som mitt nya skrivbord, men det finns fördelar med det också. 

Va kul att du använder Visma Tid Smart ihop med Visma Administration 👍 Vi håller på att jobba med att få över leverantörsfakturorna. Det ska vara på plats i nästa version av Administration är det tänkt, så håll ut! Tidplanen är inte helt spikad för när nästa version är planerad dock. 

Gällande din fråga om Visma Lön så vet vi inte exakt vad rekommendationen är ännu. Vi inväntar direktiv och hoppas få klarhet i detta de närmaste dagarna. Följ denna tråd så länge, där kommer vi uppdatera eller kommentera/tipsa om allt som är relevant i just frågorna kring karensavdraget: https://forum.vismaspcs.se/t5/Tips-om-lonehantering/Karensavdraget-tas-bort-fran-11-mars-pa-grund-av...

UTFORSKARE

Hej, tack för svar, vad bra att det är på gång 👏

UTFORSKARE
(uppdaterad av AnnnaP ‎2020-03-19 19:36 )

Både jag och min sambo har åkt till sommarstugan i Dalarna och jobbar härifrån. Det blir lite rörigt, men vi har ställt in ett extra bord så att vi har gott om plats för våra resp. arbeten. Arbetsmässigt fungerar det bra, men ergonomin är väl inte den bästa och jag saknar min sköna kontorsstol. Fördelarna är att det är lätt att ta sig ut i friska luften vilket ger större frihet jämfört med lägenheten i Stockholm. Dessutom fungerar det oväntat bra med möten via Teams. 

Men man får se upp med arbetstiderna, det är lätt gjort att tillbringa alldeles för lång tid framför datorn när det inte blir några naturliga fikapauser eller tider att passa. I morgon ska jag börja lägga in några pass med lättare gympaövningar under dagen och även se till att gå ut på "lunchen".

Den främsta orsaken att vi är här är förstås för att hålla oss friska för att inte belasta vården ytterligare. Var rädd om er och varandra, alla Vismare!

COMMUNITY MANAGER

Hej @AnnnaP 

Tack för din omtanke och vad skönt att du har hittat din trygga plats i Dalarna! Frisk luft och rörelse kommer man långt på, och jag håller verkligen med dig om att ergonomin inte är den bästa när man snabbt fick hitta en provisorisk arbetsplats i hemmet. Vi har fått lite pausgympa övningar som jag kommer dela med mig av så fort vi har sammanställt dem, så länge vill jag passa på att tipsa om min favorit Naprapatjonas på Instagram. Jag har kört hans övningar länge och han har många bra övningar för trötta kroppar 👍 

Har du testat att köra en digital fika med några kompisar eller kollegor? Pauserna är ju ännu viktigare nu än förut när man sitter dåligt och inte har kollegor bredvid sig. Det sociala är min största utmaning i detta! 

Jag vill precis som du skicka över kärlek till alla som läser detta, ta hand om er! ❤️
NY MEDLEM

Hej alla som ovant försöker hantera att jobba hemifrån! Jag har jobbat som konsult i byggbranschen hemifrån i flera år och innan dess hade min man och jag ett pensionat i 15 år där jobb och hem verkligen blandades ihop.  Det är mer än 20 år sedan jag jobbade på en vanlig arbetsplats.

Det var faktiskt så sent som i december förra året som jag fick en designerad plats att jobba vid, innan dess satt jag vid köksbordet med pärmar på golvet i hallen och ritningslådor som nattuksbord. Nu har jag nåt som liknar ett kontor. Jag är alltså lite av ett proffs på att arbeta hemifrån så jag har erfarenhet av hur man får arbete hemma att fungera bra.  Fördelarna är många tycker jag. Det finns självklart lite nackdelar också, främst det sociala, men för mig har det passat att kunna styra arbetsdagen lite olika beroende på ork och väder och eventuella andra uppgifter som ska skötas lite parallellt med arbetsuppgifterna  t.ex tvätt, städ, plock mm. Jag försöker börja dagen med att bestämma undefär hur länge jag tänkt jobba, om jag har andra saker som måste hanteras just den dagen (t.ex räkningar och tvätt - som idag) och om jag planerar en lunchpromenad/träningstid mitt i arbetsdagen eller om jag ska ta den på slutet av dagen, eller inte alls. Vill inte vara för spontan med mina uppgifter utan planera ganska noga, lätt att bli distraherad annars.  Telefonsamtal och telefonmöten försöker jag lägga in en stund på förmiddagen och en stund strax innan 15 på eftermiddagen för att fånga upp de som slutar jobba vid 16 (i min bransch är det vanligt med 7-16). Efter lunchpaus gör jag en avstämning på vad jag inte hunnit med som jag vill hinna med innan arbetsdagen är slut. Jag försöker även planera in en paus som sammanfaller med tidpunkten som barnen kommer hem från skolan. Tar en kaffe eller frukt då med dem om de vill- eftersom de är tonåringar så vill de oftast vara för sig själva men det är ändå bra att finnas till hands ifall. Och det är bra för tankeverksamheten att pausa några gånger under arbetsdagen.

Städa gör jag aldrig spontant medan jag jobbar hemifrån för det är ett sånt jobb man jakan fastna i hur länge som helst.  Vi tar det en bestämd eftermiddag i veckan. Tvätt behöver vi däremot göra varje dag eftersom det finns tränande tonåringar och föräldrar i familjen. Det är lättare att avgränsa och inte fastna i. 

Nu när man kanske vill följa lite vad som händer verkar det vara lockande att kolla lite extra mycket på tv eller lyssna på nyheter. Jag försöker hålla den tiden till ett minimum. Bara en stund på morgonen med kaffekoppen från frukost. Eller medans jag äter lunch. Men inte på andra tider.  Ha nått glas med vatten bredvid dig hela tiden så du inte har anledning att gå ut i köket och kolla i kylskåpet. Småätande är hemmajobbarens gissel. 

Hoppas ni håller er friska och tar hand om varandra!  Vill du ha lite mer specifika tips så får du gärna fråga. 

UTFORSKARE

Jättebra tips Malin.

Mitt tips, om man ska jobba hemifrån, är att kommunicera hemma att hemmet blir en del av en arbetsplats, innan arbetsdagen börjar. Man har möten och konferens ibland och det kan vara svårt för andra i hemmet att förstå att man sitter i samtal, än om man kanske suttit tyst i en halvtimme. (Det kan definitivt vara läge att stänga av sin mikrofon när man inte behöver prata på ett tag.)

Själv bjuder jag ofta på att slå på kameran under samtal. Jag tycker att det ger en ökad känsla av närvaro. Har städat upp bakom mig så att det känns bra att aktivera kameran. Inget stök i bild och den jag pratar med tycker automatiskt att det ser hur fint som helst ut här. Det som är och händer utanför bild känner bara jag till. 🙂

Ett bra headset har jag skaffat. Jag lade 1200kr för ljud i båda öronen + mikrofon på arm framme vid munnen. Från Jabra. Har fått beröm för att låta SÅ mycket tydligare än andra.

UTFORSKARE

Igår tröttnade jag på köksstolen och köpte en riktigt skön kontorsstol. Vilken skillnad! Nu är ryggen glad igen 🙂