Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

Skattefri extragåva till anställda

(uppdaterad av Lisa Henriks COMMUNITY MANAGER ‎2020-06-04 08:26 )

Arbetsgivare kan ge en skattefri gåva till sina anställda till ett värde upp till 1000 kr inkl moms per anställd. Möjligheten infördes 1 juni 2020 och gäller året ut. 

Skattefriheten ska gälla utöver möjlighet att lämna skattefria gåvor som redan finns idag, till exempel i form av julklappar till anställda. 

Bakgrunden till beslutet är att företag och kommuner har vädjat om få hjälpa till att lindra den ekonomiska situationen som många företag står inför nu, till exempel restauranger. Genom skattelättnaden så kan arbetsgivare till exempel köpa presentkort hos restauranger eller butiker för att stötta det lokala näringslivet. 

För arbetsgivare som är momspliktiga blir det dock billigast att ge bort varor/tjänster som beläggs med 25 % i moms. Då blir arbetsgivarens kostnad för en gåva som kostar 1 000 kr i praktiken bara 800 kr, eftersom momsen på gåvan räknas som en avdragsgill ingående moms.

Läs mer på regeringens sida Tillfälligt slopas förmånsbeskattning för parkering och gåvor till anställda och vår egen sida Krispaketet efter Corona - detta kan du som småföretagare göra just nu

6 Kommentarer
NY MEDLEM

Hej,

hittar ingen information om att det faktiskt börjat gälla på regeringens hemsida. Kan du bifoga länk? 
Den länken du bifogat visar endast att det är ett förslag.

COMMUNITY MANAGER

Vi följde riksdagsbehandlingen live den 29 maj, och då togs beslutet detta 🙂 

COMMUNITY MANAGER

Efter lite Googlande och letande på riksdagens hemsida så hittade jag dokumentation på beslutet. 

NY MEDLEM

Jag bara älskar Visma! Tack för hjälpen Lisa 🙂 

NY MEDLEM

Hej!

Jag köpte en extragåva till en anställd (ett presentkort). På presentkortet finns ingen moms. Detta var alltså inte så smart av mig eftersom jag inte får dra momsen då, utan jag hade kunnat ge en mer kostsam gåva till den anställde om jag köpte den själv och drog momsen (alltså något för 1250 kr). Har jag förstått detta rätt?

Hälsningar,

Anders

COMMUNITY MANAGER

Hej @Anders_W 

Du har förstått det hela rätt!

Just presentkort kan vara lite luriga, om jag har förstått det hela rätt när jag har läst på så finns det olika typer av presentkort. En variant som det inte är moms på och en annan variant där det är, men oavsett så ska det framgå av kvittot så att du vet om du får göra avdrag eller inte.