Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

Tillfällig nedsättning av egenavgifter för enskilda firmor

Regeringen kom igår med ett krispaket för småföretagare och krispaketet innehöll bland annat ett förslag om tillfälligt sänkt egenavgift för enskilda firmor. Förslaget innebär att enbart ålderspensionsavgiften och två tredjedelar av de övriga egenavgifterna och den allmänna löneavgiften ska betalas under 2020. Läs mer på regeringens sida Om förslaget tillfälligt sänka socialavgifter med anledning av coronaviruset. Tänk på att detta inte påverkar deklarationen du ska lämna in år, utan det blir en skattelättnad på nästa års deklaration. 

skatteverket.se finns en sammanställning av egenavgifterna. 

Förslaget förväntas träda i kraft den 6 april 2020.  

Vill du har ett mejl så fort vi uppdaterar inlägget med ny information? Logga in och klicka sedan på cirkeln med de tre prickarna uppe till höger och välj Prenumerera.   

13 Kommentarer
NY MEDLEM

Borde komma en lösning så vi som har enskilda firmor med enbart oss själva som "anställda" kan få lättnad nu, precis som alla andra och inte behöva vänta tills deklarationen om 1 år (förutom att givetvis jämka om F skatten när nu omsättningen tvärnitar

NY MEDLEM

@Lisa Henriks har ni hittat något nytt även för denna tråden för oss som driver enskild firma med enbart oss själav i verksamheten. Hur vill myndigheten att vi agerar för att få samma nedsättning?

NY MEDLEM

Hej

Jag är också intresserad av frågan följer med spänning. 

COMMUNITY MANAGER

Hej på er! 

Jag har inte hört något mer, tyvärr! 

Detta är vad som står på regeringens sida än så länge:
För enskilda näringsidkare och fysiska personer som är delägare i handelsbolag innebär förslaget att ingen annan avgift än ålderspensionsavgiften ska betalas på den del av avgiftsunderlaget som uppgår till högst 100 000 kronor under 2020.

Beslutet ska träda i kraft den 6 april 2020 så vi får helt enkelt se om det kommer någon mer information efter det. 

NY MEDLEM

@Lisa Henriks - något nytt här? Hittar fortfarande inget själv 

COMMUNITY MANAGER

Nej, inget nytt vad jag hittar heller. Slängde ett öga på Tillväxtverket också för att se om dom hade uppdaterat något om permittering men beslutet om att ägare av enskilda firmor inte kan permitteras kvarstår. 

Citat från Tillväxtverket på frågan om ensamföretagare omfattas av stödet:

"Stöd för korttidsarbete kan lämnas till företag med anställda. Därför kan vi inte lämna stöd till ensamföretagare som bedriver sin verksamhet i företagsformen enskild firma. Begränsningen gäller emellertid enbart enskilda firmor, så om alla andra förutsättningar är uppfyllda kan du som företagare få stöd även om du är anställd i ditt eget företag.

Se mer under rubriken Vilka anställda omfattas av stödet?"

NY MEDLEM

@Lisa Henriks det trodde jag inte heller, att de skulle ändra reglerna för permittering, men som jag läser det borde enskilda firmor utan anställda omfattas av nedsättningen av arbetsgivaravgiften?

- du är väl av samma uppfattning va?

- vart kan man vända sig för svar, något tipps?

COMMUNITY MANAGER

En ägare av en enskild firma som tar ut lön gör ju det genom ett eget uttag, dvs man betalar inte in arbetsgivaravgift till Skatteverket på samma sätt som man gör om man betalar ut lön till anställda.

En enskild firmas motsvarighet till arbetsgivaravgifter är ju egenavgifterna, och det är ju den delen som är sänkt (som nämnt i inlägget ovan) 

NY MEDLEM

@Lisa Henriks då gäller det bara att få reda på hur man får den sänkningen tillgodo. Skatteverkets hemsida är inte till mycket hjälp

UTFORSKARE

Egenavgifterna är det ju ingen brådska med. Kommer ju att regleras när året är till ända. Men kan ju vara bra att ha för att kunna räkna ut preliminär skatten med.

COMMUNITY MANAGER

Så som vi har förstått det så är det ju inte en påverkan förrän på deklarationen nästa år. Det är ju väldigt många månader tills dess. 

Jag vet inte om du har sett det, men redan på deklarationen i år så har du möjlighet att sätta av mer till periodiseringsfond, se inlägget Utökad avsättning till periodiseringsfond för enskilda firmor och delägare i handelsbolag. Det är ju ett sätt att i alla fall skjuta på skatten om man går med vinst. 

NY MEDLEM

Goddag!

Finns det någon mer information avseende nedsättning av egenavgifter för enskilda firmor?

Behöver jag göra något nu eller förväntas jag vänta till deklarationen för 2020?

Mvh en n00bie 🙂

COMMUNITY MANAGER
(uppdaterad av Lisa Henriks COMMUNITY MANAGER ‎2020-05-20 14:12 )

Hejsan! 

Inga frågor som ställs här är dumma, det du grunnar på funderar garanterat fler på 🙂 

Du behöver inte göra något detta året utan de lägre egenavgifterna gäller 2020. Såg att Skatteverket uppdaterat sin sida Corona - information för företag, föreningar och offentliga aktörer med mer information nu. Kolla under Enskild näringsverksamhet och delägare i Handelsbolag, och rubriken Går din verksamhet sämre än planerat? Vid punkt 1 berörs nedsättning av arbetsgivaravgifter.