Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

Tillfälligt slopad förmånsbeskattning för fri parkering på arbetsplatsen

Under resten av 2020 blir det möjligt för arbetsgivaren att bekosta fri parkering vid arbetsplatsen för sina anställda utan att det ska ge någon skattepliktig förmån.

Denna skattefrihet ska gälla retroaktivt från och med april till och med årets slut (2020) och innefattas alla yrkesgrupper i hela landet. Avsikten med förslaget är att minska smittspridningen i landet genom att göra det enklare för de som behöver ta sig till och från arbetet och samtidigt minska trycket och trängseln i kollektivtrafiken.

Läs mer på regeringen.se eller i vår artikel Krispaket efter Corona - detta kan du som småföretagare göra just nu

Dela gärna vidare inlägget till din löneadministratör om du har fri parkering som förmån idag!

3 Kommentarer
Jenny Lu
UTFORSKARE

Undrar hur man gör enklast för att den felaktiga förmånsbeskattningen och underlag för arbetsgivaravgifter för april/maj ska bli korrekt? 

Niklas Crona
CONTENT PRODUCER

Hej Jenny!

Jag vill tipsa om följande hjälpavsnitt som kanske kan vara till hjälp för dig: Rättelser av felaktigt registrerad förmån vid arbetsgivardeklaration hos Skatteverket

Med vänlig hälsning

Niklas - Content Producer

Jenny Lu
UTFORSKARE

Har gjort enligt den instruktionen nu, visar sig att det inte blir ändring i AGI:n utan endast på bokföringsunderlaget. Måste sen ändå göra rättningen av arbetsgivardeklarationen för den redovisningsperiod där felet uppstod manuellt på skatteverket.se. Så det var ett per timmars jobb helt i onödan!

Istället tipsar jag om det är nån mer som ska göra detta att göra en spårning i löneprogrammet på den lönearten ni använder för förmånen så har ni underlaget till Skatteverket på ett per minuter istället...