Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 
Senaste inlägg

Hejsan!Du får peka om sökvägen i Visma Byråstöd för att komma in i den gamla versionen och det gör du under Arkiv - Byråunderhåll - Programinställningar.
Jag googlade på formatet och det är ett amerikanskt format för att hantera ekonomiska rapporter på ett effektivt sätt.Som jag redan såg att du fått ett svar från Visma så fanns det tidigare en dialog för att lämna årsredovisningar i formatet till Bolagsverket. Som var omständlig och trög, jag undrar om den användes överhuvudtaget. Jag hann i alla fall inte prova, men tittade på den möjligheten utan att finna någon rationalitet. Nu verkar Bolagsverket ha accepterat PDF-formatet som ett komplement till pappersinskick då de vill ha fastställelseintyget i original i alla fall.
Vi köper in fondlistan från Morningstar. Utbudet som vi köper in följer deras urval för ”Öppna för svenska småsparare”. För att kunna jämföra med Morningstar egna hemsida så kan man göra urval enligt nedanstående bild.Skulle man markera rutan ”Visa även fonder som inte är öppna för svenska småsparare” hade den önskade fonden visats - bild 2 nedan. Så länge Morningstar klassar fonden som ”inte öppen för småsparare” kommer den inte med i listan till Skatteprogrammet.
I den SIE-fil du får från bokföringsprogrammet finns även föregående års saldon med, oavsett bokföringsprogram.När du läser in filen i bokslutsprogrammet får du en fråga om du vill läsa in föregående år. Om du svarar jag då så skall föregående år komma in.Om du behöver justera filen för att jämförelse posterna inte är rätt kan du gå in i Start-Kontoplan och Saldon. Där ser du föregående år per konto och du ser också ifall din SIE-fil har med sig föregående år.Hälsningar Leif G
Hej!Avsättning och återföring av periodiseringsfonder bokförs normalt sätt inte i en enskild firma. Istället görs dessa transaktioner endast i deklarationen. Programmet tror därför att det handlar om ränteintäkter.Om du däremot har ett aktiebolag så gör man på det sätt du beskriver och då känner programmet av att det handlar om en återföring av periodiseringsfond.
Morgonsoffan
Genvägar