Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
(uppdaterad av Niklas Crona CONTENT PRODUCER ‎2020-03-20 09:43 )
  • 0 Svar
  • 3 gilla
  • 439 Visningar

Inför deklarationstider har vi här samlat lite punkter som kan vara bra att tänka på om du vill ansöka om byråanstånd och arbetar i Visma Byråstöd.

 

Du kan ansöka om byråanstånd om du i din näringsverksamhet hjälper fysiska personer och dödsbon med att upprätta inkomstdeklarationer. Ett beviljat byråanstånd ger dig rätt att lämna inkomstdeklarationerna senare än den 4 maj 2020. Skatteverket planerar att öppna filöverföringstjänsten för ansökan om byråanstånd den 10 februari 2020.

 

En förutsättning för att få byråanstånd fram till den 15 juni 2020 är att alla deklarationsblanketter som kan lämnas digitalt även lämnas in digitalt. Det betyder alltså att hela inkomstdeklarationen, det vill säga huvudblanketten (INK1), bilagor och övriga upplysningar skickas in digitalt. Det går att göra på två olika sätt, antingen via Skatteverkets filöverföringstjänst (SRU) eller Skatteverkets e-tjänst Inkomstdeklaration 1.

 

OBS! Med anledning av coronaviruset underlättar Skatteverket inlämningen av deklarationer för redovisningsbyråer med byråanstånd. Anstånd gäller till den 15 juni, även vid inlämning på papper. Läs mer i inlägget Redovisningsbyråer får anstånd med deklarationer till den 15 juni, även vid inlämning på papper.

 

Nytt för i år är att du vid digital ansökan (SRU) inte behöver ange något anståndskontor. Kontor 143 kommer att anges för alla. Tänk dock på att du i Visma Byråstöd själv behöver välja in kontor 143 i fältet för kontorskod under Arkiv - Byråunderhåll - Byråuppgifter.

 

Lägg till anståndskontor i Visma ByråstödLägg till anståndskontor i Visma Byråstöd

Senast den 4 maj 2020 måste ansökan om byråanstånd lämnas in till Skatteverket. Om Skatteverket beviljat ansökan om byråanstånd gäller följande:

 

  • Deklarationer som lämnas digitalt ska ha inkommit till Skatteverket senast den 15 juni 2020
  • Om du inte lämnar in deklarationen digitalt ska den inkomma till Skatteverket senast den 18 maj 2020

 

Observera att juridiska personer (förutom dödsbon) inte kan få byråanstånd. Mer information om byråanstånd finner du på Skatteverket.se 

Ansök om byråanstånd via Visma Byråstöd

Via Visma Byråstöd kan du enkelt göra anståndsansökan till Skatteverket.

 

Under Anstånd visas en lista över de kunder, det vill säga av typen privatpersoner och enskild firma, som du utför uppdraget Deklaration åt. Härifrån kan du söka byråanstånd för dessa kunder.

Denna funktionen ger dig en bra överblick över vilka kunder som du redan har gjort en byråanståndsansökan för och du kan tydligt se vilka kunder som kommer vara med i nästa ansökan du gör.

 

Innan du skapar din byråanståndsansökan via SRU-fil måste du först kontrollera några inställningar i Visma Byråstöd. Du kan läsa mer om detta i hjälpavsnittet Hur skickar jag byråanståndsansökan och deklarationer från Visma Byråstöd?

 

För att skapa byråanståndsfilen via Visma Byråstöd gör du enligt följande:

 

  1. Välj Arbeta med - Anstånd
  2. Välj Skapa byråanstånd

  3. Välj om du vill exportera byråanståndsfilen till mappen för filöverföring eller till en egen mapp. Om du väljer filöverföring ska du även välja om Skatteverkets e-tjänst för filöverföring ska startas eller inte.

  4. Välj Fortsätt
    - När byråanståndsfilerna är skapade visas dialogen Skapa byråanstånd - steg 2. Du ser även var filerna har sparats.

  5. Välj Ja om du vill öppna
    - Ditt byråanstånd är nu klart för att skickas till Skatteverket. Det gör du enkelt via e-tjänsten Filöverföring på Skatteverkets hemsida där du bläddrar dig fram till de skapade anståndsfilerna.

 

Ta också en titt på vår film Skicka anståndsansökan i Visma Byråstöd för ytterligare hjälp.

Medverkande