Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
(uppdaterad av Amanda Nygren CONTENT PRODUCER ‎2021-07-01 15:13 )
  • 0 Svar
  • 0 gilla
  • 497 Visningar

Vad innebär ett samarbete? 

Ett samarbete innebär att både du som redovisningskonsult och din kund har tillgång till de digitala tjänster ni arbetar i och ni behöver då inte skicka data mellan er manuellt. Ett samarbete kan se ut på flera olika sätt, beroende på vilket behov dina kunder har. 

 

En bra start är att tillsammans sitta ner och se över vad din kund vill ha hjälp med och vad den vill sköta själv. Välj vilka samarbetstjänster som passar det som ni har kommit överens om - allt från bokföring, fakturering och tidrapportering.

 

Tips på smidiga och effektiva samarbeten 

 

Läs mer om vilka samarbetstjänster som finns på sidan Samarbeta i Vismas digitala tjänster!  

 

Kom igång   

Du på byrån aktiverar en tjänst via Visma Advisor eller Visma Byråstöd. I Visma Advisor gör du detta via Kunder - Samarbeten. Där kan du även läsa mer om varje tjänst för att ta reda på vilken av dessa som bäst matchar din kunds behov.

 

När du har aktiverat tjänsten får din kund ett mejl om att du vill samarbeta i Vismas tjänster. För att kunden sedan ska kunna komma in i tjänsten behöver den först gå in på vismaspcs.se. På sidan Mina tjänster kommer en notis finnas på startsidan med en utfälld ruta, och via den kan kunden hantera inbjudningen genom att Godkänna eller Avböja samarbetet. Du kommer sedan få ett mejl som bekräftar att kunden godkänt samarbetet och ni kan nu börja! 

 

Se film: 

Bjud in till samarbete i Visma Advisor

För din kund: Acceptera samarbete med din redovisningsbyrå i Visma

 

Läs mer om: 

Samarbeta med dina kunder via Visma Advisor

Samarbeta i Vismas internettjänster via Visma Byråstöd

 

Vanliga frågor 

 

Kan jag starta ett samarbete med en kund som redan har ett samarbete med en annan redovisningsbyrå?

  • Nej, din kund kan inte ha ett samarbete med mer än en redovisningsbyrå. Din kund måste därför först avsluta sitt samarbete med sin nuvarande redovisningsbyrå innan du kan bjuda in till ett samarbete.



Hur ändrar jag avtalsperiod och fakturamottagare på ett samarbete?

  • Gå till vismaspcs.se och logga in på Mina tjänster. Välj Samarbeten i menyn uppe i högra hörnet och klicka på Ändra inställningar för den aktuella tjänsten via pennikonen. Här kan du välja om du vill ändra avtalsperiod, byta fakturamottagare, komma till tjänstens kom igång-dokument eller avsluta samarbetet.

 

Vad gör jag om jag eller min kund har glömt lösenordet till en tjänst?

  • Gå in på vismaspcs.se och logga in på Mina tjänster. Klicka på Glömt ditt lösenord? i inloggningsdialogen och ange din e-postadress, välj sedan Skicka begäran. Nu skickas ett mejl till den angivna e-postadressen. Klicka på knappen Ange nytt lösenord i mejlet och sedan Ange och bekräfta ett nytt lösenord. Klicka på knappen Ändra lösenord och välj till sist Gå till inloggningen.

 

Vad gör jag om en medarbetare inte kommer åt samarbetet för en kund?

  • Om du arbetar i Visma Advisor och en medarbetare inte kommer åt en tjänst på en kund kan du ordna detta genom att gå in på Kunder i programmet. Välj kund och öppna sedan fliken Uppdrag. Kontrollera att den som ska vara uppdragsansvarig och att de medarbetare som deltar i uppdraget är inlagda och avsluta sedan med att klicka på Spara
  • Om du är osäker på vilket uppdrag som är kopplad till ett samarbete kan du som har full behörighet se detta under Underhåll - Kund - Samarbeten. Markera rutan Visa även kopplade och klicka sedan på penn-symbolen för att se vilket uppdrag som en tjänst är kopplad till.

 

Hur ändrar eller avslutar jag ett samarbete?

  • Gå till vismaspcs.se och logga in på Mina tjänster. Välj Samarbeten i menyn uppe i högra hörnet och klicka på Ändra inställningar för den aktuella tjänsten via pennikonen. Här kan du välja om du vill ändra en variant av en samarbetstjänst, ändra avtalsperiod, byta fakturamottagare, komma till tjänstens kom igång-dokument eller avsluta samarbetet.

 

  • Både du och din kund kan när som helst välja att avsluta ett samarbete i en tjänst. Övriga samarbeten påverkas inte. Om du får ett felmeddelande som informerar om att huvudkontakt saknas för kundnumret när du försöker avsluta ett samarbete, löser du detta genom att ställa in en ny Huvudkontakt. Gå till Mina tjänster, ändra till kundens företag och välj Användare. Ändra en användares roll genom att välja pennsymbolen och därefter välja Administratör. Slutligen, välj denna användare som Huvudkontakt. Skulle din kund inte finnas med i listan över användare, måste du först skapa en ny användare.
Medverkande