Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
(uppdaterad av Lisa Henriks COMMUNITY MANAGER ‎2020-11-18 12:49 )
  • 0 Svar
  • 3 gilla
  • 2865 Visningar

Vi fick en fråga från användaren @Adde__1 om hur man gör när man som företag vill skänka pengar eller produkter till andra företag eller organisationer nu i samband med coronakrisen. Självklart ska vi hjälpa till att reda ut hur det fungerar när man vill donera pengar eller varor. 

Se exakta fråga: 

Då jag har ett företag som går bra och inte drabbas av Covid-19 så skulle jag gärna skänka pengar eller helst efterfrågade produkter till behövande via mitt företag. Det jag framförallt tänker på är saker som portionsrätter, microvågsugnar och dylikt som efterfrågats av närliggande sjukhus.

Hur fungerar det skattemässigt och hur sköts det bokföringsmässigt?

När det kommer till gåvor och donationer så är dessa normalt sett inte skattemässigt avdragsgilla, det vill säga du får inte dra av moms. Såklart finns det undantag när det gäller gåvor, bland annat om du ska ge bort jubileumsgåva, minnesgåva eller en julgåva men det är ju inte det som är aktuellt i detta fallet. 

Gåva klassas det som om den har lämnats utan krav på en motprestation, om en motpresations finns med i bilden så pratar vi om sponsring och det kan du läsa mer om hur du bokför i inlägget Hur bokför man sponsring?

Vi återgår till ursprungsfrågan, ett företag vill skänka pengar eller produkter till ett annat företag eller en organisation. Hela kostnaden kan då bokföras på konto 6993 - Lämnade bidrag och gåvor oavsett om inköpet har moms eller inte. Du får inte dra av momsen utan hela kostnaden inkl eventuellt moms ska bokföras som en kostnad. 

Ovanstående gäller om du köper produkter för att skänka vidare. Har du produkter på ditt lager som du vill skänka till företag eller organisationer så blir företaget som skänker produkterna beskattade för beloppet. Detta eftersom produkten annars skulle sålts på marknaden. Uttag av varor från lager hanteras olika beroende på bolagsform, en ägare av ett aktiebolag ska förmånsbeskattas på uttaget och i en enskild firma bokförs det som en typ av försäljning, se Bokföra eget uttag av varor i enskild firma och handelsbolag.

Att skänka pengar eller varor känns väldigt bra i hjärtat, men ut ett företagsmässigt perspektiv så finns det inga skattemässiga vinningar med det. 

Medverkande