I det här inlägget går vi igenom hur du bokför ett eget uttag av varor i enskild firma och handelsbolag.
Du som ägare av en enskilda firma eller delägare i ett handelsbolag kan plocka ut en vara ur verksamheten för att till exempel använda den för privat bruk, detta kallas för att göra ett eget uttag av varor. Uttag av varor beskattas som en försäljning trots att du inte betalar för varan, istället påverkas företagets egna kapital.
För att bokföra ditt uttag av varor rätt behöver du räkna fram vad varan du plockar ut är värd. Värdet baseras på varans nuvarande marknadsvärde (försäljningspris) exklusive moms plus momsen vid inköpet eller på marknadsvärdet beroende på om marknadsvärdet eller inköpspriset är lägst. Kan låta stökigt, men det du egentligen behöver ta reda på är om det är varans inköpspris eller nuvarande marknadsvärde som är lägst, sen är det bara att följa exemplen nedan.
Mer information om beräkningarna finns på Skatteverkets sida Uttag av varor.
Varorna som du har tagit ut från företaget har ett marknadsvärde på 4000 kr exkl moms. Inköpspriset för varorna var på 3000 kr exkl moms och den ingående momsen som drogs av vid inköpet var 750 kr (25%). Mellanskillnaden mellan marknadsvärdet och inköpspriset är 1000 kr.
När marknadsvärdet är högre än inköpspriset så blir varuuttagets värde marknadsvärdet exkl moms plus momsen som drogs av vid inköpet
Konto | Debet | Kredit |
2011 - Egna varuuttag | 4750 | |
3401 - Egna uttag momspliktiga, 25% |
|
3000 |
2612 - Utgående moms på egna uttag, 25% |
|
750 |
3404 - Egna uttag, momsfritt |
|
1000 |
Bokföra uttag av varor där marknadsvärdet är lägre än inköpspriset
Du har gjort ett uttag av varor till ett marknadsvärde av 2000 kr exkl 25% moms. Inköpspriset var 3000 kr exkl 25% moms. När marknadsvärdet är lägre än inköpspriset blir varuuttagets värde marknadsvärdet inkl moms.
Konto | Debet | Kredit |
2011 - Egna varuuttag | 2500 | |
3401 - Egna uttag momspliktiga, 25% | 2000 | |
2612 - Utgående moms på egna uttag, 25% |
|
500 |
Vill du lära dig mer om bokföring och hur det fungerar? Spana in vår guide: Bokföring - vad är det & hur funkar det? Guide i bokföringens grunder.
Hejsan!
Under Inställningar - Kontoplan - Nytt konto kan du lägga till konto 3404 manuellt. I fältet för Momskod kan du välja Ingen momskod då det momsfria egna uttaget enligt Skatteverket inte ska påverka momsrapporten.
Ha en fin dag!
/My
Hej! Jag har bokat enligt detta när jag har tagit ut egna varor under tiden som jag har drivit min verksamhet.
Kan ni dock förklara varför man får momsfritt på en del av det egna uttaget?
Sen undrar jag om det är samma bokföring som detta med momsfritt när jag nu avslutar min verksamhet och tar ut egna varor av den anledningen? Jag såg ett annat inlägg hos er gällande detta som inte visade momsfritt i svaret.
Tack på förhand, Lucinda
Det beror på mellanskillnaden mellan inköpspris och marknadsvärde. " Mellanskillnaden mellan marknadsvärdet och inköpspriset är 1000 kr." står det i exemplet ovan. Momsen beräknas då på inköpspriset, i det fallet 3 000 kr vilket ger en moms på 750 kr. Men marknadsvärdet är 4 000 kr + moms. Och då man skall skatta på marknadsvärdet, i det här fallet 4 000 kr men momsa på inköpspriset, i det här fallet 3 000 kr så blir 1 000 kr momsfritt för att momsrapporten skall stämma men ändå få en total försäljning om 4 000 kr...
Tack för ditt svar. Nu när jag avslutar mitt företag så ska jag ju ta ut lagret på mig själv. Provar just nu att sälja ut lagret med x antal procent i rabatt. Om jag inte får varorna sålda till det rabatterade priset är det då rätt att ta det priset som ”marknadsvärde” när jag ska ta ut det som eget uttag el är det ändå det fulla marknadsvärde priset som man ska använda. Tack igen.
Om du köper det själv så skulle jag tro att Skatteverket, om dom nu upptäcker det, anser att du skulle betalat fullt marknadsvärde.
Det som däremot vet att du kan göra är ju att sälja det till någon annan, ej släkt eller anhörig, för ett kraftigt reducerat pris. Den affären kan ske kontant och redovisas med ett kvitto på "försäljning av kvarvarande restlager" för en summa som då absolut inte behöver vara ett marknadsvärde.
Några särskilda uppgifter på köparen annat än ett namn behövs inte heller. Lycka till!
Jag har ytterligare en fråga som jag hoppas jag kan ställa här. Första året hade jag ett lager som jag då bokade vi säger 7000 på Debet 1460 och Kredit 4960.
Nu i och med att jag tömmer lagret och gör en bokning som eget uttag på det som är kvar så ska jag ju även boka 1460 och 4960 igen pga att lagret är tomt.
Vänder jag bara den bokningen från årsbokslutet, alltså istället Kredit 1460 och Debet 4960. Samma summa 7000 som jag bokade då i årsbokslutet? För lagret är ju nu noll så 1460 så ju nollas och sen debitera 4960 den summan som förändring?
Tack så mkt för svar!!!
Hej!
Tack för din fråga. Ja det stämmer fint, eftersom du tar ut de varor som eget uttag och hanterar det separat, så behövs även 1460 kontot tömmas vid bokslutet. Så det blir utmärkt att bokföra 1460 kredit och 4960 debet, för att få nollat varulagerkontot samt få upp den varukostnaden i räkenskapsåret.
Ha en fin dag!
/ Josefine
Copyright 2023 Visma Spcs. All rights reserved.