Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

(uppdaterad av Ebba Arvén COMMUNITY MANAGER ‎2023-05-11 14:04 )
  • 4 Svar
  • 2 gilla
  • 7012 Visningar

Bokföra friskvård och friskvårdsbidrag

Du som är arbetsgivare kan erbjuda dina anställda upp till 5000 kr per år i friskvårdsbidrag som skattefri förmån. Gränsen för friskvårdsbidraget går just vid 5000 kr per år och om du skulle vilja erbjuda mer så kan det vara bra att känna till att då beskattas den anställda för hela beloppet dvs. inte endast den del som överstiger 5000 kronor. 

Vem kan få friskvårdsbidrag

Friskvård och skattefri motion är något som endast gäller för företagets anställda, med det sagt personer som får lön från företaget och som betalar skatt. Bra att känna till är att ägare i ett aktiebolag räknas som anställda i sitt bolag och får göra avdrag för friskvård. Det får däremot inte ägare i en enskild firma eller ett handelsbolag göra.  

Hur bokföra friskvårdsbidrag

Du bokför friskvårdsbidraget på konto 7699 Övriga personalkostnader. Motkontot är 2440 leverantörsskulder. Momsen är avdragsgill så den tar du med i konteringen och anger momsen för inköp, konto 2641. 

Om företaget får en faktura konterar du enligt nedan: 

Konto Debet Kredit
2440 - Leverantörsskulder    X
2641 - Debiterad ingående moms

X

7699 - Övriga personalkostnader

X

Om den anställda gör ett eget utlägg konterar du enligt nedan: 

Konto Debet Kredit
1930 - Företagskonto    X
2641 - Debiterad ingående moms

X

7699 - Övriga personalkostnader

X

Regler om vad som ska stå på kvittot för friskvård

Det finns inga fastställda regler om exakt vad det ska stå på kvittot som den anställda ska lämna in till sin arbetsgivare för att få friskvårdsersättningen utbetald. Brukligt är dock att det framgår vem som är köpare, säljarens organisationsnummer, säljarens namn, vilket belopp man har betalat, datum och eventuell moms.

Länkar och tips från oss på Visma Spcs
Friskvårdsbidrag 2023 - boosta hälsan med friskvård
Använd Egna ackumulatorer för spårning och varningar - Visma Lön
Varning när anställd överskrider friskvårdsbidrag - Visma Utlägg

Skatteverket - Personalvårdsförmån, motion och friskvård

Kommentarer
Liselott Oldin1
UTFORSKARE

Fråga: En anställd betalar sitt gymkort med autogiro varje månad. Vad använder man då för underlag till bokföringen?

Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @Liselott Oldin1

Be den anställda att begära ett kvitto/intyg från gymmet de betalar via autogiro. Viktigt att momsbeloppet framgår för att du ska kunna göra avdrag för den ingående momsen. 

/Tinna

Sven_O
MEDLEM

Hej!

En praktisk fråga.  Om en anställd som betalat 5100 kr  inkl moms under året för friskvård (Pilates) kan jag då betala ut ersättning på "bara" 5000 kr och dra av moms 6 %. Adekvata  kvitton finns. För om jag betalar 5100 kr blir vederbörande skattskyldig för hela beloppet.

Tacksam för  svar.

Mvh 

Sven-Olof

Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @Sven_O 

Tack för din fråga

Som jag har tolkat reglerna så bör det vara ok att du gör som du skriver men för säkerhets skull rekommenderar jag att du slår en signal till Skatteverket som bäst kan svara på detta. 

Skulle du välja att betala ut 5100 kronor i friskvårdsbidrag så kommer den anställda att bli beskattat för hela beloppet det vill säga för 5100 kronor.   

Uppdatera gärna din tråd efter att du har stämt av med Skatteverket. 

Ha en fin dag önskar Tinna