Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
(uppdaterad av Lisa Henriks COMMUNITY MANAGER ‎2020-11-04 13:00 )
  • 2 Svar
  • 1 gilla
  • 1176 Visningar

Kundförlust är en förlust som uppstår när en kund har bristande betalningsförmåga.

Kundförluster kan delas upp i befarade kundförluster och konstaterade kundförluster

En kundförlust blir konstaterad när det finns starka skäl till att tro att fakturan inte kommer att bli betald. Till exempel om kunden har gått i konkurs eller om Kronofogden gjort resultatlösa utmätningsförsök. Det är först vid en konstaterad kundförlust som du får minska den utgående momsen. 

Tips! Det är aldrig kul att hamna i en situation där du har sålt en vara eller tjänst som du inte har fått betalt för. Gör en kreditupplysning på kunden innan för att se företagets betalningsförmåga. 

I nedanstående exempel så utgår vi ifrån en faktura på 12 500 kr (inklusive moms) eller 10 000 kr (exklusive moms).

Bokföra befarad kundförlust

Konto Debet Kredit
1519 - Nedskrivning av kundfordringar   10 000
6352 - Befarade kundförluster på kundfordringar 10 000  

Bokföra konstaterad kundförlust

Konto Debet Kredit
1510 - Nedskrivning av kundfordringar   12 500
6351 - Konstaterade kundförluster på kundfordringar 10 000  
2611 - Utgående moms (byt ut om fakturan hade ett annat momskonto med annan procentsats)
2 500  

Bokföra konstaterad kundförlust som varit en befarad kundförlust

Konto Debet Kredit
1519 - Nedskrivning av kundfordringar 10 000  
1510 - Kundfordringar   12 500
6351 - Konstaterade kundförluster på kundfordringar 10 000  
6352 - Befarade kundförluster på kundfordringar
  10 000
2611 - Utgående moms (byt ut om fakturan hade ett annat momskonto med annan procentsats)
2 500  

Bokföra kundförluster i Visma eEkonomi och Visma Administration

I våra program finns inbyggda funktioner för att bokföra kundförlust, se hjälpavsnitten för respektive program: 

Visma eEkonomi - Registrera kundförlust

Visma Administartion - Gör bortskrivning och Hur hanterar jag moms vid bortskrivning av kundförlust? 

Medverkande
Kommentarer
UTFORSKARE

När jag tittar på den här beskrivningen ni gjort så undrar jag lite, för jag är lärd följande:

Kundfordringarna som blir osäkra, bokar man om till 1515:

D1515 / summa / K1510  - då har kundfordringen lagts som osäker. Där ska den ligga.

När man sedan konstaterat kundförlusten, lägger man tillbaka det hela med moms och allt:

K 1515 Summa

D 2611 Moms

D 4010 Nettoförsäljningen

Om man gör som ni beskriver, har man för tidigt tagit bort intäkten och den ska ju inte bort förrän förlusten är konstaterad. Jag tycker ert sätt ger för många moment samtidigt som intäkten tas bort för tidigt. Dessutom blir man förvirrad om man ser ett belopp i kredit på balanssidan under fordringar.  Men jag kan ju tänka fel...

Mvh Lena

MODERATOR

Hej Lena, 

Du är inte helt fel på det men vi ska såklart reda ut dina frågetecken. 🙂  

Det du är inne på är att bokföra en osäker kundfordran, det är egentligen ett steg innan befarad kundförlust kan man säga. Det kan till exempel vara att du som säljare få veta att din kund har problem med sin likviditet, för att underlätta bevakningen i bokföringen kan du bokföra bort kundfordran från 1510 till kontot för osäker kundfordran, 1515 - Osäkra kundfordringar.

Däremot så ser förloppet vidare inte annorlunda ut än vad Lisa beskrivit. Skulle alltså den osäkra kundfordran fortlöpa till en befarad kundförlust görs ändå enligt ovan, Konto 1519 - Nedskrivning av kundfordringar krediteras och konto 6352 Befarade kundförluster på kundfordringar debiteras.

Hoppas detta förtydligade lite, du får ha en fin dag! 
/My