Sponsring innebär att ditt företag betalar ut en summa pengar till exempelvis en förening, idrottare eller artist. Sponsring kan även innebära att ett företag sponsrar med en produkt eller en tjänst mot att mottagaren visar upp företagets produkter eller tjänster i olika sammanhang.
För att sponsring ska vara skattemässigt avdragsgill krävs att företaget får en motprestation av mottagaren, till exempel matchbiljetter vid sponsring av en idrottsförening eller att sponsrande företag får låna deras klubbhus utan att betala hyra.
Om det inte finns någon motprestation bokförs händelsen som en icke avdragsgill kostnad och därmed medges inte avdrag för moms. Är du osäker på om det är en motprestation eller inte så kontaktar du Skatteverket som hjälper dig att avgöra vad som gäller.
Vill du läsa mer och få guidning så har Skatteverket tagit fram riktlinjer om sponsring som finns att läsa på deras sidor Riktlinjer, avdragsrätt för sponsring och Kultursponsring.
Sammanfattar man skrivelserna i grova drag så medges avdrag för sponsring i följande fall:
- Utgiften inte är en gåva
- Sponsorutgiften är avsedd att öka eller bibehålla företagets inkomster
- Sponsorn får en direkt motprestation från den sponsrade
- Sponsorn måste kunna redovisa ett sponsringsavtal.
Bokföra sponsring - skattemässigt avdragsgill
Konto |
Debet |
Kredit |
1930 - Företagskonto |
|
10 000 |
5980 - PR, institutionell reklam och sponsring |
8 000
|
|
2641 - Ingående moms |
2 000
|
|
Bokföra sponsring - ej skattemässigt avdragsgill
Konto |
Debet |
Kredit |
1930 - Företagskonto |
|
10 000 |
6992 - Övriga externa kostnader, ej avdragsgilla |
10 000
|
|
Vill du lära dig mer om bokföring och hur det fungerar? Spana in vår guide: Bokföring - vad är det & hur funkar det? Guide i bokföringens grunder.