Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

(uppdaterad av Anna Svensson CONTENT PRODUCER ‎2024-01-18 11:43 )
  • 13 Svar
  • 2 gilla
  • 11399 Visningar

En anställd kan få smittbärarpenning (smittbärarpeng) från Försäkringskassan om en läkare har beslutat att den anställde inte får arbeta på grund av smitta av en samhällsfarlig sjukdom. Dit räknas bland annat coronavirussjukdomen Covid-19. 

 

Om den anställde har rätt till smittbärarpenning registrerar du ett löneavdrag för frånvaron. 

Frånvaron är normalt sett semestergrundande men kontrollera med ditt kollektivavtal hur avdraget ska beräknas.

Om du saknar kollektivavtal eller om det inte framgår hur avdraget ska göras kan du utgå från samma princip som vid sjukfrånvaro. Normalt sett görs ett timavdrag för frånvaron.

Visma Lön Anställd

Den anställde registrerar själv sin frånvaro med typen Övrig frånvaro utan lön.

Visma Lön Smart

Registrera frånvaron med snabbvalet Övrig frånvaro och markera Övrig frånvaro. Du får välja om det ska göras ett timavdrag, dagsavdrag eller kalenderdagsavdrag.

Visma Lön 300/600

Lättast är att registrera detta med snabbvalet Övrig frånvaro - Övrig frånvaro. Då kan du direkt välja om det ska göras ett timavdrag, dagsavdrag eller kalenderdagsavdrag och om frånvaron ska vara semestergrundande eller inte.
Om du vill ha en egen benämning på lönearten kan du istället kopiera någon av följande lönearter: För månadsavlönade löneart 3332 och för timavlönade löneart 3360. Skriv in lämpligt namn vid fältet Benämning, exempelvis "Smittbärarpenning".

Läs mer om hur du skapar egna lönearter: Skapa eller kopiera löneart »

Visma Lön Direkt

På lönebeskedet använder du löneraden Avdrag före skatt och anger avdraget enligt ert avtal.

 

Vad får den anställde för ersättning?

Den anställde ansöker om ersättning hos Försäkringskassan och ersätts i princip 80% av lönen, men högst 1116:- per dag.

 

Läs mer hos Försäkringskassan:

Coronaviruset - det här gäller »

Smittbärarpenning och reseersättning för anställda »

Kommentarer
kulred
MEDLEM

1. Eftersom ersättningen utbetalas med sjukpenningbelopp så borde väl smittbärarpenningen behandlas som sjukpenning utan karensavdrag. Annars står ju den anställde för 80% av avdraget och 20 % som det ska vara. Företaget får ingen ersättning för frånvaron om man använder övrig frånvaro.

Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej @kulred !

Vad jag har förstått det som så gör företaget ett avdrag på 100%. 

Den anställde får sen ersättning från Försäkringskassan, och företaget betalar alltså inte ut något till den anställde.

 

Har du fått någon annan information får du gärna dela med dig så kollar jag närmare på det! 🙂

/Anna

Annika36
UTFORSKARE

Hej kulred. 

Vad jag har förstått skall frånvaro pga smittbärare inte behandlas som sjukfrånvaro, utan som övrig frånvaro som Anna Svensson skriver.

kulred
MEDLEM

Taget från försäkringskassans hemsida:

 

Om sjukdomen gör att du inte kan arbeta

Smittbärarpenning betalas ut till den som kan arbeta, men inte får göra det på grund av risken för att smitta ner andra. Om du inte kan arbeta kan du ha rätt till sjuklön från ditt företag eller sjukpenning från Försäkringskassan.

Eftersom försäkringskassan betalar ut 80 % har arbetstagaren rätt till sjuklön och därvid företaget till ersättning.

Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej igen @kulred !

Jag hittade texten du hänvisar till och också en annan sida med text att man som arbetsgivare inte ska betala ut sjuklön vid smittbärarpenning. - väldigt förvirrande!

Vi har lyft frågan för att utreda ytterligare. Jag uppdaterar när vi vet mer.

TACK och trevlig helg!

/Anna

Annika36
UTFORSKARE

"Smittbärarpenning betalas ut till den som kan arbeta, men inte får göra det på grund av risken för att smitta ner andra."

Min tolkning är att du inte är sjuk, alltså skall det inte belasta sjukfrånvarostatistiken.

 

"Om du inte kan arbeta kan du ha rätt till sjuklön från ditt företag eller sjukpenning från Försäkringskassan."

Här däremot är du sjuk och får sjuklön och sjukfrånvaro som vanligt.

 

Nu har jag förstått att det kanske kan vara lite olika pga vilket kollektivavtal det gäller men för oss som inte har kollektivavtal alls tolkar jag det som ovan.

Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej!

 

De jag har kollat med både inom och utanför Visma tolkar uppgifterna som ovan. Att om du är sjuk får du sjuklön, om du är hemma för att du kan smitta andra och inte kan jobba får du smittbärarpenning. Säkert kan det skilja sig inom olika kollektivavtal precis som Annika skriver.

Kontrollera gärna med Försäkringskassan och återkom gärna om du får andra besked.

Mvh

Anna

 

Jessica33
MEDLEM

Hej,

 

undrar om man ska dra kalenderdagar eller arbetsdagar på övrig frånvaro, när den anställde är hemma med smittbärarpenning?

 

mvh Jessica

Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

@Jessica33 Om det inte står något om detta i ert avtal så tänker jag att praxis är att om frånvaron är över fem dagar så drar man kalenderdagsavdrag. 1-5 dagar är dagsavdrag.

Tatiana1
NY MEDLEM

En anställd var hemma med smittbärarpenning från 5/1 t.o.m. 12/1. När man registrerar dessa dagar som "övrig frånvaro" då får han avdrag på 8 dagar trots att 6 januari är arbetsfri vardag och så blir ju även avdrag för lördag och söndag. Är det verkligen rätt? När man söker smittbärarpenning från Försäkringskassan så fån man söka bara för dem dagar/timmar  man skulle jobba och högst 1027kr/dag.  

Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej @Tatiana1 !

 

Praxis är att över 5 dagar blir kalenderdagsavdrag. Men du kan enkelt ändra när du registrerar snabbvalet.

 

Typ av avdragTyp av avdrag

/Anna

Tatiana1
NY MEDLEM

Tack Anna,

Är det fel då om det blir avdrag kalenderdagar? Måste man göra om det till arbetsdagar? 

Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

@Tatiana1 Jag tror inte att du måste göra om det till arbetsdagar, avdraget blir ju lite lägre om du gör dagsavdrag. Har ni inget kollektivavtal så är det upp till ert företag.

/Anna