Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
(uppdaterad av Anna Svensson CONTENT PRODUCER ‎2020-06-17 15:04 )
  • 0 Svar
  • 1 gilla
  • 1739 Visningar

Hej!

Vi får en hel del frågor gällande de tillfälligt nedsänkta arbetsgivaravgifterna. Vi har försökt att samla de vanligaste som förekommer, dels här i forumet, från webbinarierna om statens krispaket (en inspelning hittar du här), och från era frågor till supporten.

Nedsättningen innebär att företaget endast betalar ålderspensionsavgift 10,21% på löner upp till 25 000 för 30 anställda/företag.

Reglerna gäller för löneutbetalningar mars-juni. Alltså arbetsgivardeklarationer som redovisas i april - juli.

Tisdag 14 april är sista datum för att redovisa arbetsgivardeklarationen för mars.

Vi rekommenderar Skatteverkets sida: https://www.skatteverket.se/foretagochorganisationer/skatter/samladinformationforforetagmedanledning...

1: Hur gör jag rent praktiskt i mitt lönesystem?

Svar:
Om du arbetar i Visma Lön:
 Skapa arbetsgivardeklaration med tillfällig nedsättning av arbetsgivaravgifter 

Om du arbetar med Visma eEkonomi Lönebesked: Hantera nedsättning av arbetsgivaravgifter med anledning av coronaviruset i eEkonomi Lönebesked 

2: Måste jag ändra lönespecifikationerna? Hur gör jag om jag redan redovisat uppgifterna?

Svar:
Om du arbetar i Visma Lön:
Nej, du behöver inte skapa om lönespecifikationerna. Du behöver uppdatera till version 2020.1 och därefter se till att de anställda har en markering i rutan Tillfällig nedsättning av arbetsgivaravgifter på fliken 4 i anställningsregistret.

Därefter räcker det om du skapar arbetsgivardeklarationen på nytt.  Om du redan har redovisat arbetsgivardeklarationen till Skatteverket behöver du göra en rättning. Läs om hur du gör här: Hur gör jag för att ta del av nedsättning av arbetsgivaravgiften om jag redan har lämnat in arbetsgi...

Om du arbetar i Visma eEkonomi: Beroende på hur långt du har kommit i ditt flöde ser rutinen lite olika ut. Läs mer här: Hantera nedsättning av arbetsgivaravgifter med anledning av coronaviruset i eEkonomi Lönebesked

3: Det visas ändå full arbetsgivaravgift på den anställdes lönebesked?

Ja, i Visma Lön visas 31,42% på den anställdes lönebesked även om nedsättningen är med. Läs mer här: https://www.vismaspcs.se/visma-support/visma-lon-600/content/faq/varfor-visas-inte-tillfallig-nedsat...

4: Vilka gäller nedsättningen av arbetsgivaravgiften för?

Statlig finansierade? Skolor? Företag som ingår i koncern? Föreningar? Kommunalt finansierade skolor? Privata skolor? AB där bara ägaren arbetar? Företag som får statliga bidrag, bidragspengar? Enskild näringsidkare med anställd personal? Personal under uppsägning? Företag under rekonstruktion?
Svar: De tillfälliga nedsatta arbetsgivaravgifterna gäller för alla företag som betalar arbetsgivaravgift.

5: Finns det några undantag för vilka anställda som får nedsättningen?

Om man får lönebidrag för anställda? Nyanställd personal? Anställd som hanteras av Kronofogdmyndigheten? Behovsanställda/extrapersonal? Timanställda?
Svar:

Nej, gäller alla anställda som har ersättning som är grund för full arbetsgivaravgift. Det kan aldrig bli lägre avgift än 10,21%.

6: Får man utnyttja nedsättningen av arbetsgivaravgifterna i samband med att man inför korttidsarbete?

Svar: Ja, det går jättebra. Arbetsgivaravgiften beräknas på den anställdes bruttolön.

7: Vilken period gäller nedsättningen för?

Om lönen betalas ut månaden efter - dvs lönen tjänas in i februari men betalas i mars - vilken period får jag söka för?
Svar:

Nedsättningen gäller ersättningar som betalas ut mars- juni (redovisas på arbetsgivardeklarationen i april-juli). Det spelar ingen roll vilken period lönen gäller, utan det handlar om utbetalningsdatum. Första nedsättningen görs på arbetsgivardeklarationen som redovisas senast 14 april.

8: Vad menas med maximalt 5300:- per anställd?

Är det smartast att välja anställda? Och vilka? Måste det vara samma 30 varje månad? Är det brutto eller netto?
Svar:

Man beräknar på arbetsgivaravgiften på bruttolön 25000 och drar av mellanskillnaden mellan 31,42 och 10,21%. Du får alltså ett större avdrag om du väljer de anställda som har 25 000 eller mer i bruttolön. Du har också möjlighet att byta vilka anställda du vill göra avdraget för per månad.

9: Kan man kombinera med andra nedsättningar av arbetsgivaravgifterna?

Till exempel pensionärer, Arbete i stödområde, Forskning och Utveckling eller växastöd?
Svar:

Du kan aldrig betala lägre än 10,21%. 

Men däremot så kan du för samma person använda dig av flera reduceringsregler när det kommer till Stödområde eller Forskning och utveckling. Säg att en person har 40 000 kr i lön och för 25 000 kr kan du då betala låg avgift enligt reglerna för tillfällig nedsättning av arbetsgivaravgifter. Sedan på den överstigande delen av lönen, 15 000 kr, kan du beräkna enligt reglerna om Forskning och Utveckling eller Arbete i stödområde.

detta hanteras inte i Visma Lön eller Visma eEkonomi Lönebesked. Mitt tips är isåfall att du använder en av nedsättningarna automatiskt i programmet och sen gör en manuell justering på Skatteverkets hemsida när du lämnar in arbetsgivardeklarationen, plus att eventuellt justera bokföringen.

10: Ska man återbetala sänkt arbetsgivaravgift?

Svar:

Nej, detta är ett stöd.

11: Hur hanteras det för Enskilda firmor och Handelsbolag gällande egenavgifterna?

Svar:

Du kan göra en ny preliminärdeklaration för att betala lägre preliminär F-skatt under 2020. https://www.skatteverket.se/foretagochorganisationer/skatter/betalaochfatillbaka/debiteradpreliminar...

12: När arbetsgivaravgiften återgår till det normala - från utbetalningar i juli?

Svar: För löner som betalas ut från juli ska du återigen dra full arbetsgivaravgift för de anställda. Du kan läsa mer om det här: https://forum.vismaspcs.se/t5/Nyheter-i-Lonehantering/Hantering-nar-arbetsgivaravgiften-atergar-till...

Medverkande