Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
(uppdaterad av Lisa Henriks COMMUNITY MANAGER ‎2020-05-07 16:54 )
  • 8 Svar
  • 5 gilla
  • 6379 Visningar

Hej!

Regeringen har beslutat att staten tar hela sjuklönekostnaden för de anställda dag 1-14.

Detta gäller för månaderna april-maj 2020 och är till för att avlasta arbetsgivare och företag i Coronatider. Vid presskonferensen 7 maj kom ett förslag om att detta ska förlängas så att staten tar sjuklönekostnaden för även juni och juli. 

Även du som egenföretagare innefattas med en schblonersättning för dag 1-14.

Läs mer på regeringskansliets sida: Utökat statligt ansvar för sjuklönekostnader »

Du som löneadministratör kommer hantera sjuklönerna på samma sätt. När du registrerar sjuk för de anställda redovisas automatiskt sjuklönekostnaden i ruta 499 på arbetsgivardeklarationen.

Ersättningen gäller för sjuklön med utbetalningsdatum i april och maj och alltså redovisas på arbetsgivardeklarationen i maj och juni. 

Försäkringskassan skriver på sin sida att de kommer börja krediteringen av sjuklönekostnaderna från och med 12 maj.

Försäkringskassans sida: https://www.forsakringskassan.se/privatpers/coronaviruset-det-har-galler

Sedan tidigare ersätter också staten karensvadraget, läs mer här Slopat karensavdrag » 

Du kan läsa om frågor och svar på Regeringskansliets sida ».

Är du egenföretagare så anmäler du din sjukfrånvaro på Försäkringskassan.se

Klicka på prickarna uppe till höger och välj Prenumerera för att få info när vi uppdaterar informationen.

Själva utbetalningen redovisas tillsammans med övriga sjuklöneersättningar. Beloppet redovisas på ett konto med momskod 42, till exempel konto 3997.

Konto Debet Kredit
1630 - Skattekonto X  
3997 - Sjuklöneersättning   X
Kommentarer
NY MEDLEM

När man säger  månaderna april-maj 2020, menar man då redovisningsperioderna, dvs all sjukdom i MArs där riksdagen beordrat folk vara hemma sjuka i 14-21 dagar, står staten även för den sjukperioden eller är det först folk som blir sjuka "nu" från 1 April som omfattas?

Det står ingen stans hur det skall tolkas.

NY MEDLEM

Undrar som PelleWidell

NY MEDLEM

Undrar samma sak

NY MEDLEM

Jag undrar också samma sak!

CONTENT PRODUCER

Hej!

Vad jag har kunnat läsa mig till så gäller det arbetsgivardeklarationer som lämnas in under maj och juni (alltså för lön som betalas ut i april och maj).

Du behöver inte göra något särskilt utan redovisar uppgifterna i arbetsgivardeklarationen (kommer automatiskt när du registrerar sjuk) som vanligt och Skatteverket förser Försäkringskassan med uppgifterna som i sin tur betalar till företaget.

Vi håller på att kika på detaljerna kring det här och jag hoppas att jag har en uppdatering imorgon. 

/Anna

NY MEDLEM

Det är den info jag också hittat.

Eftersom de inte kan veta när personen ifråga var sjuk, beroende på typ av avtal, så måste de hålla sig till inlämnandet (Som ju är månad efter utbetalning), då de ju inte ber oss ändra hur vi jobbar med löner idag.

I vårt fall har vi folk som jobbar 16-15 och 1-31 mixat, så lönen i april är ju för sjukfrånvaro 1 mars till 15 april totalt sätt.

En annan intressant sak är ju När utbetalning kommer att ske. Normalt sker ersättning för höga sjuklöner i mars månad (?) året efter att man haft dessa, de slås ut över ett år och det som överstiger en viss procent betalas ut.
Nu ska man då alltså frångå detta och betala ut summan tidigare, automatiskt. Eller, ska de vänta till mars 2021, när pengarna inte behövs lika mycket som nu?

CONTENT PRODUCER

Hej!

Efter att ha kontrollera med en kontakt på Skatteverket så gäller det sjuklöner som redovisas i arbetsgivardeklarationerna i maj och juni - egentligen oberoende när den anställde är sjuk (det är ju sjuklönens utbetalning som avgör).

Försäkringskassans coronasida står det såhär

Försäkringskassan kommer att besluta om ersättningen månadsvis, snarast efter att arbetsgivarna har lämnat sin arbetsgivardeklaration till Skatteverket. Den första krediteringen kommer därmed att göras efter den 12 maj 2020..

Så jag tolkar det som att det kommer komma löpande nu under våren.

Jag kommer uppdatera huvudinlägget här med den information som vi har numera. 🙂 

COMMUNITY MANAGER
(uppdaterad av Lisa Henriks COMMUNITY MANAGER ‎2020-05-08 14:14 )

Hej! 

I samband med regeringens presskonferens idag 7 maj så presenterades ett nytt förslag där staten även tar sjuklönekostnaden för juni och juli. 

Efter detta övergår ansvaret till arbetsgivaren men här kom ytterligare ett förslag från regeringen om att staten kan ge extrastöd om sjuklönekostnaderna fortsätter att vara extraordinära efter 1 augusti. 

De punkter som presenterades på presskonferensen kan du ta del av i sin helhet på regeringens sida Förstärkta åtgärder för arbetstagare och företag.

Lisa