Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 
Senaste inlägg

På utskriften Kundstatistik - artiklar ser du hur många artiklar som sålts till respektive kund. På utskriften kan du även göra urval på resultatenhet, så att utskriften endast visar sålda artiklar för en viss enhet. Du hittar utskriften under Utskrift - Alla utskrifter - Kunder i programmet.
Hej! Jag la din fråga i en tråd där samma fråga ställts tidigare. /Anna
Hej Katarina! En artikel kan bli utlevererad från programmet antingen via en faktura eller via ordern om man sätter en markering i Levererad. Det är först när artikeln är levererad som den påverkar antalet som visas i fältet I lager på artikeln. Skriver du ut en lagerförändringsjournal påverkas också lagerkontot i bokföringen. En artikel som plockas upp på en order, där det inte finns en markering för Levererad, hamnar som Reserverad och påverkar Disponibelt antal inne på artikeln. Ordern kommer inte med på lagerförändringsjournalen och påverkar heller inte bokföringen. Ska ordern inte användas är det bättre att sätta en markering i Makulerad så påverkar den ingenting.
Hej! Även om den ursprungliga fakturan är slutbetald kan du skapa en kreditfakura på den. Det gör du genom att ställa dig på fakturan och välja Kommando - Kreditera faktura. Du kan välja om du vill kreditera hela fakturan eller bara kunduppgifterna. När du sen betalar tillbaka pengarna till din medlem, markerar du kreditfakturan som betald, precis som vanligt du gör med en vanlig faktura.
Hej hej! Jo det finns möjlighet att skapa avtalsfakturor redan idag med datum längre fram. När du valt Kommando - Skapa fakturor har du tre olika alternativ för att bestämma fakturadatum: Du kan välja Dagens datum men det går ju bort i ditt fall. Istället kan du välja mellan "Datum i Fakturera t.o.m," eller "Avtalets datum för nästa faktura". Om du väljer alternativet "Datum i fakturera t.o.m" så blir fakturadatumet det datum du valt att fakturera till och med som du ser uppe till vänster i min bild. Det sista alternativet hämtar datumet för Nästa faktura från avtalet. Du kan gå in på ett avtal och kolla på flik 2. Faktureringsplan, nere till höger kan du se Kommande fakturering. Här ser du ett datum för Nästa faktura och det är detta du kan få som fakturadatum. Detta datum bestäms utifrån inställningar du gjorde när du skapade avtalet, så i ditt exempel kanske det redan står 14 dec här för Nästa faktura? Detta blir i så fall det bästa alternativet att välja i ditt fall. Tänk på att du aldrig kan ångra skapandet av avtalsfakturor, så om du är osäker på om du har rätt inställningar så rekommenderar jag att du tar en säkerhetskopia innan du skapar fakturor för alla avtal. Du hittar mer instruktioner i vår skrivna hjälp på www.vismaspcs.se/support och även i hjälpen i ditt program. Men hör gärna av dig igen om något är oklart.
Awesome
Genvägar