Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 
Senaste inlägg

Hej! Jag förstår att det kan vara frusterande att datumet inte uppdateras i efterhand. Anledningen till varför det är så här är att i listan över väntande beslut kan du ha flera rader där inte alla beslut betalas in samma dag. Om du exempelvis ena dagen får 5 betalningar från Skatteverket kan du fylla i datumet längst upp och därefter markera alla de betalningar som har det datumet, för att slippa ändra datumet på varje rad, vilket du annars kan göra längst ut i kolumnen till höger. Du kanske vid samma tillfälle bockar av andra beslut som har kommit en annan dag. Då vill du kunna ändra datumet längst upp och markera de beslut som kommit den dagen också, utan att de som du markerat tidigare uppdateras med det nya datumet. Datumet som du anger på beslutet blir betaldatumet på inbtalningen från Skatteverket. När du sen skriver ut inbetalningsjournal tar journalen med alla inbetalningar som har skett till och med det datumet du skriver ut journalen på. Har du autoamtisk bokföring blir detta också datumet för verifikationen. Du kan skriva journal hur ofta du vill och alltså skriva ut med tätare intervaller för att få exempelvis alla inbetlaningar på en viss dag på en egen journal. Återkom gärna om du undrar över något mer, kände att jag snurrade till det lite.
Hej igen! Själva ändringen i mallen är inte så svår att göra, det kan jag rekommendera om det i ditt kundregister finns något som skiljer de olika kunderna åt. Exempelvis om du har lagt in ett Sorteringsbegrepp eller Kundkategori på kunderna. Då håller programmet reda på att om det är kunder med ett visst sorteringsbegrepp, eller annat som skiljer kunderna åt, så skrivs ett visst bg ut och annars det andra. Finns det däremot inget tydligt som säger vilka kunder som ska ha det ena eller det andra bankgironumret så kanske det är enklare att använda extra fakturadokument. Att ha bokföringen separat går självklart också bra, men då får du inte balans- och resultatrapporter under året som stämmer överrens med verkligen. Valet är i slutändan ditt och jag hjälper gärna till om du undrar över något och vill ha hjälp med någon del.
Valet är såklart frivilligt, men om du inte vet vilken du ska välja föreslår jag att du tar den senaste BAS-kontoplanen som finns för aktiebolag i programmet, till exempel AB BAS 2012.
Då ska jag försöka förklara så gott jag kan. Restnoteringen görs i samband med att beställningen plockas upp på den inkommande följesedeln. Då anger du hur många av de beställda antalet artiklar som levererats samt hur många som restnoterats. Det restnoterade antalet kan sedan plockas upp på en senare följesedel genom att välja samma beställning när de restnoterade artiklarna levereras. När sedan fakturan inkommer från leverantören finns följesedeln att plocka upp på flik 3 av leverantörsfakturan. Du kan inte ändra levererat antal i detta läge eftersom artiklarna redan levererats in i samband med att följesedeln registrerades. Skulle antalet vara felaktig får man gå tillbaka till den inkommande följesedeln och ändra där. Det går även att plocka upp en beställning direkt på leverantörsfakturan, utan att gå via följesedel. Då kan man restnotera på samma sätt som på följesedeln. De arbetsgångar via har avseende hela flödet finner du här: Inkommande följesedel via beställning Leverantörsfaktura via inkommande följesedel Leverantörsfaktura via beställning
Awesome
Genvägar