Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
Visma Administration, Fakturering & Förening
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Senaste inlägg

Har tagit över som kassör i en förening och det visar sig att de inte bokfört resultaten för år 2017 och 2018.Nu undrar jag om jag kan rätta till detta under bokföringsåret eller om jag skall vänta till årets bokslut och bokföra alla årens resultat på en och samma gång.Någon som råkat ut för något liknande eller som kan hur systemet fungerar som kan tipsa mig så är jag tacksam.Hälsningar Eva
Hur kan jag se vilka användare som är inloggade i programmet? Eller har programmet öppet?Jag kan se hur många som är inloggade, men inte vilka användare (vad jag vet?).Det jag vill slippa är att behöva gå runt till alla användare/datorer och kolla.Jag är öppen för alla varianter. API, kolla i SQL-databasen eller om det skrivs till någon fil som man kan läsa av.
En slags variant för att lösa detta kan vara att använda rabattavtal.Namnet till trots så behöver vi inte lägga in några rabattsatser där.Exempel.En kund, Kalles Konfektyr, ska ha egna priser på 20 artiklar av alla våra 500 artiklar, för resten ska grundpris användas.Vi har en prislista "Grundprislista" med ID 1 som innehåller alla artiklar och dess grundpriser.Vi har en prislista "Kalles konfektyr" med ID 2 som innehåller pris på endast de 20 artiklar.Vi skapar ett rabattavtal, "Kalles konfektyr".I det sätter vi övre fältet "Prislista" till 1, Grundprislistan.Vi får sedan lägga in alla dessa 20 artiklar i fälten längst ner, med 0% radrabatt mot prislista 2 "Kalles konfektyr".(Ja, lite dubbelarbete att lägga in artikel både i prislista och här, lätt att göra fel när man ska lägga in ett pris på en till artikel också)Jag brukar kallar det för att lägga in undantag i det här tänket. Om Visma hittar artikeln i denna lista, så används den prislistan man angett.Annars använder den grundprislistan vi angett som standard.På order/faktura/kundkort så behöver vi lägga in rabattavtalet också, inte prislistan.
Tyvärr hjälpte det inte, både 32bit och 64 bit office samma resultat. Vi ska testa vidare.Fråga: Hur skapas PDFerna? Är det något program ni bifogar programmet eller kör ni något inbyggt i Windows?
Godmorgon,@PMBSkog@VisMaria Detta är, precis som min kollega Annelie skriver, inget som du lägger till i Visma Förening. Det vårt program gör är att anropa att ditt e-postprogram ska starta och sedan lägger vi in bilagan (fakturan)i det tomma mejlet. I övrigt påverkar inte Föreningsprogrammet mejlet alls. När jag själv arbetade i Outlook vet jag att det fanns en funktion där du kan ha en standardmall/någon form av signatur (i Outlook) som du sedan kan komplettera med fakturasumma och ev. andra uppgifter som du önskar bifoga. Mitt råd är att du ställer frågan till supporten för ditt e-postprogram och tar reda på vilka möjligheter du har. /Tinna
Genvägar