Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
Visma Administration, Fakturering & Förening
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Senaste inlägg

Hej, jag har en ny dator och försöker installera om Visma Administration 2000. Jag får då meddelande enligt nedan. Problemet är att när jag går till kontrollpanelen och försöker avinstallera SQL Server 2014 så går det inte. Jag är såvitt jag vet administratör på datorn, jag har köpt datorn och har inte haft någon som begränsar rättigheterna. Jag har googlat och såg att man kunde få ut en loggfil på avinstallationen, jag försöker klippa in den också. Tydligen ska det komma upp en ruta där man får kryssa i vilka tjänster man vill avinstallera, men jag får bara upp en meddelanderuta som säger att åtgärden inte kunde genomföras. Tacksam för förslag, för just nu går det ju inte att köra Visma Administration på den här datorn.Tjänsten SQL Server kunde inte startas om1-12-1Tjänsten SQL Server var avstängd och det gick inte att återstarta den.LösningAvinstallera SQL Server genom att gå till Kontrollpanelen och välja Lägg till/ta bort program. På nyare operativsystem väljer du Program och funktioner. Starta sedan om datorn och installera Visma Administration på nytt.--------------Loggfilen:Overall summary:Final result: Failed: see details belowExit code (Decimal): -2146233088Exit facility code: 19Exit error code: 5376Exit message: Failed to retrieve data for this request.Start time: 2020-09-24 16:52:31End time: 2020-09-24 16:53:07Requested action: UninstallException help link: http://go.microsoft.com/fwlink?LinkId=20476&ProdName=Microsoft+SQL+Server&Evtsrc=setup.rll&EvtID=50000&ProdVer=12.0.4100.1&EvtType=0x48BB60BC%400xBB814387&EvtType=0x48BB60BC%400xBB814387Machine Properties:Machine name: LAPTOP-7D5ANEN1Machine processor count: 8OS version: Windows 8OS service pack:OS region: SverigeOS language: svenska (Sverige)OS architecture: x64Process architecture: 64 BitOS clustered: NoPackage properties:Description: Microsoft SQL Server 2014ProductName: SQL Server 2014Type: RTMVersion: 12SPLevel: 0Installation edition:User Input Settings:ACTION: UninstallCONFIGURATIONFILE:ENU: falseFEATURES:HELP: falseIACCEPTSQLSERVERLICENSETERMS: falseINDICATEPROGRESS: falseINSTANCEID: <empty>INSTANCENAME: <empty>QUIET: falseQUIETSIMPLE: falseUIMODE: NormalX86: falseConfiguration file: C:\Program Files\Microsoft SQL Server\120\Setup Bootstrap\Log\20200924_165231\ConfigurationFile.iniRules with failures:Global rules:There are no scenario-specific rules.Rules report file: The rule result report file is not available.Exception summary:The following is an exception stack listing the exceptions in outermost to innermost orderInner exceptions are being indentedException type: Microsoft.SqlServer.Management.Sdk.Sfc.EnumeratorExceptionMessage:Failed to retrieve data for this request.HResult : 0x80131500Data:HelpLink.ProdName = Microsoft SQL ServerHelpLink.BaseHelpUrl = http://go.microsoft.com/fwlinkHelpLink.LinkId = 20476HelpLink.EvtType = 0x48BB60BC@0xBB814387DisableWatson = trueStack:vid Microsoft.SqlServer.Management.Sdk.Sfc.Enumerator.Process(Object connectionInfo, Request request)vid Microsoft.SqlServer.Chainer.Infrastructure.SqlDiscoveryDatastoreInterface.ProcessDTbl(DataTable dt, Int32 level)vid Microsoft.SqlServer.Chainer.Infrastructure.SqlDiscoveryDatastoreInterface.ProcessDTbl(DataTable dt, Int32 level)vid Microsoft.SqlServer.Chainer.Infrastructure.SqlDiscoveryDatastoreInterface.CollectSqlDiscoveryData(String machineName)vid Microsoft.SqlServer.Chainer.Infrastructure.SqlDiscoveryDatastoreInterface.CollectDiscoveryData(String machineName)vid Microsoft.SqlServer.Chainer.Infrastructure.SqlDiscoveryDatastoreInterface.LoadData(IEnumerable`1 machineNames, String discoveryDocRootPath, String clusterDiscoveryDocRootPath)vid Microsoft.SqlServer.Configuration.SetupExtension.RunDiscoveryAction.ExecuteAction(String actionId)vid Microsoft.SqlServer.Chainer.Infrastructure.Action.Execute(String actionId, TextWriter errorStream)vid Microsoft.SqlServer.Setup.Chainer.Workflow.ActionInvocation.<>c__DisplayClasse.<ExecuteActionWithRetryHelper>b__b()vid Microsoft.SqlServer.Setup.Chainer.Workflow.ActionInvocation.ExecuteActionHelper(ActionWorker workerDelegate)Inner exception type: Microsoft.SqlServer.Configuration.Sco.ScoExceptionMessage:Det gjordes ett försök att utföra en åtgärd som saknades behörighet för.HResult : 0x84bb0001FacilityCode : 1211 (4bb)ErrorCode : 1 (0001)Data:WatsonData = HKEY_LOCAL_MACHINE@SOFTWARE\Microsoft\Microsoft SQL Server\MSSQL12.VISMA\SetupStack:vid Microsoft.SqlServer.Configuration.Sco.InternalRegistryKey.OpenSubKey(String subkey, RegistryAccess requestedAccess)vid Microsoft.SqlServer.Discovery.DiscoveryUtils.GetLocalMachineSubKey(ServiceContainer ctx, String machineName, RegistryView regView, String regPath, RegistryAccess registryAccess)vid Microsoft.SqlServer.Discovery.DiscoveryEnumObject.GetInstanceMapObject(String machineName, RegistryView registryView, String instanceId, String instanceName, String instanceType, String instanceSuffix, UpgradedInstanceStateEnum instanceState)vid Microsoft.SqlServer.Discovery.DiscoveryEnumObject.GetInstanceMapCollectionInHive(String machineName, RegistryView regView, List`1 subKeys)vid Microsoft.SqlServer.Discovery.DiscoveryEnumObject.GetInstanceMapCollection()vid Microsoft.SqlServer.Discovery.Instance.GetData(EnumResult erParent)vid Microsoft.SqlServer.Management.Sdk.Sfc.Environment.GetData()vid Microsoft.SqlServer.Management.Sdk.Sfc.Environment.GetData(Request req, Object ci)vid Microsoft.SqlServer.Management.Sdk.Sfc.Enumerator.GetData(Object connectionInfo, Request request)vid Microsoft.SqlServer.Management.Sdk.Sfc.Enumerator.Process(Object connectionInfo, Request request)Inner exception type: System.UnauthorizedAccessExceptionMessage:Det gjordes ett försök att utföra en åtgärd som saknades behörighet för.HResult : 0x80070005Stack:vid Microsoft.SqlServer.Configuration.Sco.InternalRegistryKey.OpenSubKey(String subkey, RegistryAccess requestedAccess)
Vi har länge kört MS Outlook 365, installerad på dator och det har fungerat att fakturera från Administration 2000.På en av våra PC-klienter fungerar det inte längre trots att det är iklickat att MS Outlook 365 är standardlklient för E-post.Har säkert blivit någon uppdatering i OS eller Outlook och Visma hittar den inte.
Hej Björn, Toppen att det löste sig. Jag gör om din fråga till en idée som vi kommer att utvärdera och sedanåterkoppla till dig här i forumet. Önskar dig en fin dag. /Tinna
hejDet hjälper att uppdatera endast när man är i listläge, något som kräver ett till moment.När jag fakturerar brukar jag fakturera alla ordrar veckovis eller månadsvis.Du menar att efter varje bunt med ordrar från en viss dag ska jag trycka på lista, trycka F5, trycka på kort och då kan jag ändra till rätt datum (det brukar stå dagens datum något som jag måste ändra). Sedan är det nästa bunt med ordrar från dagen efter och då måste jag göra om samma sak. TRE extra moment för varje dag som jag har ordrar på. Det är mer än frustrerande då det har funkat utan problem i 7 år. Utvecklarna borde titta på det, det är säkert en minibugg.
Awesome
Genvägar