Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Senaste inlägg

Hej! Eftersom programmet inte vet hur den anställde jobbar fungerar det inte riktigt så. Ett schema är styrt per veckodag och en månad kan ju innehålla olika många dagar. När du väljer ett Ej schemalagt arbetstids-schema får den anställde fortfarande en sysselsättningsgrad vilken används i en del beräkningsformler. Därför rekommenderar jag ändå att du väljer ett schema om det så är ett för Ej schemalagd arbetstid. Anna
Hej! I Lön 100 kan du ha upp till 3 anställda. Har ni fler nu så är nästa steg att uppgradera till Lön 300, som är en större variant i löneserien. Förutom att du kan ha upp till 20 anställda i Lön 300 får du även en del ytterligare funktioner än vad som finns i Lön 100. Jag ber gärna en kollega ta kontakt med dig om du vill ha lite mer information om skillnaderna mellan Lön 100 och 300 och vad en uppgradering skulle kosta.
Hej! Är det en anställd som kommer tillbaka kan du absolut återanvända anställningsnumret. Kontrollera bara att det inte ligger några gamla skulder eller andra uppgifter kvar på den anställde. För nya anställda rekommenderar jag att du använder ett nytt och fräscht anställningsnummer.
Om tanken är att företaget ska stå för kostnaden för luncherna så ska den anställde (chefen i detta fallet) förmånsbeskattas med 80 kr per lunch, oavsett vad lunchen kostar. I löneprogrammet redovisar du detta med hjälp av snabbvalet Resor, kost och utlägg och löneart 2112 (kostförmån lunch). När du bokför själva inköpet kan du använda konto 7382 (Kostnader för fria eller subventionerade måltider) eller 7380 (Kostnader för förmåner för anställda.
Hej! När jag räknar ut semesterdagar vid intermittent deltid använder jag formeln: Betalda semesterdagar * (Genomsnittlig veckoarbetstid i dagar/ Veckoarbetsdagar vid heltid) Observera att det inte är semesterrätten man räknar på, utan antalet betalda semesterdagar, alltså man har redan gjort avdrag för ev Ej semestergrundande frånvaro. Ex: en anställd jobbar 4 av 5 dagar i veckan. med 32 semesterdagar. 32*(4/5)=25,6 Detta avrundas uppåt till 26 dagar. Det verkar bli samma antal dagar som vid Christels formel 🙂 Om företaget istället har bruttosemesterdagar har den anställde fortfarande 32 dagar men får istället mindre pengar per dag.
Awesome
Genvägar