Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Senaste inlägg

test
Hej,Långt mellan funderingarna i detta ämne. Jag skulle vilja resonera kring brutto- och nettolöneavdrag i generella termer med Personalbil som exempel.Antag att en anställd har så hög lön att den pensionsgrundande inkomsten inte påverkas av ett bruttolöneavdrag samt att andra förmåner såsom t.ex. tjänstepension ej påverkas.Om Personalbil erbjuds som en kostnadsneutral lösning så kommer jag fram till att det i stort sett inte finns några skäl till nettolöneavdrag eller omvänd löneväxling enligt exemplet som Visma ger:https://www.vismaspcs.se/visma-support/visma-lon-600/content/online-help/bilforman-och-nettoavdrag.htmEtt bruttolöneavdrag innebär - enligt mina beräkningar - att företagets minskade kostnader för sociala avgifter och skatt gör detta mer förmånligt än då ett nettolöneavdrag görs.Bruttolönavdrag görs såvitt jag förstår via löneart 1179 (eller via en kopia av den). Detta saknar jag information om på supportsidorna liksom det generella resonemanget om brutto/nettolöneavdrag.Den enda uppsida som jag ser med att göra ett nettolöneavdrag är att löneunderlaget till K10 blir högre och att 3:12-reglerna därför kan medge en större aktieutdelning till lägre beskattning. Detta kan dock sällan realiseras men det är en annan sak.mvh,stabo
Hej, Finns det något sätt att kunna få ner den anställdes folkbokföringsadress? Nu när man skickar digitala lönebesked så får vi inte reda på när de anställda flyttar.
Hej Linköping! Är lite nyfiken på hur det har gått för dig. Återkom gärna och berätta så vi vet att du har löst det. /Tinna
Hej Ing-Mari, Om du inne på den anställda och fliken 4. Skatt och arbetsgivaravgifter - Arbetsgivaravgift - Nedre gräns har valtIdrottsutövare i ideell idrottsförening så kommer programmet hantera detta åt dig utan att du gör någon ytterligare åtgärd. På det lönebesked där den anställde passerar ett halvt basbelopp dras arbetsgivaravgifter på all ackumulerad bruttolön under året, d v s från första kronan. Programmet kan dock bara dra så mycket skatt som det finns bruttolön på det lönebesked där ett halvt prisbasbelopp har överskridits. Ingen extra skatt kommer att dras med automatik på kommande lönekörningar. Om du har haft någon annan inställning på den anställda så återkom och berätta så ska jag försöka hjälpa dig. Ha en fin dag! Tinna
Genvägar