Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Senaste inlägg

Jag vet inte än om det fungerar eftersom jag är klar med löneberäkningen den här månaden, testar det på nästa lönekörning som är i oktober.Vi hade fel inställningar i programmet så Elias-Visma ändrade dem, han tyckte inte att det var nåt konstigt med vårt avtal (teknikavtal) .Tack för visat intresse 🙂
Det har hänt de senaste månaderna, att jag tvingats låsa upp lönekörningar. Tyvärr blir det så också, att med automatik blir en del av lönerna i körningen också upplåsta och rader ändras på lönerna med automatik. Jag har sett det förekomma, två gånger idag, och gång nummer två var jag beredd med ögonen och stirrade intensivt på listan över de som fått lön och vips, blev två löner satta som icke klarmarkerade när lönekörningen låstes upp och en löneart hade bytts ut mot en annan.Det kanske ska vara så här, så jag frågar er för att kunna bli mer observant i fortsättningen: vid vilka tillfällen låses anställdas lön upp när man låser upp en lönekörning, vad är det för kriterier som uppfyllts då det blir så här och hur kommer det sig att lönearter byts ut?Mvh Lena
Hej Emma, Vi har inget fel i tjänsten som gör att det blir dubbelt men vi vill gärna komma i kontakt med dig nästa gång du upplever att det händer. Tag då kontakt med supporten så får vi titta på hur det ser ut hos er. Välkommen! Tinna
Jag skulle önska att man kan spara ner en GDPR-anpassad banklista som man kan maila till kunder som själva gör utbetalningarna av löner. Idag går det ju inte pga personnummer.Mvh Kristina
Hej,Långt mellan funderingarna i detta ämne. Jag skulle vilja resonera kring brutto- och nettolöneavdrag i generella termer med Personalbil som exempel.Antag att en anställd har så hög lön att den pensionsgrundande inkomsten inte påverkas av ett bruttolöneavdrag samt att andra förmåner såsom t.ex. tjänstepension ej påverkas.Om Personalbil erbjuds som en kostnadsneutral lösning så kommer jag fram till att det i stort sett inte finns några skäl till nettolöneavdrag eller omvänd löneväxling enligt exemplet som Visma ger:https://www.vismaspcs.se/visma-support/visma-lon-600/content/online-help/bilforman-och-nettoavdrag.htmEtt bruttolöneavdrag innebär - enligt mina beräkningar - att företagets minskade kostnader för sociala avgifter och skatt gör detta mer förmånligt än då ett nettolöneavdrag görs.Bruttolönavdrag görs såvitt jag förstår via löneart 1179 (eller via en kopia av den). Detta saknar jag information om på supportsidorna liksom det generella resonemanget om brutto/nettolöneavdrag.Den enda uppsida som jag ser med att göra ett nettolöneavdrag är att löneunderlaget till K10 blir högre och att 3:12-reglerna därför kan medge en större aktieutdelning till lägre beskattning. Detta kan dock sällan realiseras men det är en annan sak.mvh,stabo
Genvägar