Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 
Senaste inlägg

Hej!Hur du ska göra beror lite på vilket konto pengarna kommer in på från Teller och om du följer kontantmetoden eller faktureringsmetoden.Vad jag kan läsa mig till på Tellers hemsida får du kortbetalningarna utbetalade samma dag som de genomförs, förutom på bankfria dagar då utbetalning sker nästkommande dag. Om pengarna kommer in på ditt företagskonto kan du bokföra mot det direkt, till exempel 1930 eller vilket du nu har valt som företagskonto i programmet.Har du ett separat konto dit pengarna från Teller utbetalas kan du lägga upp det i programmet som konto 1931 till exempel. Börja då med att skapa kontot under Inställningar – Kontoplan – Nytt konto. Sedan lägger du upp bankkontot i programmet under Inställningar - Kassa- och bankkonton - Nytt bankkonto - Sparkonto. Du bokför försäljningarna via Kassa- och bankhändelser och matchar insättningen mot bokföringshändelsen Övrig insättning och inkomsttypen Egen kontering. Här är ett förslag på hur du sedan kan kontera försäljning med 12 respektive 25 % moms, beroende på vilket du har:Varor 12 % moms1930/1931 Debet3052 Kredit2621 KreditVaror 25 % moms1930/1931 Debet3051 Kredit2611 KreditOm du följer faktureringsmetoden och har öppet på dagar som inte är bankdagar kan du bokföra försäljningen de här dagarna som en fordran du har gentemot Teller. Fordran bokar du sedan bort den dagen pengarna betalas ut. Kontering då ser ut som följer och kan bokföras via manuella verifikationer:Varor 12 % moms1580 Debet3052 Kredit2621 KreditVaror 25 % moms1580 Debet3051 Kredit2611 KreditNär pengarna betalas ut bokför du den via Kassa- och bankhändelser och matchar som tidigare mot bokföringshändelsen Övrig insättning och inkomsttypen Egen kontering. Konteringen blir:1930/1931 Debet1580 KreditFöljer du kontantmetoden bokar du inte upp en fordran mot Teller, utan väntar helt enkelt med att bokföra försäljningen till dess att pengarna har betalats ut på ditt konto nästkommande bankdag.
Hejsan!Då det är i samband med reklamfilm så skulle du kunna bokföra det på 5900 Reklam och Pr.
Hejsan!Vid inköp av produkterna bokför du detta som inköp av varor. Du behöver inte bokföra något när du delar ut provexemplaren men däremot ska du göra en lagervärdering vid årets slut. Har du några produkter kvar vid årets slut ska dessa ingå i ditt lagervärde, har du inga produkter kvar sätter du ditt lagervärde till 0kr.Hoppas att svaret hjälper dig, har du någon ytterligare fråga är du välkommen att återkomma till oss.
Hej, okej tack. Vad jag förstår så gör jag rätt genom att bokföra allt direkt från min bankhändelse utan att skapa några verifikationer innan.
Hej!Då lägger du det tvärtom. 14xx kredit och 4990 debet./Anna
Nyheter
Genvägar