Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 
Senaste inlägg

Hej!Om du har skapat fakturan i Visma eEkonomi så behöver du inte göra något alls.Om du redovisar enligt fakturametoden så bokförs fakturan på fakturadatumet och om du har Kontantmetoden/Bokslutsmetoden så bokförs fakturan på 2013 automatiskt i samband med årsskiftet./Anna
Du kan inte både ha en intäkt på 30xx-konto och ett avdrag på 70xx-konto för då kommer de ta ut varandra. Jag har för mig att bidrag för personalkostnader ska bokas på 30xx-konto och din första bokning är i så fall ok. Om det skulle vara tillåtet att göra en reducering av personalkostander istället får du boka 3988 K och 7510 D (om det är en nedsättning av arb giv avg), men detta bör du kolla först.
"Faktura preliminär" är när du förhandsgranskar fakturan innan den blir riktig "Faktura" med fakturanummer
Du kan bokföra mot konto 2893 Skuld till närstående. Lämpligt motkonto 7331 Skattefria bilersättningar.
Hej hej!Nu har jag kikat vidare lite på detta.Anledningen till att vissa mallar bara syns i kassa och vissa bara i bank beror troligtvis på om du använt konto 1910 eller 1930 i bokföringsförslaget. Har du använt 1910 syns det endast när du stämmer av kassan och om du använt 1930 syns det när du stämmer av bank. Kontrollera gärna om detta stämmer, annars får du gärna återkomma.Angående att du upplever att du får ange samma text det flera gånger så tror jag att vi tänkt att man använder dessa fält för olika sorts information. När du registrerar en ny bank- eller kassahändelse så anger du Referens här tillsammans med datum och belopp. Oftast är det kanske OCR-nr eller fakturanummer som är referens i detta läget, för att underlätta matchning med en faktura. Om du sedan går vidare och väljer exempelvis Övrigt uttag och Egen kontering så anar jag att du menar fältet som heter Beskrivning här, detta fungerar mer som en verifikationstext. Det är alltså lite olika syften med dessa fält och behöver inte innehålla samma information.Återkom gärna om något är oklart eller om du har fler funderingar.
Genvägar