2025-05-20
16:33
Har du provat denna inställning, när du går in på kontoplanen (Bokföring -> Rapporter -> Kontoplan -> Skapa Rapport):
... Visa mer
2024-12-26
18:43
Hej Det går bra att klumpa ihop allt som sker per försäljningsdag när det gäller själva försäljningen och sedan bokföra utbetalningarna när de kommer in. Som på nedan sätt. Delade upp den totala försäljningen för en månad i två verifikationer. Exempel, Försäljning för 1000 kr: Del 1: 1511 Stripe 1000kr D 3051 Försäljning av varor 25 % SV 800kr K 2611 Utg. Moms 25% 200kr K Del 2: 1511 Stripe 1000kr K 6570 Bankkostnad 20 kr D 1930 Företagskonto 980 kr D /Joachim
... Visa mer
2024-12-03
13:32
Hej!
Vi är medvetna om att vi inte har en optimal hantering gällande detta i programmet och vi har återigen lyft detta som en förbättringspunkt i Visma eEkonomi. Med det sagt har vi inte någon mer information i dagsläget om detta är något som kommer att förändras framåt i programmet.
Ha det fint!
/Jenny
... Visa mer
2024-06-09
23:14
Hej I princip så kan du göra samma sak. Skillnaden är att du skall bokföra kostnaden på konto 5980 PR, Institutnell reklam och Sponsring. /Joachim
... Visa mer
2023-07-14
12:45
Bra jobbat @Lillaanne och tack för att du uppdaterade oss.
Ha en fin sommar //Tinna
... Visa mer
2023-03-08
11:38
Hej Susann @Svenningssonskan
Tack för att du skriver en fråga i forumet.
Börja med att skapa en ny Kassa- och Bankhändelse på Sparkontot och välj Bokföringshändelse "Inbetalning av kundfaktura" och matcha mot fakturan som är inbetald. Nästa händelse du får göra är att flytta pengarna från Sparkontot till Företagskontot: Ny Kassa- och Bankhändelse på Företagskontot (eller utgå från den händelsen där pengarna kommit in via bankkopplingen på Företagskontot) och välj "Överföring mellan egna bankkonton" det vill säga från Sparkontot till Företagskontot, så ska pengarna hamna rätt.
Ha en fin dag och väkommen tillbaka till forumet
//Tinna
... Visa mer
2022-07-11
13:34
Hej Blomman12!
Nej du har helt rätt och tack för att du sa till. Tråden har några år på nacken och vi ska rensa upp länkarna i den framöver. Tills dess får du gärna kika i användartipset Bokföra Swish-betalning - hur du bokför Swish där vi har samlat information som jag hoppas kan hjälpa dig. Om du inte hittar det du söker är det bara att återkomma med en beskrivande frågeställning så ska vi göra vårt bästa för att hjälpa dig.
Önskar dig en fin dag och välkommen tillbaka till forumet.
//Tinna
... Visa mer
2022-03-24
10:53
1Gilla
Hej Fredrik! Nej vad gäller redovisningsvaluta i Visma eEkonomi så är det fortfarande som min kollega Theodor skriver lite högre upp i tråden. Det finns ingen möjlighet att ställa in någon annan redovisningsvaluta än SEK.
Förstår att du verkligen skulle uppskatta en förändring kring detta men vill vara ärligt med att det inte är något vi kommer att förändra i närtid.
/Tinna
... Visa mer
2022-01-26
07:53
Hej EvgeniaM!
Jag ser att du har skrivit två frågor i tråden, jag besvarar båda i det här inlägget.
1) I Visma eEkonomi ska ditt egna IBAN-nummer ligga upplagt under Inställningar och Kassa- och bankkonton när du skapar fakturor vid utlandsförsäljning. Visma Spcs kunder ska ha ett unikt IBAN. Anledningen till detta är på grund av att när våra kunder använder bankkoppling så måste kopplingen gå mot rätt kundnummer. Kundnumret kopplas nämligen samman med ett IBAN-nummer. Om samma IBAN skulle vara inlagt på flera kundnummer, skulle kopplingen ha flera olika möjliga kundnummer att styras mot och skulle därför inte kunna urskilja varifrån den ska hämta information.
Det är alltså du som kund till Visma Spcs som behöver ha ett unikt IBAN-nummer, inte dina kunder. Du kan registrera en kund i ditt program som har delat samma IBAN-nummer till andra leverantörer. Så om din kund har IBAN-numret till Marginalen Bank går det alltså fint att skicka fakturor till denne.
2) Om du skapar en utländsk faktura som en manuell verifikation så kommer det inte att visas i den Periodiska sammanställningen, då den baseras på fakturor.
Momsrapporten inkluderar däremot manuella verifikationer så länge som du har rätt momskod på bokföringskontona. Bokföringskontona har olika momskoder som avgör i vilka block och rutor beloppen kommer att visas på momsrapporten, läs mer om det i vårt hjälpavsnitt Momsrapportens innehåll.
Jag hoppas att detta hjälpte dig att reda ut dina funderingar. Om något känns oklart eller om du har andra funderingar är du alltid välkommen att återkomma till oss i forumet!
/Tinne
... Visa mer
2022-01-17
08:10
Hej MSchenk!
I dagsläget kan du bara få ut årsredovisningen i PDF-format. Om du vill kan jag ta in din fråga som en idé?
Jag uppfattar dig som att du vill kunna ladda ner årsredovisningen i Word för att kunna redigera den? Om så är fallet vill jag tipsa om PDF-program så som Adobe Acrobat, där du kan redigera filer i PDF-format.
Om du har några andra funderingar är du varmt välkommen tillbaka till forumet.
/Tinne
... Visa mer
2021-11-08
12:36
Det hjälpte mig delvis. Undrar om det är samma sak om jag köpt bilen via bank och vill överlåta bilen med kreditköp till firma.
... Visa mer
2021-09-08
12:18
1Gilla
Hur bokför jag köp av fonder? Jag har fört över pengar från mitt vanliga bankkonto till mitt fondkonto och sedan därifrån köpt 5 olika fonder. Hur bokför jag detta?
... Visa mer
2021-07-12
12:39
Hej!
Håller med dig om att det svårt att bena ut detta och efter att ha läst ditt inlägg ett antal gånger har jag kommit fram till att det som ställer till det är momsen på raden för Månadsavgift checkout ehandel: 245 kr varav moms 61,25. Dubbelkolla om det verkligen står "varav moms" på ditt underlag för om det inte står det så kommer konteringen att stämma när du lägger på 61,25 på konto 2641 - Ingående moms. Då ser konteringen enligt nedan.
Hoppas du får ihop härligheten och att du får en riktigt fin dag! /Tinna
Konto
Debet
Kredit
1930 - Företagskonto
25,44
30xx - Omsättning försäljning i butik
191,20
2611 - Utgående moms
47,80
6061 - Transaktionsavgift
3,59
30xx - Försäljning e-handel
78,40
2611 - Utgående moms
19,60
6061 - Transaktionsavgift
1,72
6xxx - Månadsavgift checkout e-handel
245
2641 - Ingående moms
61,25
... Visa mer
2021-02-01
10:18
1Gilla
Hejsan!
Det blir inget bokfört när du gör leverantörsfakturan utan den bokförs först vid betalning vid, så länge du har kontantmetoden valt under Inställningar - Räkenskapsår och IB. Programmet visar alltså leverantörsskulden när du lägger till den men när du sparat och skapat fakturan så ska ingen verifikation skapas till bokföringen, det bokförs och skapas en verifikation först när du bokför betalningen mot leverantörsfakturan och då bokförs det mot konto 1930 samt det inköpskonto du valt när du registrerade leverantörsfakturan och eventuell moms.
Dock så frångås alltid denna metod vid ett årsskifte vilket kanske gör att du nu har bokningar på 2440. Har du exempelvis ett räkenskapsår enligt kalenderår och har obetalda fakturor över årsskiftet, så ska dessa tas upp i bokföringen redan den sista december även om dessa ej blivit betalda än. Du kan läsa mer om det i vårt användartips Supporten tipsar: Hantera kontantmetoden (bokslutsmetoden) vid årsskiftet – eEkonomi.
Känns något oklart så får du gärna återkomma! 🙂
/My
... Visa mer
2020-10-16
14:31
1Gilla
Moms skall tas ut under normala omständigheter, det finns ju vissa undantag t.ex. sjukvård, transporter o.s.v. men då har man företag som är registrerat för det. Om inköpet är utan moms spelar ingen roll
... Visa mer
2020-08-26
08:24
Hej Helena,
En checklista för hur du kan flytta anställda mellan företag i Visma Lön 600 bjuder vi gärna på och hoppas den kan vara ett stöd för dig. Säkerhetskopiera noga innan du drar igång projektet och krydda med lite tålmodighet så fixar du det.
I checklistan finns även instruktioner för hur du gör för de anställda som använder t ex Lön Anställd.
/Tinna
... Visa mer
2020-08-20
21:27
Hej, Hur bokför jag en intäkt (ej fakturerad) direkt inbetald från uthyrningsiten Hygglo. Skall hyra ut en hantverks (bygg) ställning som jag hyr på Hygglo men tar in intäkten till företaget. Uthyrningspriset på Hygglo har angets varken utan eller med moms. Enligt Hygglo så ingår därmed momsen och lovade att speca upp momsen. Ställningen äger mitt AB som nyligen köpt in den och äger den. Vilket konto använder jag som hyresintäkt? Mvh Pontus
... Visa mer
2020-08-14
14:24
Hej @Fd medlem
Det går att göra så men den kundfordran som "blir över" får bokas upp manuellt. Dvs att själva kundfakturan blir registrerad som slutbetald under Försäljning - Kundfakturor men kundfordran kommer manuellt bokföras av dig i verifikationen du skapar. Detta innebär också att själva fordran som du bokar upp manuellt behöver bokas bort manuellt när betalning sker eller när det finns en ny leverantörsfaktura att kvitta mot.
Du gör precis som vanligt en ny manuell verifikation, när du plockat upp alla aktuella fakturor så bokför du de sista 1411:- i debet på konto 1510 -Kundfordringar.
Jag hoppas detta var tydligt och en lösning som kan fungera för dig. Återkom om det känns oklart.
Ha en trevlig helg! 🙂
/My
... Visa mer
2020-08-03
10:37
1Gilla
Hej, Helt rätt tolkat. Det hade blivit samma sak om du sålt till ett företag så länge du inte har haft möjlighet att göra momsavdrag på inköpet av motorcykeln, vilket du nog sällan har när du handlar med begagnade varor. Enda undantaget är om du har köpt in en begagnad motorcykel från en näringsidkare som har haft den i sin verksamhet och därmed gjort momsavdrag vid inköpet, i det fallet ska de lägga moms på försäljningen, men det är inte så vanligt att man har motorcyklar i sin näringsverksamhet. Hade det varit så så skulle det även varit moms på fakturan/kvittot till en privatperson. Beräkningen du gjort ser rätt ut.
... Visa mer
2020-07-23
13:55
Hej! Kan jag fakturera försäljning av en förbrukningsinventarie i visma eekonomi? Tänker om jag tar försäjning av varor kanske det inte kommer på rätt bokföringskonto..? Eller hur ska jag gå tillväga? Mvh, JL
... Visa mer
2020-05-15
16:04
Hej! Vill informera om att vi nu har gjort det enklare för kunder att acceptera byråns inbjudan till en samarbetstjänst. Läs mer om detta i foruminlägget Nytt sätt att acceptera ett samarbete »
/Amanda - Content Producer
... Visa mer
2020-05-05
10:19
Företaget har sålt en faktura till Promentor. Fakturan krediterades efter några månader och vi fick en skuld till Promentor, dock har vi sålt en ny faktura till dem som pengarna går till. Men hur bokför jag den ursprungliga skulden till Promentor som jag sedan krediterar när vi sålde dem en ny faktura?
... Visa mer
2020-03-04
21:05
2 Gillar
Har du stängt 2019? Annars bokför du momsen i december och gör en rättelse av momsdeklarationen. Om 2019 är helt klar kan du bokföra momsen nu, med hänvisning till den gamla verifikationen.
... Visa mer
2020-02-26
14:32
Hej!
Jag ser att det dykt upp ett par frågor t ex om hur lagervärdet ska bokföras m.m. Jag vill därmed upplysa er om att det idag har släppts en lagermodul till Visma eEkonomi, där du får hjälp att hantera ditt lager och att bokföra lagertransaktioner m.m.
Läs gärna mer i forumtråden; Visma eEkonomi Lager för mer information.
... Visa mer
2019-10-22
14:25
Hej Lentzit, Förstår om det vore smidigt, men det är så funktionen fungerar. Du kan betala fakturan manuellt via en manuell verifikation. Du kan läsa mer om det i vår skrivna hjälp för manuell reskontrabokning av fakturor. På samma sätt som man kan skapa reskontrafakturor kan du även betala fakturor manuellt. Detta fungerar så länge du har faktureringsmetoden och fakturorna är i SEK. I ditt fall kan du följa steg 1-5 via ovanstående länk. Sedan hoppar du till steg 8 och 9 🙂 Ha det gott! /Sofia
... Visa mer
2019-10-08
12:15
Hej ahs, När du får tillbaka pengar för momsen i AB är tanken att du skapar upp en händelse på skattekontot, där du kan göra som Lovisa skriver och importera en fil från Skatteverket. Skattehändelsen som avser inbetalningen till skattekontot från Skatteverket matchar du mot din momsredovisning som du skapat i eEkonomi. Efter det sker utbetalning från ditt skattekonto till ditt företagskonto. Då skapar du en utbetalning från skattekontot samt en inbetalning på ditt företagskonto, båda händelserna under Kassa- och bankhändelser. Denna transaktion som finns på både skattekontot som är kopplat till 1630 samt på företagskontot som är kopplat till 19xx kan bokföras som en Överföring mellan egna bankkonton när du matchar den under kassa- och bankhändelser. Kika gärna på filmen Få full koll på skattekontot i Visma eEkonomi samt vår Checklista för moms. Hoppas detta kan vara till hjälp, återkoppla om du har ytterligare funderingar. /Theodor
... Visa mer
2019-10-08
12:54
Bra Kontera då som ovan, manuellt M
... Visa mer
2019-10-02
15:06
Hej igen, Härligt att du hittat fördelen med att göra det genom Inköp - Leverantörsfakturor som jag också rekommenderar framöver, men att det nu vid detta specialfall får göras via manuella verifikationer istället. Precis som du skriver så sker uppbokning mot 2440 respektive 1510 vid årsskiftet per automatik när man arbetar med kontantmetoden i eEkonomi. Du kan läsa lite mer om det i tråden Supporten tipsar: Hantera kontantmetoden (bokslutsmetoden) vid årsskiftet - eEkonomi. Allt gott! /Theodor
... Visa mer
2019-03-11
14:09
Hej birgit68, Precis som Mikael skriver ovan så går det bra att bokföra öresavrundningar på konto 3740 om det är vad diffen avser. Det är lite svårt att veta exakt varför du får en diff samt vad den avser utifrån informationen ovan, du skulle kanske kunna få fram det genom att kolla under Bokföring - Kontoanalys och söka på bokföringskontot för att se allt som har bokförts och som påverkar det kontot. Jag tänkte även tipsa om tråden Checkkredit där du kan se så att du har bokfört allt rörande checkräkningskrediten korrekt, gällande ränta och eventuella uppläggningsavgifter, eller om diffen skulle kunna röra sig om något sådant? Återkoppla om du har några ytterligare funderingar. /Theodor
... Visa mer
2019-03-18
06:46
1Gilla
Vid ändringen försvinner en uppgift ur bilregistret - leasingförbehåll, leasingspärr - på så sett får skatteverket kännedom om förändringen Och du upphör att deklarera förmånen Mkael
... Visa mer
2019-03-15
15:22
Hej CarlWan123, - Konto 4600 Legoarbeten och underentreprenader är ett gruppkonto för tjänster eller arbeten där ni som uppdragstagare säljer tjänster åt uppdragsgivaren som avser deras huvudverksamhet. Man hade där kunnat välja att skapa upp ett underkonto till det, t.ex. 4610. Om det istället är ett vanligt inköp av varor som ni gör så går det fint med konto 4000. Det går att läsa lite mer gällande legoarbeten och underentreprenader på sidan Bokföra inköp av legoarbeten och underentreprenader (bokföring med exempel). - Frakt ska bokföras i kontogrupp 57 om det avser transporter, tull- och speditionkostnader eller importavgifter. Om frakten avses som en direkt kostnad går det bra att ta med det i ett kontogrupp 4. Kemikalieskatt bokförs normalt på konto 2660 Särskilda punktskatter eller på ett underkonto. Det går att läsa lite mer om det på sidan Bokföra punktskatter vid försäljning (bokföring med exempel) som förhoppningsvis kan vara till hjälp. Trevlig helg! /Theodor
... Visa mer
2019-05-22
09:24
Hej! Inser att mitt svar är lite sent i den här tråden och att du förhoppningsvis redan fått svar på dina funderingar från redovisningsbyrån som du nämnde ovan. Logiskt sätt stämmer det som du skriver ovan. Det man gör vid ett inventarieköp är att man visar att man faktiskt har inventariet i sina tillgångar - du skulle förmodligen kunna sälja datorn och få pengar för den. Samtidigt får man inte dra av allt som en kostnad direkt utan behöver fördela kostnaden på flera år. Kostnaden påverkar företagets resultat. Köpet bokförs normalt sett. Konto för betalning (ex 1930) kredit Totalbeloppet Konto för inventariet (ex 1220) debet Totalbeloppet. Här har man alltså inte lagt någon kostnad i företaget utan endast visat att pengar har gått ut och att du har en tillgång iom inventariet. Här har alltså inte företagets resultat påverkats alls. Sen ska du göra avskrivning på det. Det är först då det blir en kostnad och eftersom du valt 3 år fördelas kostnaden på 3 år. Detta påverkar resultatet och visar att dina tillgångar minskar. Konto för avskrivning kredit (ex 1229) avskrivningsbeloppet - visar att dina tillgångar minskar Konto för avskrivning debet (ex 7832) avskrivningsbeloppet - visar att du har en kostnad i företaget. /Anna
... Visa mer
2019-02-12
14:43
Hej jocke4u, För att göra kontot aktivt kan du gå till Inställningar - Kontoplan sök på konto 2514 och klicka Redigera - bocka i rutan Aktiv - Spara. Under Inställningar - Bokföringsförslag finns det även möjligheten att skapa upp egna bokföringsförslag som du kan använda vid manuella verifikationer och övriga uttag/insättningar. Där väljer du upp vilka konton som ska användas samt ett namn på bokföringsförslaget. Bokföringsförslaget går inte att använda vid registrering av leverantörsfakturor utan när du skapar en leverantörsfaktura föreslår programmet samma bokföringskonton som användes vid den förra leverantörsfakturan för just den leverantören. Ha en fin dag! /Theodor
... Visa mer
2019-03-14
14:44
Hej Bernt, Som jag förstår dig har du registrerat inbetalningen mot den felaktiga kundfakturan och sedan skapat en kreditfaktura och då betalt tillbaka beloppet till kunden? Så att det nu är plus/minus 0 gällande de felaktiga fakturorna och inbetalningarna? Om så är fallet kan du skapa en bankhändelse på utbetalningen - Matcha den och välja Betalning av krediterad kundfaktura för att sedan välja upp kreditfakturan i listan. Då blir den felaktiga fakturan samt kreditfaktura betalda och du kan skapa en ny bankhändelse på den korrekta inbetalningen som kommer från kund för att sedan matcha mot den nya korrekta kundfakturan. Om du redan har kvittat kreditfakturan mot den felaktiga debetfakturan kommer fakturorna inte finnas kvar för att matchas mot bankhändelserna eftersom de redan står som betalda genom kvittningen. Du skulle i så fall kunna matcha först inbetalningen men sedan även utbetalningen som en egen kontering mot t.ex. konto 2420 för att visa att du ska betala tillbaka pengarna som du får in i första läget. Återkoppla om jag missförstod dig på något sätt eller om du har ytterligare funderingar. /Theodor
... Visa mer
2019-03-26
13:39
Hej Baronen, Precis som Mikael skriver verkar det som att bilden du skickat på visar transaktioner gällande iZettle, dels för dagsförsäljning men även för kortavgifter. Summeringen för perioden på det konto som syns på bilden visar ett negativt utgående saldo. Om du inte har kommit fram till varför du har en tillgång på konto 1580 än får du gärna skicka med en bild på kontoanalysen för konto 1580 för perioden 2018 genom att gå till Bokföring - Kontoanalys - ställa in år 2018 och söka på konto 1580. Återkoppla gärna med en bild på det om du inte har fått till det så kan vi kika vidare varför du har fått en tillgång på konto 1580. Ha det gott! /Theodor
... Visa mer
2019-03-26
14:00
Hej Evy, Lite sent svar här, jag är inte riktigt med på vad du menar. Om du inte har fått ordning på det än får du gärna återkoppla med lite mer information om vad som har skett: - Om du går till Bokföring - Kontoanalys - söker på konto 2224 och perioden 2017 för att se vilka verifikationer som påverkas av kontot. Vilka verifikationer finns som påverkar detta kontot? - Eftersom att det är i 2017 som det registrerades fel, har du koll på om det är något som ska rättas i den perioden eller om du kan skapa en korrigeringsverifikation i år för att rätta till det i bokföringen? - Det går att läsa lite mer om hur du rättar konto på en verifikation som ligger i en låst period på sidan Vanliga problem och lösningar - Bokföring - Jag ha angett fel konto eller belopp på en verifikation som ligger inom en låst period. Ha det fint! /Theodor
... Visa mer
2019-01-09
10:00
Hej Nisse K, Funktionen som sådan är precis som du beskriver den ovan. När man laddar upp en pdf direkt under Inköp - Bildunderlag samt när man tar en bild via Scanner-appen och skickar in det i eEkonomi så görs en tolkning av underlaget. När man dock mejlar till den unika e-postadressen som finns i scanner-appen så att det skickas in till eEkonomi görs ingen tolkning av underlaget utan bilden kommer enbart med över som just en bild. Om man istället använder sig av scanningfunktionen via Autoinvoice sker det en tolkning av underlaget, du kan läsa mer om det på sidan Visma Autoinvoice scanningtjänst och Visma Scanner. Det finns även information om scanningen på sidan Gör om utskrivna fakturor till e-fakturor. Ha en fin dag! /Theodor
... Visa mer
2018-12-03
12:41
Hej Lönekonsult2019, Du kan lägga in personnumret på flik 1 i löneprogrammet inne i anställningsregistret. Om det är så att den anställde saknar svenskt personnummer kan du läsa i tråden Inget svenskt personnummer eller svenskt bankkonto, på hur du ska gå tillväga för att lägga upp det. Hur du ska gå tillväga med semesterhanteringen beror lite på vad det är du vill registrera eller göra gällande semester? Du kan börja med att gå till Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Semester för att kolla över företagets inställningar för de olika semestervillkoren. Efter det hanterar du semester på den anställde genom anställningsregistret på flik 5 inne på den anställde, där du väljer vilket semestervillkor den anställde ska gå på. Du kan läsa mer om de olika semestervillkoren på sidan Anställda, fliken semester. När du har valt upp ett semestervillkor på den anställde och lagt in värdena där kan du sedan arbeta med semester på ett lönebesked genom att använda dig av snabbvalet: Semester, uttag- eller ersättning beroende på vad du vill registrera. Du kan läsa lite mer om det på sidan Registrera uttag av semester med snabbvalet Semester, uttag. Återkoppla om du har ytterligare funderingar. /Theodor
... Visa mer
2018-12-14
14:10
Hej, Enligt redovisa rätt K2 - regler så får jag denna information: Avskrivningar ska påbörjas det år som tillgången tas i bruk, dvs. företaget behöver inte börja avskrivning den dag eller månad som tillgången tas i bruk. Hoppas detta hjälper dig på vägen. Ha en fin helg! /My
... Visa mer
2018-11-21
08:54
Hej Max, Jag har sökt runt lite och hittade på skatteverkets sida gällande att Sälja varor till andra EU-länder, att när ni säljer varor till en köpare i ett annat EU-land är huvudregel att du ska ta ut moms på försäljningen. Det finns dock tillfällen där man säljer varorna utan moms, som går att läsa mer om på deras sida. Om du inte redan har gjort det så får du gärna kika med Skatteverket för att se vad de säger i denna frågan, och du får i så fall även gärna dela med dig av svaret här i tråden. Om det är någon annan användare på forumet som har kunskap eller erfarenhet gällande EU-moms får ni gärna lägga en kommentar. Om det är så att du redan vet att det ska deklareras i Holland och att det är Holländsk moms på försäljningen så tycker jag att ett eget separat momskonto för detta låter som ett bra tillvägagångssätt för att skilja på svensk och holländsk moms. Kolla även över om du ska ha momskod på bokföringskontot och i så fall vilken momskod, utifrån var på momsrapporten det ska påverka. Själva bokföringen av försäljningen tänker jag att du antingen gör direkt mot Kassa- och bankhändelser på det konto som pengarna kom in på, som en Övrig insättning - Egen kontering så att du själv kan välja vilket försäljnings- och momskonto som ska påverkas. Det går även bra att göra det genom en Bokföring - Verifikationer - Ny verifikation. Ha en fin dag! /Theodor
... Visa mer
2018-10-24
14:43
1Gilla
Hej, ett lönebesked är skapat och den delen är bokförd och klar. Det är inbetalningen på fakturan som jag är osäker på om jag bokfört rätt. Det som är fakturerat är ersättning för täcka våra kostnader för övertidsarbete och sociala avgifter. Inbetalningen har jag bokfört som just tillfällig uthyrning av personal så det blir kanske rätt så. /hälsningar Helena OP rkkrets
... Visa mer
2018-10-09
14:27
Hej Maria, Om du ändrar semesterrätten inne på flik 5 i anställningsregistret kommer dagarna som personen tjänar in just nu (som du ser till höger) att ta hänsyn till den nya semesterrätten du skriver in. Jag vet inte vad ni har för semesterperiod men om man utgår från generellt år: 0401-0331 så kan man inte ställa in att programmet ska räkna på semesterrätt 25 fram till sista september men att det sedan ska räkna på semesterrätt 30 från första oktober och framåt. Detta skulle man i så fall få räkna ut manuellt och lägga in efter semesterårsavslutet. När man ändrar semesterrätten inne på flik 5 påverkar det hela intjänandeperioden och programmet kommer räkna på semesterrätt 30 för hela intjänandeperioden när man gör semesterårsavslut. Semesterrätten är med i beräkningen för de betalda semesterdagarna och du kan se hur den är med i beräkningen för de olika semestervillkoren om du kikar i dokumentet Beräkningar semestervillkor. Ha en fin dag! /Theodor
... Visa mer
2018-10-09
13:21
Hej igen, Inga problem, hittade även denna tråden som kan vara till hjälp: https://forum.vismaspcs.se/visma_spcs/topics/drivmedelsforman-for-miljobil Ha det fint! /Theodor
... Visa mer
2018-10-08
12:09
Hi Qasims, We are going to look at this further so you can see the right status on Status för dina tips and get the right discount on your invoices. We will conact you via e-mail. Have a nice day! / My
... Visa mer
2018-09-26
08:36
Hej Lotta, Har den anställde varit aktivt anställd hos er under tiden och att ni har registrerat sjukfrånvaro under tiden för sjukdomen? Är det i så fall att du vill aktivera den anställde för Visma Lön Anställd på nytt så kan du gå in på Personal - Anställda - på flik 1 kan du bocka i att den anställde ska använda Visma Lön Anställd fr o m det datum som ni vill att den anställde ska börja registrera tider i tjänsten. Återkoppla gärna om jag missförstod dig eller om du undrar över något annat. /Theodor
... Visa mer
2018-09-25
12:49
Hej Irene, Har du kikat inne på den anställde, dels på flik 1 så att personnumret finns där, samt på flik 2 så att det står ett anställd datum där? Är det en anställd som är aktiv i dagsläget eller som har slutat? När du sedan är inne på utskrifter kan du kolla om du har gjort urval för något speciellt? Om du genom urval sorterar bort en anställd ska denne anställde inte synas alls, så det låter lite konstigt att just födelseår och datum inte finns med i listan. Finns personen med i listan annars, med anställningsnummer och namn? Kika gärna dessa saker och återkoppla sedan om du fortfarande inte får till det så kikar vi vidare på det. /Theodor
... Visa mer
2018-09-26
08:55
Hejsan, Är problemet att efter att du klickar på Skapa rapport och gör urval för resultatenheter att du inte kan göra urval för alla dina resultatenheter där, att du inte ser alla resultatenheter i listan? Prova gärna Fredriks svar ovan och utöver det kan du även testa med att på tangentbordet klicka på "CTRL -", alltså håll inne CTRL-knappen och sedan klicka på minustecknet/bindestrecket. Detta ska zooma ut skärmen och kan göra att du ser mer av eEkonomi på skärmen. Testa gärna detta och se om du får det att fungerar. Annars får du gärna återkoppla med lite mer info och kanske en bild på hur det ser ut för dig så kikar vi vidare på det. Ha en fin dag! /Theodor
... Visa mer
2018-09-25
10:04
Hej, Låter konstigt, det känns som att programmet visar det som att det inte händer något men att det i själva verket har bokförts en faktura ändå. När du klickar på "Bokför och skapa PDF", står sidan och snurrar, får du något felmeddelande eller exakt vad händer för dig? Har det skett liknande fel i någon annan del i programmet, under leverantörsfakturor eller manuella verifikationer? Efter att du stängt ner sidan på grund av att det inte hänt något, får du registrera hela fakturan på nytt då eller finns den kvar under utkast? Finns det då något under obetalda kundfakturor? Var det att du gjorde om detta fyra gånger som kan ha genererat fyra fakturor eller gjorde du om det en gång men att det trots det skapades fyra fakturor? Vilken webbläsare använder du? Med dessa kundfakturor som har blivit dubbletter tänker jag att du kan gå in och välja Åtgärder - Ånga fakturan så att det skapas en kreditfaktura som kvittas mot debetfakturan i bakgrunden. Återkoppla gärna med lite mer info utifrån det jag skrev ovan så kikar vi vidare på det. /Theodor
... Visa mer
2018-09-24
08:26
Hej Arneaxelson, Som jag förstår dig skapade du upp en bankhändelse på ett felaktigt datum. Efter det skapade du andra bankhändelser som då la sig över den första bankhändelsen i listläget. När du sedan skulle bokföra verifikationen för den första bankhändelsen så såg du inte den i listan utan skapade då en ny bankhändelse för den som du sedan matchade? Ordningen i listan under Kassa- och bankhändelser går efter datumet som transaktionen är skapad på, därför kan det bli så att om din första bankhändelse skapades på ett tidigare datum än de andra bankhändelserna så lägger den sig längre ner i listan. Du skulle kunna se enbart de bankhändelser som inte är matchade genom att klicka på knappen Ej bokförda bankhändelser längst upp på sidan. På så sätt sorterar du ut de händelser som redan har bokförts. Vad var det som blev knasigt för dig? Jag tänker att du borde kunna du gå till bankhändelsen som du skapade på felaktigt datum och klicka på krysset ute till höger på raden för att ta bort bankhändelsen. Funkar det för dig eller har du gjort en matchning på den felaktiga bankhändelsen? Återkoppla gärna med svar om det inte redan är löst, så kikar vi vidare på det. /Theodor
... Visa mer
2018-09-21
11:40
1Gilla
Litet tillägg: glöm inte att klarmarkera anteckningarna allt eftersom, så att du hela tiden ser direkt i fakturalistan vilka fakturor som berörs av någon sppeciell detalj såsom delbetalning. En bra sak med anteckningar är att de automatiskt loggar vem som skrivit respektive anteckning så om man är flera användare på samma företag eller byrå + kund så kan man se vem som gjort vad.
... Visa mer
2018-10-31
11:10
Hej igen, Bra att du fick till det så att förmånen kommer med i beräkningarna. Anledningen till att beloppet står inom parantes är för att det är en förmån som då inte direkt påverkar bruttolönen men att det då ändå bör påverka skattegrundande beloppet och arbetsgivaravgiften. Om du har möjlighet kan du gå in och justera det i tidigare lönebesked och se till att du får det att påverka skatt och arbetsgivaravgiften. Annars går det även att ange ett högre belopp på denna månaden för att komma upp till korrekt ackumulerat värde, så länge du är säker på att det som angivits föregående månad inte påverkar något så att det inte blir dubbelt. Ha det fint! /Theodor
... Visa mer
2018-09-12
11:44
Hej Ngoc, När du använder dig av kontantmetoden bokförs det inget i första steget när du skapar och skickar ut fakturan till din kund. Det du dock kan göra om det ska krediteras och kvittas helt är att du på din debetfaktura kan välja Åtgärder - Ångra Faktura - det som sker då är att det skapas en kreditfaktura automatiskt på samma belopp som ursprungsfakturan. Dessa två kvittas sedan mot varandra automatiskt och det skapas en kvittningsverifikation som visar att debetfakturan och kreditfakturan är "betalda" och bokföringsmässigt tar de ut varandra och har ingen vidare påverkan på saldot. Om du inte vill ångra fakturan går de även att på debetfakturan välja Åtgärder - Kreditera - du får då välja hur stort belopp som ska krediteras och sedan får du spara din kreditfaktura. Det bokförs inget direkt eftersom att du bokför enligt kontantmetoden, utan själva bokföringen sker när du väljer att göra något med kreditfakturan, antingen en inbetalning eller att du kvittar den mot en debetfaktura. Hoppas detta förtydligade hur det fungerar i programmet. /Theodor
... Visa mer
2018-12-28
09:41
Hej Robert! Det låter som att det rört ihop sig lite ja. Vi har öppet på vår chatt nu i mellandagarna men från den andra januari har vi öppet både på telefon och chatt. Välkommen att kontakta oss så ska din fråga redas ut 🙂 Gott nytt år!
... Visa mer
2018-12-10
15:48
1Gilla
Hej Prefect, Om du går till Inställningar - Företagsinställningar - Bokföringsuppgifter - så kan du ställa in hur ofta avskrivningar ska göras. Det programmet gör är att lägga upp verifikationer för avskrivningar på den sista varje månad om du inte har bytt inställningen i ditt företag till årsvis. Du kan genomföra avskrivningarna och se verifikationerna som programmet "förberett" genom att gå till Bokföring - Inventarier - klicka på inventariet i listan - Åtgärder - Gör avskrivning. Det går även att se alla verifikationer tillhörande avskrivningarna om du går till Bokföring - Verifikationer - klickar på pilen i den gröna rutan uppe till höger - Bokför avskrivningar - välj fram till vilket datum avskrivningar ska göras så får du fram alla verifikationer i listan. Det går att läsa mer om det i tråden Bokföra avskrivningar i Visma eEkonomi. Ha en fin dag! /Theodor
... Visa mer
2018-12-11
13:16
1Gilla
Hej Theodor, efter mycket analyserande och läsning så har jag äntligen fått bort den. Tack snälla. /johanna
... Visa mer
2018-11-16
09:36
Hej Marie, När jag kollar på den inställningen vi har valt att göra i Övningsbolaget i Lön 300 så har vi där ställt in löneart 2103 och 2104 mot bokföringskonto 7398 Förmånsvärden. Detta enligt baskontoplan 2018. Jag har ej heller konto 7364 upplagt i min kontoplan och fick ingen träff på det hos www.bas.se Vad heter kontot hos er? Är du osäker på om ni har rätt inställning kan du alltid välja att öppna övningsbolaget även i ditt program och jämföra dina inställningar på dem som finns där. Ha en fin dag! /Cecilia
... Visa mer
2018-09-05
09:31
Hej M Risberg, Jag vet inte om jag förstår din frågeställning helt. Är det att registrera betalningen som du funderar över nu? Vilka uppgifter från Bankgiro är det som du vill föra in i bokföringen i eEkonomi? När du registrerar en betalning av en kundfaktura kan du antingen: 1. Direkt på kundfakturan välja Åtgärder - Inbetalning - du får då välja till vilket konto som betalningen har kommit till, vilket datum och belopp för att sedan bokföra fakturan som betald. 2. Gå till Kassa- och bankhändelser - skapa upp en ny händelse på det konto som betalningen har kommit till - välja belopp och datum så att det speglar kontoutdraget på banken och sedan Matcha - välja Inbetalning från kundfaktura och välja vilken faktura som betalningen avser, bokför det sedan för att få kundfakturan som betald. Jag skulle rekommendera att utgå från Kassa- och bankhändelser för att få en bra blick över företagets in- och utbetalningar och för att vänja sig vid det om man skulle välja att aktivera en bankkoppling framöver. Kan också vara en smaksak om vilket tillvägagångssätt man föredrar. I de två stegen ovan så behöver du registrera inbetalningen själv utifrån det som har skett på banken eller det konto som betalningen har skett till. Det går även att arbeta med en bankkoppling och då beroende på vilken bank man har, få in sitt kontoutdrag automatiskt i eEkonomi under kassa- och bankhändelser. Du kan läsa mer om det på sidan Arbeta med eller utan bankkoppling. Återkoppla gärna om du har ytterligare funderingar så kikar vi vidare på det. /Theodor
... Visa mer
2018-08-17
07:36
Hej Krattarina, 1. För att kunna skapa en faktura med ROT- eller RUT behöver du först aktivera inställningen i Inställningar - Företagsinställningar - fliken Faktureringsuppgifter. 2. Gå till Försäljning - Kundfakturor - Ny kundfaktura - bocka i rutan för Husarbete och skapa upp din faktura med RUT- eller ROT. 3. Du behöver sedan registrera inbetalningen på fakturan på det datumet som kunden betalade sin del för att kunna exportera en fil på det som du kan läsa in på Skatteverkets hemsida. 4. Inbetalningen registrerar du genom att skapa upp en inbetalning i Kassa- och bankhändelser och matchar det mot kundfakturan. Det går även att välja Åtgärder - Inbetalning direkt på kundfakturan. 5. Efter att fakturan är delbetald så kan du gå till Inställningar - Import och export - Skapa fil till Skatteverket för ROT- och RUT-arbeten. 6. Exportera filen och läs in den på Skatteverkets hemsida. 7. När du får betalt från Skatteverket så registrerar du en ny bankhändelse på fakturans återstående belopp. Matchar den som Inbetalning av ROT- och RUT-fakturor från Skatteverket. Kolla även gärna på filmen Fakturera och ansök om rot- och rut i Visma eEkonomi eller i den skrivna hjälpen på sidan Skapa faktura med rot-/rutavdrag för mer hjälp. Trevlig helg! /Theodor
... Visa mer
2019-01-25
13:12
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Hur bokföra utlandstraktament som eget uttag enskild firma - eEkonomi. Hur bokföra utlandstraktament som eget uttag?enskild firma .vilka kontoplan skall jag använda tänkte konto 7323 är kostnader för personal och ab jag är enskild firma . Har sökt på andra bokföringsprogram och där används konto 5845.
... Visa mer
2018-08-09
08:17
Hej Catharina, I Företagsinställningarna - Övriga uppgifter - Utskriftsinställningar - så finns valet om att visa OCR på fakturautskrift. Rutan ska markeras om du har ett aktivt OCR-avtal med din bank. Numret som ska anges vid betalning kommer då att visas vid rutan OCR på kundfakturan. Om rutan inte är markerad visas numret som ska anges vid betalning istället vid texten Meddelande. Om rutan är ibockad trots att man inte har något OCR-avtal på banken så genererar eEkonomi ett OCR-nummer enligt standard, med en längdsiffra som näst sista siffra. Fakturanumret är då en del av OCR-numret men med tillägg för kontroll enligt 10-modulen. En hård- eller mjuk kontroll går att ställa in på banken och genom ett aktivt banksamarbete. Du kan i tråden Påtvingad OCR-kod - eEkonomi läsa lite mer om hur OCR-kontrollen ser ut med banksamarbete för de olika bankerna. Hoppas det förtydligade dina funderingar kring OCR. Du får gärna återkoppla om du har några fler frågor. /Theodor
... Visa mer
2018-12-03
10:26
1Gilla
Hej Theodor, jag tror jag fick till det ganaska bra. Tog avskrining på 5 år och varje månad, det verkar funka i systmet. 🙂
... Visa mer
2018-08-13
06:47
Hej igen Ola, Får du avgiften specad varje gång du gör en överföring från ditt Paypalkonto till ditt bankkonto? I så fall tänker jag att det enklaste blir att du först bokför dina försäljningar enligt steg 1 ovan. När du sedan gör överföringen från Paypal till ditt bankkonto så blir det enligt steg 2 ovan och du tar då med avgiften som Paypal tar ut. Om avgiften istället specas för varje försäljning och att du får in lite mindre redan till ditt Paypalkonto så bör du nog även ta upp avgiften i bokföringen under försäljnings-steget, alltså steg 1 ovan. Det smidigaste borde vara att ta med avgiften i bokföringen i det steg som du får avgiften specad, för att då slippa räkna ut avgiften manuellt. Om det nu är för varje försäljning eller för varje gång du för över pengarna från ditt Paypalkonto. Hoppas det besvarade din fråga, återkoppla om du undrar över något mer. /Theodor
... Visa mer
2018-08-17
11:45
Hej Alfi, Du kan registrera självfakturan under Inköp - Leverantörsfaktura - Ny leverantörsfaktura. Skriv in totalbeloppet som 2250,63:- eftersom att det är beloppet som du ska betala. Skriv varav moms som 369,71:-. Vilka bokföringskonton som du skulle kunna använda för att registrera det är inte helt hundra. Vad avser "totalt exkl. moms"? För rabatten borde du kunna använda dig av konto 4730 Erhållna rabatter. Gällande deposition så hittar jag i tråden Bokföra deposition - eEkonomi att kortfristig deposition bokförs på konto 1689. Gällande avgiften för påsar så kanske övriga externa kostnader funkar om du inte har något annat bokföringskonto där. Om någon annan användare har några tankar kring hur detta skulle kunna bokföras så får ni gärna kommentera om det. Om du ändå inte får ihop det så kan det vara smart att kika med en revisor. Fakturan skulle kunna se ut som följande: 2440 kredit - 2250,63 2641 debet - 369,71 4xxx-6xxx debet 4808,03 4730 kredit - 1615,50 1689 kredit - 1200 4xxx-6xxx kredit - 111,61 Trevlig helg! /Theodor
... Visa mer
2018-07-05
07:52
Hej Torskeye, Jag kollade på verksamt.se gällande Verifikationer, där det står att en verifikation skulle kunna vara en kvitto, som då innehåller information om affärshändelsen. Om du har detta kvitto som en pdf på datorn så skulle du kunna ladda upp det till eEkonomi genom att gå till Inköp - Bildunderlag och Ladda upp fil där. Om det är ett papperskvitto så går det att scanna in det med Visma Scanner. Uppladdningen av kvittot kommer dock inte att påverka någon balans- eller resultaträkning. Detta eftersom att uppladdningen av kvittot i sig inte genererar någon verifikation med bokföringskonton i eEkonomi. Därför skulle jag tycka att det smidigaste för dig för att få med kvittot som ett bildunderlag kopplat till en verifikation som du kan skapa upp i eEkonomi skulle vara att: 1. Skapa upp en kassa- och bankhändelse i eEkonomi på affärshändelsen, datum och belopp på försäljningen som har skett på Tradera. Du kan sedan matcha den kassa- och bankhändelsen som en Övrig insättning - Egen kontering och själv välja vilka bokföringskonton som transaktionen ska påverka. Alternativt att du skapar en manuell verifikation på det under Bokföring - Verifikationer - Ny verifikation. Du kan koppla ett bildunderlag till verifikationen som skapas för att på så sätt dels få en verifikation med bokföringskonton som påverkar din balans- och resultaträkning men du kopplar även ditt kvitto till verifikationen genom att använda kvittot som ett bildunderlag. Detta gör du genom att öppna verifikationen och klicka Kopplade bilder till höger och där koppla en bild som du har laddat upp till eEkonomi under bildunderlag. Alternativ två skulle vara om du från Sello kan få ut en SIE4-fil med bokföringsdata för att på så sätt kunna importera det direkt in i eEkonomi under Inställningar - import och export - SIE - import och export av bokföringsdata - ny import. Ha det fint! /Theodor
... Visa mer
2018-11-21
12:53
Hej Gustafh, Om du skapar en faktura till din kund som kortbetalning skapas det en förväntat inbetalning som då bokar upp fordran på 1580. När betalning via iZettle sker via integrationen så bokar den också upp fordran på 1580 i försäljningsverifikationen, detta är kontot som ligger som standard. I fallet där kund vill betala en kortfaktura med kort genom iZettle blir det som du säger att man får gå in och ångra fakturan för att det inte ska bli dubbelt. I dagsläget finns det nog inte någon smidigare lösning för denna hanteringen, det kommer att bli ett extra steg hur man än lägger upp det när man vill ha en faktura samt betalning med kort via iZettle. Jag kommer att lyfta detta vidare som ett förbättringsförslag till vår utvecklingsavdelning. Ha det fint! /Theodor
... Visa mer
2018-07-06
11:31
Hej GreenMoose, Jag vet inte riktigt om jag förstår hur du menar. Jag testade som du, att först stämpla ut - in - ut och fick då meddelande om att det inte går att stämpla in och ut samma minut. Då gick jag in på den dagen i min kalender för att redigera tiderna. Då tog jag bort den senaste instämplingen så att den första in- och utstämplingen finns kvar. När du då säger att du redigerar utstämplingen, ändrar du då sluttiden till samma tid som instämplingen eller hur gör du? Om jag gör som jag tror du har gjort så redigerade jag alltså utstämplingen till samma tid som instämplingen och får då också valideringsfel när jag sparade. Detta för att du inte kan stämpla in och ut samma minut. Du kan istället radera tiden för att sedan göra det korrekt registrerat. Återkoppla gärna om jag missförstår dig så kollar vi vidare på det! /Fanny
... Visa mer
2018-07-19
22:00
1Gilla
Tack för svaret Khedron, och Fanny. Just nu vill jag bara få ut en årsredovisning, även om den inte skulle stämma. Hellre en felaktig än att åka på förseningsavgifter från div. håll. Så det blir ett första steg, får se om jag får ut någon. Och sedan, exakt min tanke, det allra bästa vore att gå tillbaka och låsa upp föregående år, men detta vågar jag inte göra själv mycket möjligt att det byggs på med ena felmeddelandet efter det andra. Jag kom i kontakt med en redovisningsbyrå för 2 år sedan som använder Visma, så jag tror att jag tar kontakt med samma byrå igen och överlämnar allt till någon som verkligen kan programmet. Bolaget har aldrig varit igång, så jag har aldrig betalat skatt eller haft några inkomster enbart utgifter, så visst finns det regelverk, men jag tror inte att det är så illa i det här fallet, borde inte vara så svårt för någon som är mera kunnig än jag att ta tag i detta. Tycker bara att det här är tråkigt, jag är helt hundra på att var inne för flera år sedan (under ett annat konto) och frågade om just det här med ombokning av föregående års resultat, och då var det inget jag var tvungen att göra. Tack alla ännu en gång för hjälpen, och för de snabba svaren Khedron! Med vänlig hälsning,Tam
... Visa mer
2018-06-28
08:17
Hej Redovisningsnisse, För att kunna skapa företagets deklaration och årsredovisning så behöver man ha tillägget Deklaration eller Deklaration/Årsredovisning. I denna tilläggsmodul kan man skapa SRU-filer för elektronisk inlämning, som man sedan kan använda för inlämning till Skatteverkets via e-tjänster. För att kunna ha tillägget deklaration eller deklaration/årsredovisning så behöver man ha eEkonomi Smart. Det fungerar inte med eEkonomi bas, bokföring eller fakturering. Du kan läsa mer om deklarationsmodulen på sidan Tillval för Visma eEkonomi. På denna sidan kan du jämföra funktionerna i de olika eEkonomi-varianterna. Återkom gärna om det är något mer. Ha en fin dag! /Theodor
... Visa mer
2018-07-05
12:20
Hej Rolf, Menar du mailadressen som kommer upp när ni kommer till inloggningsrutan för visma online? Om du går till www.vismaspcs.se - mina tjänster (uppe till höger) - är det steget där efter när man ska logga in med mailadress och lösenord som ni inte kan lösenordet till den mailadressen? Om det är så att ni fortfarande har tillgång till mailadressen men inte kan lösenordet så kan ni vid inloggningsrutan för Visma Online välja Glömt ditt lösenord - fylla i mailadressen där och skicka begäran. Då får ni en aktiveringslänk till mail-inkorgen som ni kan använda för att skapa ett nytt lösenord. Om ni inte längre har tillgång alls till den epostadressen så kan ni kolla i löneprogrammet under Arkiv - användare - användare - de mailadresserna som ligger upplagda där är löneadministratörer för ert konto och ska även ha tillgång till Visma Lön Anställd. Om ni har flera användare där skulle ni kunna testa att logga in med någon av dessa istället. Om ni inte kommer in med någon av dessa heller så kan ni kontakta supporten så kan de hjälpa er att lägga upp en ny administratör på kontot och på så sätt kan ni välja en ny epostadress som ska bli administratör på kontot som ni sedan kan använda för att komma åt Lön Anställd. Ni hittar uppgifter och kan komma i kontakt med supporten genom sidan Kontakta oss. Hoppas något av alternativen ovan hjälper! Ha det fint! /Theodor
... Visa mer
2018-07-06
12:11
Ok - tack för tipset!
... Visa mer
2018-05-31
13:37
Hej Ann-Marie, Inne i lön anställd skulle du kunna gå till schemaläggning - ändra schemalagd dag - välj den anställde som det avser samt det datumet där den schemalagda tiden har trillat bort - testa att ta bort sista siffran i sluttiden och lägg till den igen för att sedan spara "ändringen". Kolla kalendern och se om den schemalagda tiden trillar dit. Återkoppla gärna om det fungerade för dig eller om problemet kvarstår. Ha det fint! /Theodor
... Visa mer
2018-08-28
09:12
Hej Peter, I deklarationstillägget så kan du på fliken Grunduppgifter - Företagsuppgifter välja att du ska tillämpa ett Förenklat årsbokslut. När du sedan skapar din deklaration på sidan Inlämning så kommer deklarationsblanketterna på sista sidan att innehålla en sida med en utskrift för förenklat årsbokslut. Är det något sånt du hade tänkt dig eller hade du önskat funktionen att se ut på något annat sätt? Återkoppla gärna med hur du hade önskat ha utskriften för förenklat årsbokslut så kikar vi vidare på hur vi kan lösa det. Ha det fint! /Theodor
... Visa mer
2018-05-03
10:41
Hej Sandra, I vanliga fall brukar man gå efter vad kollektivavtalet säger för att få fram ob-ersättning. Eftersom att det är du som företagare som tar betalt för tjänsten så sätter ju du priset men om man ska gå efter vad som är rimligt så skulle kanske informationen nedan vara till hjälp: Enligt Unionen så står det att i de flesta avtalen är ersättningen per timme - månadslönen dividerad med 150 under storhelger som till exempel jul, nyår, påsk, midsommar med mera. Enligt RättLön står det att från kl. 07.00 trettondagen, 1 maj, Kristi himmelsfärdsdag och alla helgons dag till 00.00 första vardagen efter respektive helg så är det heltidsmånadslönen/300 för att få fram ob-ersättningen per timme och från kl. 18.00 på skärtorsdagen samt från kl. 07.00 pingst-, midsommar, jul- och nyårsafton till kl. 00.00 första vardagen efter respektive helg gäller heltidsmånadslönen/150. Kanske någon annan som har något mer att tillägga gällande hur mycket som är rimligt att lägga till på en röd dag? Annars hoppas jag att svaren ovan kan vara till hjälp. Ha det fint! /Theodor
... Visa mer
2018-04-17
13:14
Hej Karolina,
Importen som är möjlig att göra i Visma Lön 600 är i xml-format. Du hittar inställningen för det i
Företagsinställningarna - Integrationer - Importera tidsredovisningsfil.
Det går att se hur filen ska se ut och läsa mer om det på sidan
Filformat för tidsredovisningsfil.
Du kan få ut en SIE-fil från Lön 600, den skapas i formatet SIE4 och heter
Lön.si.
Inställningen för det går att göra i
Företagsinställningarna - Export.
Det finns ingen inställning som du kan göra för att ändra uppställningen av filen så att det står ID istället för anställningsnummer. Det kanske skulle vara möjligt om du öppnar SIE-filen i anteckningar eller liknande program och där ändrar uppställningen i den men jag kan nog inte svara med säkerhet att det kommer att fungera. Om det är något annan användare som har erfarenhet av att exportera SIE-fil till Rexor eller annat tidsrapporteringsprogram så får ni gärna kommentera hur ni löser det. Kanske finns det även möjlighet att kolla med Rexor hur de hanterar SIE-filer som kommer från andra program?
Ha det fint!
/Theodor
... Visa mer
2018-04-24
15:38
1Gilla
Hej Lisa. Tack för förklaringen, jättebra! Jag var tidigare osäker på om jag gjort rätt i förra årets deklaration eftersom jag fick en känsla av att om det står ett minussaldo på balansrapporten så borde det också stå som minustal på ruta B10 i deklarationen. Men jag kan pusta ut nu när jag vet att det blev rätt förra året (och i år)... Mvh Peter.
... Visa mer
2018-04-12
08:25
Hej Aya, Utifrån bilderna som du har bifogat så ser det ut som att A165 och A166 tar ut varandra. Det ser ut som att A165 är en korrigering av A164. Hur ser verifikation A164 ut? Om du i deklarationstillägget går till fliken Bokföringsvärden så kan du på Balansräkningen se under rubriken Skatteskulder vilka konton som har påverkat ruta B14. Om det bara är bokföringskonto 2012 som har påverkat dina Skatteskulder så skulle du kunna gå till eEkonomi - Bokföring - Transaktionsanalys och där söka på konto 2012 för att se vilka transaktioner som har påverkat kontot, samt vilket utgående saldo som du har på kontot. Om det handlar om att du bara ska nolla det som har skett på kontot så kan jag tänka mig att du behöver korrigera någon verifikation liknande det som du har gjort med A165 och A166. Återkoppla gärna om det är något mer du undrar över, och i så fall även en bild på A164, och eventuellt vad som har påverkat dina Skatteskulder samt kanske även en bild på transaktionsanalysen och de konton som påverkar Skatteskulder så hjälper vi dig gärna vidare. Ha en fin dag! /Theodor
... Visa mer
2018-03-20
12:24
1Gilla
Tack, det blir perfekt att byta kund vid faktureringen. Jag ville inte laborera utan tänkte ni kunde göra det...
... Visa mer
2018-11-08
10:13
Hej Magnus, Denna funtionen har vi alltid haft. Detta är för att man vid räkenskapsåret slut ska bokföra sina obetalda kundfodringar och leverantörsskulder när man har kontantmetoden, detta gör alltså programmet åt dig om du klickar på Ja. Då du har årsvis momsredovisning och kontantmetoden så går det tyvärr inte att gå via just Momsredovisning när du vill stämma av. Du får istället göra som min kollega Linnea har skrivit längre upp i tråden. Bokföring - Kontoanalys (transaktionsanalys som det hette tidigare) - och söka på dina momskonton under en viss period för att se hur det ligger till. Eller om du går till Bokföring - Rapporter - tar ut en Huvudbok på dina efterfrågade momskonton. Eftersom du inte har fått upp denna ruta tidigare så vill jag dubbelkolla en gång till vilken momsperiod du har lagt in i programmet. Om du går till Inställningar - Företagsinställningar - Bokföringsuppgifter så kan du se det brevid Momsperiod. Har du valt fel där så är det även där du ändrar så rättar sig programmet efter det istället. Jag funderar nämligen på om du har valt kvartal t.ex och tidigare kollat på kvartal 1,2 och 3. Då dyker inte denna ruta upp utan kommer först när man ska göra sista momsredovisningen för året, kvartal 4 som du kanske kollar på först nu då. Hoppas detta löser din fundering, återkom gärna annars. Ha en fin dag! /My
... Visa mer
2018-03-21
09:48
Hej Catarina, Jag tror du hittar svaret på din fråga i tråden: Dubbelsidiga fakturautskrifter - Administration, har du ytterligare frågor får du gärna ställa dem här. /Theodor
... Visa mer
2018-03-20
16:00
Hej POGU, Om kundfakturan fortfarande ligger under Obetalda kundfakturor så finns det fortfarande en kundfordran på det beloppet och programmet tror att du ska få en inbetalning. Om du har korrigerat detta genom en manuell verifikation så har du förmodligen fått rätt saldo på konto 1510 men fakturan ligger fortfarande kvar som obetald. För att få bort fakturan från Obetalda kundfakturor så är det smidigaste att välja Åtgärder - Ångra faktura (vilket skapar en kreditfaktura på samma belopp och samma datum, som automatiskt kvittas mot ursprungsfakturan). Det går även att skapa upp en kreditfaktura manuellt genom att skapa Ny kundfaktura och bocka i kreditfaktura, för att sedan välja Åtgärder - Kvitta och välja upp debetfakturan som man vill kvitta den mot. Om saldot på 1510 stämmer för dig i nuläget så känns det som att du skulle behöva korrigera den manuella verifikationen som du hade gjort för att få beloppet rätt, genom att spegelvända den, för att sedan ångra denna kundfakturan, vilket ska göra att du kommer tillbaka till samma saldo som du hade fått nu när du tyckte att det stämde, med enda skillnaden att du nu inte ska ha en Obetald kundfaktura som "ligger och skräpar". Du kan gå till Bokföring - Transaktionsanalys och söka på konto 1510 för att se alla verifikationer som påverkar kontot och därigenom kontrollera saldot på kontot. Hoppas svaret var till hjälp, hör av dig om det är något annat du undrar över! /Theodor
... Visa mer
2018-04-04
08:17
1Gilla
Hej Oscar, 1. Enligt Skatteverket ska du fylla i belopp för personalkostnader exklusive den särskilda löneskatten. 2. I den bilaga som Theodor länkade i förra kommentaren så skriver Skatteverket såhär om underlag för särskild löneskatt på pensionskostnader: "Uppgift om underlag för särskild löneskatt på pensionskostnader lämnar du om företaget tryggat pension genom premie för tjänstepensionsförsäkring, överföring till pensionsstiftelse eller avsättning enligt tryggandelagen. I underlaget för särskild löneskatt på pensionskostnader ingår också utbetalda pensioner som inte betalas ut enligt lag eller p.g.a. tjänstepensionsförsäkring, t.ex. direktpension. Skatt ska betalas med 24,26% av det beskattningsunderlag som du fyller i vid punkt 1.1. Observera att det är underlaget, inte skatten, som ska redovisas. Om beskattningsunderlaget är negativt ska det fyllas i vid punkt 1.2 i stället." Informationen om fråga ett läste jag på sida 30 och informationen i fråga två läste jag på sida 34 i bilagan som du återigen kan hitta i dokumentet Skatteregler för aktie- och handelsbolag. Hoppas detta klargjorde dina funderingar, om du fortfarande har frågor får du återkomma! /Fanny
... Visa mer
2018-03-20
09:52
Hej Johannes, Funktionerna ser lite olika ut beroende på vilken varianterna av eEkonomi som man har. Jag tänkte därför beskriva hur du kan göra i eEkonomi Bas, men även hur hanteringen skulle kunna se ut i eEkonomi Smart. Gällande den kontanta inbetalningen i Euro så kan du gå till Kassa- och bankhändelser, välja ditt Kassakonto, skapa upp en ny Kassahändelse. Du kan där bocka i Utlandsbetalning, välja valuta samt hur stort beloppet i den andra valutan är. Du måste även skriva i hur mycket det är i svenska kronor för att du ska kunna skapa upp kassahändelsen. I eEkonomi Bas så går det inte att ställa in en kund på en utländsk valuta, vilket gör att du därigenom sedan inte kan matcha betalningen som skett i EUR direkt mot en faktura. Ett manuellt sätt att hantera detta på skulle vara att skapa upp en manuell verifikation för försäljningen och där du även bokar upp kundfordran. (Enligt faktureringsmetoden) Du kan sedan skapa upp en Kassahändelse på inbetalningen enligt instruktionen ovan för att sedan Matcha händelsen som en Övrig insättning - Egen kontering. Där du väljer upp kundfordringen och eventuell valutavinst/valutaförlust. I eEkonomi Smart så kan du ställa in Betalning på din kund som EUR och då skapa fakturan i EUR. Du skapar då kundfakturan i vald valuta för att sedan skapa Kassahändelsen enligt instruktioner ovan. Du kan sedan Matcha den som inbetalning från kundfaktura och välja upp fakturan i rull-listan. Programmet bokför då inbetalningen och eventuell valutavinst/valutaförlust automatiskt. Ha en fin dag! /Theodor
... Visa mer
2018-03-21
13:20
Hej Annelie, För att nolla denna kompskuld som ligger på de anställda så skulle du få bocka ur att de har slutat på flik 2 inne på personalregistret, ta med de anställda på en lönekörning och nolla kompskulden med löneart 4112. Detta är normalt något som man gör när man Betalar ut slutlönen för anställda. Jag tänker att ni själva får välja om ni vill göra enligt instruktionen ovan, det gör kanske inte så mycket att kompskulden "ligger och skräpar", eftersom att den bara syns när ni väljer att göra urval för att ta med anställda som slutat. Ha en fin dag! /Theodor
... Visa mer
2018-03-12
14:59
Hej Veronica, Detta överskott som du har fått från Handelsbanken, jag tänker att om du har fått ett underlag i form av en kreditfaktura, så skulle du kunna registrera det som en kreditfaktura under Inköp - Leverantörsfakturor - Ny leverantörsfaktura - bocka i kreditfaktura, ange belopp och datum. Du kan sedan använda denna kreditfakturan och välja Åtgärder - Kvitta - för att välja mot vilken debetfaktura som detta ska dras emot. Återkoppla om jag missförstod något eller om det är något mer du undrar över. /Theodor
... Visa mer
2019-03-01
11:25
Hej AndKar, Jag kanske inte är helt med på vad du menar, men i Ulfs svar ovan finns det en länk som skulle kunna vara till hjälp för att läsa lite mer om moms i samfällighetsförening. I eEkonomi kan du redovisa moms genom Bokföring - Momsredovisning, där du får ut en momsrapport för vald period utifrån vad som har bokförts på perioden, där momskoderna på kontona styr vart på momsrapporten det hamnar. Tänker du att du vill få fram momsrapporten så kan du ta fram den på pdf från programmet och redovisa den för delägarna. Under Bokföring - Rapporter finns även en del andra rapporter som skulle kunna vara till hjälp om du t.ex. vill ha ut balans- och resultaträkningar eller en huvudbok. Om det är något annat du söker får du gärna återkoppla med det och beskriva så får vi se hur vi kan hjälpa dig vidare. Ha en fin dag! /Theodor
... Visa mer
2018-03-12
11:42
Tack så mycket för din hjälp!
... Visa mer
2018-11-08
09:03
Hej! För tillfället har vi inget inplanerat att implementera dessa funktioner. // Jesper
... Visa mer
2018-02-06
09:47
Hej Carlota, Om du har några konton under Ej placerade konton i deklarationsmodulen så innebär det att du har konton som inte har en angiven plats i balans- eller resultaträkningen. Du kan välja att Flytta kontot för att placera det och välja under vilket avsnitt i balans- eller resultaträkningen som du vill flytta det till. Ett flyttat konto markeras med ett utropstecken till vänster framför kontonumret. Valet Återställa finns till för att du ska kunna ångra en flyttning av kontot. Kontot och beloppet flyttas då tillbaka till sin ursprungliga plats. Om det är något du undrar över inne i programmet så är ett tips att klicka på frågetecknet längst uppe till höger inne i eEkonomi. Då kommer du till den skrivna hjälpen och du kan där välja vilket avsnitt som du vill läsa om. Ha en fin dag! Hälsningar Theodor!
... Visa mer
2018-02-06
15:06
Hej Annika, Det kontanta inköpet av mopedbilen kan du skapa upp en kassahändelse för under Kassa- och bankhändelser. Du kan matcha det som ett Övrigt uttag - Egen kontering och utgiften för inköp av bilar och andra transportmedel debiterar konto 1240 Bilar och andra transportmedel. Om den ingående momsen inte är avdragsgill läggs den till anskaffningsvärdet, ingående moms. Du lägger sedan in mopedbilen som inventarier under Bokföring - Inventarier och anger då anskaffningsvärdet och under hur lång tid det förbrukas. Om hela momsen är avdragsgill eller inte är nog bäst om du kollar med Skatteverket, det beror lite på situationen och exakt hur mycket den används i företaget. Du kan även läsa mer på länken Köpa varor eller tjänster till företaget. Gällande frågan om hur du lägger upp förmånsvärdet på en anställd i Visma Lön 300 så skulle du inne i personalregistret på flik 3 Lön kunna lägga in en bilförmån. Det kommer då att hamna som en löneart på standardlönebeskedet. Du kan läsa mer på länken Beräkna bilförmån. Hälsningar Theodor
... Visa mer
2018-02-01
13:04
1Gilla
Hejsan! Jag har inte hört talas om det att man brukar dela upp leasingen på två olika balanskonton eftersom att det påverkar samma del i bokföringen. Jag ser dock inget fel i det och jag har även själv testat det i mitt program och tycker att det ser okej ut. Som svar på fråga 1 så skulle jag säga att du inte behöver göra något mer vid bokslutet än att kontrollera balansräkningen så att det ser korrekt ut. Som svar på fråga 2 så finns periodiseringen planerade eftersom det är förberett i januari 2018. Precis som den första gången du genomför periodiseringarna så kommer du att få en fråga om att skapa upp ett nytt räkenskapsår när du väljer att genomföra periodiseringarna för 2020. Du kan välja att genomföra periodiseringarna när du själv vill och jag skulle även här rekommendera dig att kontrollera balansräkningen så att det ser korrekt ut. Du kan även jämföra det med tråden: Bokföra leasingbil, för en Enskild Firma - eEkonomi där min kollega Per har skrivit hur bokföringen av en leasingbil samt hur periodiseringen kan se ut. Hoppas svaret hjälpte dig och om du har några fortsatta funderingar så får du gärna återkomma i tråden. Mvh. Theodor
... Visa mer
2018-09-26
14:44
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Visma Min Lön appen - gamla lönebesked. En av våra anställda kan inte se sina gamla lönebesked, det konstiga är att de andra kan. Vad är det för fel?
... Visa mer
2018-04-04
08:34
Hej igen Elsie, Jag tror inte riktigt jag förstår hur du menar. Vilket datum är fakturorna på? Vilket datum fick du in betalningen? Har du skapat fakturan i ditt program eller är det helt tomt? I så fall, hur ser fakturan ut (datum, obetald, betald etc)? Du behöver inte, som både jag och Theodor har nämnt tidigare, skapa fakturan om betalningen redan har skett. Då kan du istället gå in under Kassa- och bankhändelser för att i en och samma händelse registrera både betalningen och de andra konton som ska användas. Om du först vill skapa fakturan och sedan registrera betalningen går det också bra att göra. Tänk då på att välja rätt datum på samtliga händelser. Återkoppla gärna i tråden lite mer hur du menar så kan vi kika vidare på det! /Fanny
... Visa mer
2018-04-03
08:49
Hej Mattias, Om jag i eEkonomi under Bokföring - Årsavstämning kollar på fliken Kostnader och intäkter så står det där att om man har intäkter som är bokförda på detta året men som avser kommande år och som överstiger 5000kr så kan man boka om beloppet till konto 2990 - Upplupna kostnader och förutbetalda intäkter. I ditt fall så skulle det bli en bokning: 3992 Debet 2990 Kredit Vidare på sidan står det att man ska vända denna verifikation på nästkommande år. Skapa en ny manuell verifikation och ange datumet till första dagen nästkommande år. Använd samma konton i verifikationen du precis skapade, men flytta beloppen mellan debet och kredit. Ha en fin dag! /Theodor
... Visa mer
2018-09-13
09:28
Hej Christel, Jag tänker att du kan ha kvar ditt grundschema i löneprogrammet om det överensstämmer med det som finns i tidsredovisningssytemet. Programmet gör lite olika beroende på om det är tim- eller månadsavlönade som det gäller för. För timavlönade med ej schemalagd arbetstid ska timmarna komma in på de anställda utifrån det som finns med i filen. För månadsavlönade med ej schemalagd arbetstid hämtas inga timmar alls till kvantiteten på månadslön. Timmarna ska dock hämtas från schemat för månadsavlönade om de har schemalagd arbetstid i löneprogrammet. Jag tänker därför att du i löneprogrammet kan testa att lägga in ett schema för varje anställd som stämmer med inställningarna för schemat i tidsredovisningsfilen och sedan testa att läsa in tidsredovisningsfilen på nytt för att se om du får över normalarbetstiden på lönebeskedet. Återkoppla gärna om du har ytterligare frågor så kikar vi vidare på det. /Theodor
... Visa mer
2019-03-11
09:28
Hej Catrin, Jag tror att du hittar svaret på din fråga i denna tråden, om du lägger in deltidssjukskrivningen som vanligt med snabbvalet och sedan lägger in semestern med snabbvalet kommer programmet justera så att semesteravdraget görs till upp till 100% totalt för dagen, så det blir korrekt att lägga in båda snabbvalen för sjuk och semester och inte bara sjukavdraget och sedan semestertillägget. Du kan se hur detta ska hanteras i den skrivna hjälpen som Jenny länkade till i svaret ovan. Om du har ytterligare frågor får du gärna ställa dem här. /Theodor
... Visa mer
2018-08-09
07:16
Hej Christina, Jag tror du hittar svaret på din fråga i denna tråden, har du ytterligare frågor får du gärna ställa dem här. Lite mer information finns att läsa i tråden Matchning av fakturor, lev och kund - eEkonomi samt Linnéas svar i tråden Bokföra betalningar vid export av LB fil - eEkonomi. Ha en fin dag! /Theodor
... Visa mer