2020-06-08
09:47
Hur har du konterat fakturan som du skickat till kund? Den borde ha konterats mot de konton du önskar, dvs fordran och ränta i kred och 1510 i debet.
... Visa mer
2020-06-08
08:52
Du borde kunna skapa ett betalsätt som är knutet till 1930, t ex kortbetalning.
... Visa mer
2020-06-08
08:50
2 Gillar
Debet konto 1310 - Andelar i koncernföretag
... Visa mer
2020-06-05
15:17
Bra tips av @AnnicaL När du sitter med det gamla nu så kan du i systemet välja att titta på gamla journaler. Då blir det lite lättare att hitta rätt faktura. Tyvärr kan jag inte lotsa dig vidare, men har för mig att det i någon av rullgardinerna ska finnas "Gamla journaler" i någon rubrik. Man får upp journalen på skärmen och kan då klicka i rubriken för konto så sorteras det på kontonummer. När du hittar det kontot du söker så ser du vilken/vilka fakturor som är konterade på kontot.
... Visa mer
2020-06-02
11:43
Du kan göra den bokningen i efterhand i samband med att du avslutar månaden. Själv bokar jag upp det samtidigt som man bokför fakturan. Vet inte hur ditt system fungerar, men du kanske kan skapa en konteringsmall som beräknar och bokför löneskatten med automatik. Att det inte blev så på första fakturan har ingen betydelse, du får ju med kostnaden även om du bokar det manuellt i efterhand.
... Visa mer
2020-06-01
10:48
2 Gillar
När det gäller ombokningen av momsen från 2641 till 2650 så bör du göra den som ett av de sista verifikaten på 2019 om det är därifrån felet härrör. Beloppet ska ligga på 2650 i IB på nya året (2020). Det jag skrev om att rätta fel när man upptäcker dem tänkte jag gällde att du hade öppnat upp gamla verifikat och rättat i dessa (vet att det är enklast att göra så, men tyvärr inte god redovisningssed). Upptäcker man fel när man gör bokslutet så ändrar man dessa i själva bokslutsarbetet. Helt ok om du frågar igen. Det är alltid knepigt att förklara sådant som är självklart för en själv, men också utmanande 🙂 Lycka till!
... Visa mer
2020-06-01
07:35
2 Gillar
Det stämmer att man ska utgå ifrån att göra rättelsen i den perioden som det avser, men när det gäller ingående moms så är det pengar du har tillgodo från Skatteverket, det bör därför inte vara lika strängt som när det gäller utgående moms. Jag hade lagt allt på samma rättelse och då för enkelhetens skull den sista för för räkenskapsåret. När det gäller rättelser så ska man egentligen inte gå in och rätta på verifikatet eftersom rättelsen ska göras när man upptäcker felet. En tidigare period som är avstämd och redovisad till Skatteverket ska låsas för vidare bokföring.
... Visa mer
2020-05-29
15:32
1Gilla
När det gäller möblerna så är även montaget en del av anskaffningen. Det innebär att montaget ska räknas med när du lägger upp möblerna som inventarie. Eftersom det är en hyreslokal så finns det nog möjlighet att lägga uppfräschningen som förbättringsutgifter på annans fastighet. Avskrivningstiden kan då läggas till samma tid som hyreskontraktet. Har du hyreskontraktet på kortare tid än 5 år så kan du nog ändå köra på 5 år, men då får du räkna med att restvärdet blir en kostnad om du lämnar lokalen innan avskrivningen är klar.
... Visa mer
2020-05-29
14:35
2 Gillar
Om du inte har haft plusresultat tidigare så har du väl ingen p-fond att ta tillbaka... Har du ett negativt resultat i år så kan du inte sätta av till någon p-fond.
... Visa mer
2020-05-29
14:08
1Gilla
Har du ett AB eller enskild firma? Har du p-fond från tidigare år? Du kan i så fall ta tillbaka så mycket p-fond att det skattemässiga resultatet blir noll istället för minus.
... Visa mer
2020-05-29
14:06
1Gilla
Hej igen 🙂 Nu utgår jag ifrån hur jag själv skulle göra. En omföring från 2641 till 2650 i bokföringen, dvs klumpa ihop beloppet som är kvar på 2641 och lägga över på 2650 så att 2641 får noll i UB. Detta blir en del av bokslutet och därmed en bokslutstransaktioner, ifall du nu skiljer på dessa med en egen verifikationsserie. Själva rättelsen i skattedeklaration hade jag kört bara en rättelse och då lagt den på deklarationen för december.
... Visa mer
2020-05-29
10:48
1Gilla
Då kan det vara en konstaterad kundförlust - konto 6351, men av vilken anledning har din fordran preskriberats? Om du har rätt att ta tillbaka momsen hänger på hur ihärdigt du har arbetat för att kräva in skulden. Du kan läsa om kundförluster hos Skatteverket https://www.skatteverket.se/foretagochorganisationer/moms/sarskildamomsregler/kundforlusteromkundenintekanbetala.4.5c1163881590be297b58d10.html?q=kundf%C3%B6rluster
... Visa mer
2020-05-29
10:09
1Gilla
Jag hade bokat om det till 2650 manuellt och sedan bokat bort det när transaktionen sker på skattekontot. När du gör en rättelse av skattedeklarationen så får du manuellt räkna fram ruta 48 för att få rätt belopp där. Du kan nog göra rättelsen på skattedeklarationen för december då det rör sig om en ingående moms. Utgående moms är viktigare att rätta i rätt period.
... Visa mer
2020-05-28
11:42
1Gilla
Det borde kunna bokas som en kapitalvinst på ett konto som börjar på 8. Har inte tillgång till kontoplanen nu, men du kan ladda ner en kontoplan i pdf eller xls från www.bas.se Lycka till 😊
... Visa mer
2020-05-27
13:03
1Gilla
Hej, Fakturan ligger till grund för betalningen. För kundens del så kan du skriva på dennes ex att fakturan är betald kontant XX datum. För din egen del så bokar du fakturan som betald i systemet den dagen betalningen görs, men du måste ha ett betalsätt som är kontant mot konto 1910 istället.
... Visa mer
2020-05-27
12:59
1Gilla
Man måste inte boka om, men man får se till att saldo hamnar på rätt ställe i deklarationen, dvs i rutan för skattefordran. Har man ett AB och upprättar årsredovisning så gäller samma där, beloppet ska ligga på tillgångssidan ej skuldsidan. Därav så kan det vara enklare att boka om det så att risken är mindre att man glömmer flytta beloppet 🙂
... Visa mer
2020-05-26
11:18
2 Gillar
I bokslutet så bokar man resterande skatteskuld på 2510. En slutskatt kan bestå av flera olika skatter (bolagsskatt, löneskatt och fastighetsskatt). Det framgår av slutskattebeskedet. Du får gå tillbaka till det år som slutskatten gäller och se hur skatteskulden är bokad där samt stämma av slutskattebeskedet mot den bokade skulden. Förhoppningsvis så stämmer det överens med varandra. Om det endast är bolagsskatt så bokar du tillgodoförd skatt i kredit på 2510 och slutskatten i debet på 2510 under förutsättning att det är det kontot som använts vid aktuellt bokslut.
... Visa mer
2020-05-25
15:35
Jag hade upprättat en manuell verifikation, men nu jobbar inte jag i samma system som dig, så tyvärr så är jag inte rätt person att svara när det gäller den biten. För att ha en tydlig bild av bokningen i efterhand så hade jag nog gjort en rad per händelse på verifikationen, men nu är jag i och för sig ganska petig när det gäller underlag och bokningarna. Man måste tänka på att någon ska kunna komma in i efterhand och förstå vad som har gjorts.
... Visa mer
2020-05-25
14:09
Du kan rätta upp det nu i efterhand, men ha tydliga underlag som verifikation. Förslagsvis utskrifter från skattekontot där du markerar de poster som du bokar, samt skriver och förklarar på underlaget.
... Visa mer
2020-05-25
14:07
2 Gillar
Hej, Du kan inte kvitta förlusten mot avräkningskontot, men du kan göra ett aktieägartillskott för att återställa eget kapital om det är så att den ansamlade förlusten är mer än 50 % av bundet eget kapital. Man brukar skriva papper på aktieägartillskottet eftersom det finns villkorat och ovillkorat tillskott. Bokningen av tillskottet görs sedan genom att debitera avräkningskonto aktieägare och kreditera ett 2093. Det bästa är om man kan göra detta i samband med bokslutsarbetet så att eget kapital är återställt i årsredovisningen.
... Visa mer
2020-05-25
10:17
1Gilla
Om du använder snabbvalen i kalendern så bör det fungera. Du ändrar sjukskrivningsprocenten på de dagar där den anställde varit frånvarande hela dagen. När du sparar så kommer du få en meddelande om att det inte går att slå ihop eftersom det är olika mycket frånvaro, men det är bara att godkänna.
... Visa mer
2020-05-25
09:04
1Gilla
Frakten blir ju en del av inköpskostnaden och bör gå på samma konto som själva inköpet.
... Visa mer
2020-05-22
14:34
1Gilla
Hej, Jo pusslet är löst 🙂 , men eftersom det är en ganska komplex situation med många moment så känner jag att det är en ganska omöjlig uppgift att försöka förklara ett upplägg här i forumet. Man behöver använda papper och penna och förklara med flödesscheman och konton för att allt ska hamna på rätt plats.
... Visa mer
2020-05-22
10:34
2 Gillar
Hej, Nu var det ett tag sedan jag jobbade med importer, men så här har jag gjort tidigare. Inköpet bokas på ett inköpskonto i debet (ej knutet till momskod) och kassa/bank i kredit. Alternativet är att du bokar upp det som en fordran på leverantör 148X eller 168X tills varorna kommit, då bokar du om till inköp och nollar ut fordran (dvs om du betalar i förskott). Varje månad loggar du hos Tullverket och plockar fram momsunderlag för dina importer och bokar momsen enligt underlaget. D 4545 (underlaget för moms enligt Tullverket, knyt kontot till ruta 50 på skattedeklarationen) K 4549 (kreditering av momsunderlaget eftersom du redan har bokfört inköpet i samband med betalning) K 2615 (25 % av momsunderlaget) D 2645 (25 % av momsunderlaget under förutsättning att du har avdragsrätt för momsen)
... Visa mer
2020-05-22
07:46
1Gilla
Om de första 14 dagarna har passerat så ska du bara öka sjukavdraget för de dagar som har högre sjukskrivningsgrad än 25 %. Det är den anställde som ska begära ersättning från Försäkringskassan för den sjukskrivningen.
... Visa mer
2020-05-19
15:29
1Gilla
Din intäkt är för fastighetsförvaltningen, det är det som du ska ha som intäkt i din verksamhet och redovisa moms för. Debiteringen du gör åt din kund är inte din intäkt utan endast bara något som du utför åt din kund. Det är alltså din kund som ska ha den intäkten. Du förmedlar endast dessa pengar från hyresgästen vidare till din kund. Eftersom du har tagit emot din kunds pengar (hyresintäkterna) så har du en skuld till din kund, men detta är inte något som du ska ha som intäkt utan är endast en förmedling. För att få rätt uppsättning på detta i systemet så kan du nog behöva lite mer hjälp än vad som går att ge dig här via forumet.
... Visa mer
2020-05-19
15:11
Men du skriver ju att du fakturerar hyran ÅT dina kunder, då får jag inte ihop det med att hyresintäkten skulle vara din. Jag får tyvärr inte ihop detta, därför avstår jag från att svara ytterligare på den här frågan.
... Visa mer
2020-05-19
11:43
Om du skickar ut hyresavier/-fakturor för dina kunders räkning så är det inte någon intäkt som är din egen. Det du fakturerar ska därför krediteras på ett balanskonto (ett konto per kund). Fakturerar du något som är momsat så ska du även lägga momsen på samma balanskonto. På fakturorna som skickas ut så måste det stå noterat att du fakturerar för någon annan samt att rätt momsregistreringsnummer ska finnas på fakturorna, dvs den som du fakturerar för. I samband med att du skapar fakturorna så bör din kund få information om fördelning på intäkt och moms för det som du har debiterat. Då kan de i sin tur bokföra intäkten i rätt period och till rätt belopp. Motkonto för det ska då vara ett balanskonto. När du sedan ska betala ut till dem så gör du betala ut det som du har på balanskontot med avdrag för din provision. Din provision är en momspliktig intäkt så det är alltså din provision + moms. Det här är ganska knepigt att försöka förklara i skrift, men om du är med på hur jag menar så här långt?
... Visa mer
2020-05-18
11:25
1Gilla
Borde bara vara att skapa kontot. På www.bas.se kan du ladda ner en kontotabell i pdf eller excel.
... Visa mer
2020-05-18
11:21
2 Gillar
På konto 5480 kan du bokföra arbetskläder och skyddsmaterial
... Visa mer
2020-05-14
12:03
Du gör en bokning enligt följande 1. Debitera konto 3051 med det belopp som du fakturerat kunden 2. Kreditera 12-kontot med anskaffningsvärdet 3. Debitera det 12-konto du använder till avskrivningarna med det som skrivits av fram till avyttringen Med ovan tre bokningar på samma verifikation så ska det nu vara en obalans mellan debet och kredit, det motsvarar vinst eller förlust. Har du mer i debet än kredit så är det en vinst och den bokar du på 3973 i kredit, om det däremot är mer i kredit än i debet så har du en förlust och den bokar du på 7973. Om du gör bokningen enligt "sälj inventarier" så måste du kreditera fakturan, men skicka inte ut den till kunden eftersom kunden ska betala beloppet du har fakturerat. Vet inte om detta blir till hjälp för dig, är osäker på vad det är för system du bokför i och vet därför inte hur systemet jobbar. Tror att du kan få hjälp av supporten hur det ska hanteras rent programmässigt.
... Visa mer
2020-05-14
11:14
1Gilla
Håller med om att ingen moms ska redovisas i Sverige, men det kan vara så att du är skyldig att momsregistrera dig i det land där försäljningen sker. Detta bör du kolla upp med en skattejurist som är expert på internationella momsfrågor.
... Visa mer
2020-05-14
10:42
Det låter klokt, lycka till! 🙂
... Visa mer
2020-05-14
09:54
Du kan nog välja att skapa ett konto i kontogrupp 36 eller 39 eftersom det inte är någon huvudintäkt.
... Visa mer
2020-05-14
08:55
1Gilla
Om du har både hyresintäkter med moms och utan moms så måste du ha två olika försäljningskonton. Ett som du kodar med 25 % moms och ett som du kodar momsfritt. Har för mig att momsade hyresintäkter ska redovisas i en egen ruta på skattedeklarationen, kontrollera så att det blir rätt momskod. Omsättningen ska vara i ruta 08, ej 05 som är det normala.
... Visa mer
2020-05-14
08:51
1Gilla
Om byggnaden avyttras och sedan aktiveras igen när den är färdigt så får du antagligen ett felaktigt anskaffningsvärde eftersom du fått en ersättning från försäkringsbolaget. Om byggnadens karaktär inte ska ändras så kan du troligen låta den vara kvar som den är. Det stämmer som du skriver att försäkringsersättningen bokas på 39XX. Kontoklass 63 finns ett konto för självrisk. Eventuella andra kostnader som ni får stå för själva får du lägga som en kostnad på 5170. Är det något som ni passa på att byta ut i samband med återställningen så kan ni aktivera det under förutsättning att motsvarande del utrangeras från byggnaden. Detta fungerar nog endast om ni har komponentavskrivning.
... Visa mer
2020-05-14
08:43
Varför ska du använda den gamla kontoplanen Bas 96? Den uppdateras inte längre med nya konton när nya regler kommer och ska därför undvikas att använda. Troligen därför den inte finns att välja när man startar upp nya bolagen i programmen.
... Visa mer
2020-05-14
08:23
1Gilla
Att du har två olika belopp beror antagligen på att du har både lägenheter och lokaler i hyresfastigheten. När det gäller lokaler så är det en procentsats på den del av taxeringsvärdet som avser lokalerna. För lägenheter så gäller det lägsta beloppet av procentsatsen på taxeringsvärdet eller maxbeloppet per lägenhet. Du kan hitta mer information hos Skatteverket.
... Visa mer
2020-05-14
08:21
Det som avser intäkter för produktion ska du bokföra som intäkt, men om du är momsregistrerad så måste du meddela både din elleverantör och nätägaren att du ska ha produktionen redovisad med moms, samt även ge dem ditt momsregistreringsnummer.
... Visa mer
2020-05-14
08:13
Det är en inställning i programmet. Är det rätt inställt så vet programmet om det.
... Visa mer
2020-05-14
08:09
1Gilla
Jag hade väntat på att pengarna betalas ut, alternativt väntat tills jag ser att de finns på skattekontot.
... Visa mer
2020-05-12
11:49
1Gilla
Det är olika i olika program, men IB som är i kolumnen längst till vänster ser inte rätt ut. 1. Momskontona är inte omförda till 2650 2. Det finns inget resultat bokfört Det kan naturligtvis vara flera saker som saknas. Man startar oftast ett nytt bokföringsår innan man har avslutat det gamla eftersom man behöver vara i fas med bokföringen även om inte bokslutet för fg år är klart. När sedan bokslutet är färdigt så får man göra bokslutsverifikationerna i det året som bokslutet gäller. Eftersom man då redan har skapat ett nytt år sedan tidigare så följer oftast inte det man har bokat som påverkar balansräkningen med till nästa år med automatik utan man får gå in på nya året och föra över UB från fg år. Du har troligtvis någon hjälpfunktion i programmet där du kan söka på detta.
... Visa mer
2020-05-12
08:58
När du gör momsrapporten i programmet så får du en skuld (konto 2650) eller en fordran (konto 1650). Skuld/fordran ligger kvar där till det är reglerat. Vet att det finns en bra förklaring på hantering av skattekontot här i forumet, du kan nog söka på det, men här kommer en liten förenklad förklaring. Se skattekontot (1630) som ett "bankkonto". När du gör inbetalningar till kontot så bokar du D1630/K1930 och när du får utbetalningar från Skatteverket så bokar du D1930/K1630. Varje månad tar du ut ett kontoutdrag från skattekontot och bokför de transaktioner som skett på kontot (EJ in- och utbetalningar). Transaktionerna kan vara F-skatt, moms, aga och avdragen skatt. Dessa transaktioner reglerar fordran/skuld som du har på 1650, 2650, 2710, 2731 och motkonteras på 1630. Saldot du har på 1630 i bokföringen efter den transaktionen ska vara samma som du har på skattekontot. När man har moms att få tillbaka så är det inte alltid som man får ut det belopp som man har tillgodo enligt momsavräkningen, detta eftersom det kan ligga andra skatter som ska betalas och då kvittar Skatteverket tillgodo-beloppet mot det som ska betalas.
... Visa mer
2020-05-12
08:52
1Gilla
Vad har du i balansräkningen på 12-kontona? I noten ska man ange ingående anskaffningsvärde, lägga till årets inköp och dra av årets utrangering/försäljning. Detsamma gäller avskrivningarna. Redovisar du i kr eller tkr? Beloppet som står som ingående anskaffningsvärde är lågt om du redovisar i kr och borde i så fall ligga som en kostnad på 5410. Viktigt att du använder olika konton för anskaffning och avskrivning. T ex anskaffning på 1220 och avskrivning i kredit på 1229.
... Visa mer
2020-05-11
16:27
1Gilla
Så länge årets resultat genererar en bokning i debet på resultaträkningen och i kredit på eget kapital (årets resultat) så går företaget med vinst och du behöver inte bekymra dig om något aktieägartillskott. Men när årets resultat bokas åt andra hållet, dvs kredit i resultaträkningen och debet mot eget kapital måste man hålla koll på så att summan av eget kapital (bundet och fritt) inte blir under 50 % av det bundna kapitalet (oftast endast aktiekapital).
... Visa mer
2020-05-11
14:26
1Gilla
Aktieägartillskott är bara aktuellt ifall du får ett resultat som "äter" upp aktiekapitalet. Om så är fallet så omvandlar man inlånade pengar till aktieägartillskott i samband med bokslutsarbetet för att rädda eget kapital och komma ifrån kravet på kontrollbalansräkning.
... Visa mer
2020-05-11
13:44
1Gilla
Avskrivningstid på 10 år låter bra. Tänk på att du då inte kan använda förenklingsreglerna för K2 eftersom en avskrivning på 10 år avviker från förenklingsreglerna.
... Visa mer
2020-05-11
13:27
Hej 🙂 Ja det stämmer, du kan använda pengarna som finns på kontot även om de motsvarar aktiekapitalet. Precis som du skriver så bör du ha den prioriteringen att först klara bolagets egna kostnader innan återbetalning på lånet från dig. Franchise licensen blir en immateriell tillgång/rättighet. Hur lång löptid är det på franchise-licensen? Du bör kunna ha samma avskrivningstid som avtalet på den så jag hoppas att den inte är kortare än 5 år. Lycka till med allt!
... Visa mer
2020-05-11
11:04
Det går bra att återbetala lånet när likviditet finns. Här är lite att tänka på: Beräknar du ränta på lånet ska kontrolluppgift lämnas. Räntan är en kapitalinkomst som du ska skatta för i din privata deklaration. Om du tecknar en försäkring avseende tjänstepension så måste du tänka på att plocka ut lön. Har för mig att man kan få avdrag för premier upp till 35 % av bruttolönen innevarande år eller året före. Här vill jag dock reservera mig något eftersom jag inte har jobbat med dessa bitar på ett par år, men jag tror inte att reglerna har ändrats. När det gäller vad kassan tillåter så måste du inte ha 50 tkr i likvida medel. En balansräkning består av tillgångar och skulder. Till skuldsidan hör även eget kapital. Skuldsidan visar hur tillgångssidan är finansierad. //Carina
... Visa mer
2020-05-11
10:04
Aktieägartillskottet kan man inte "nalla" av. Det ska beslutas och fastställas på årsstämma precis som utdelning. Har du lånat in pengar i bolaget kan du plocka ut av dessa när det finns pengar.
... Visa mer
2020-05-11
09:06
Aktieägartillskott lämnas inte förrän bokslutet är färdigt eftersom det beror på hur det egna kapitalet ser ut. Om mer än 50 % av aktiekapitalet äts upp av ansamlade förluster så är bolaget skyldig att göra kontrollbalansräkning. Har då aktieägaren lånat in kapital till bolaget under året (saldo på t ex 2393) så kan man omvandla detta till ett aktieägartillskott för att undvika kravet på kontrollbalansräkning. Aktieägartillskottet gör att anskaffningsvärdet på aktierna blir högre så detta ska nog deklareras på K10-an. Och det ska även finnas skrivna papper på aktieägartillskottet.
... Visa mer
2020-05-11
08:01
Jag fick kontakta supporten och be dem skicka ut ny aktiveringsmail.
Synd att man inte kan göra det själv från admin-sidan tycker jag.
... Visa mer
2020-05-11
07:43
1Gilla
Hej, Lån till bolaget och aktieägartillskott är inte riktigt samma sak. Ett aktieägartillskott gör man för att rädda det egna kapitalet och bokas därför inte upp som lån utan som fritt eget kapital i bolaget. När bolaget sen har byggt upp ett fritt eget kapital igen så kan aktieägartillskottet återbetalas. Det är därmed endast en bokning mot eget kapital och banken när pengarna tas ut. Om inte beloppet plockas ut direkt så kan man mellanlanda det på ett konto på 23 eller 28 som lån från aktieägare. När pengarna ligger som lån från aktieägare kan man beräkna ränta på det, men kom då ihåg att kontrolluppgift ska lämnas.
... Visa mer
2020-05-05
16:46
1Gilla
Summa debet och kredit blir högre än beloppet som är draget från kontot eftersom du ska redovisa och bokföra ingående och utgående moms på inköp som är gjorda från ett annat EU-land (eller land utanför EU). Momsen ingår inte i beloppet som du har betalat.
... Visa mer
2020-05-04
12:52
2 Gillar
Det brukar stå i textdelen som följer med deklarationsblanketten.
... Visa mer
2020-05-04
08:09
2 Gillar
Du använder 1180 tills anläggningen är färdig för att tas i bruk. Då bokar du om beloppet till 1150 och påbörjar avskrivning. Är nyanläggningen inte klar till årsskiftet så ligger beloppet kvar på 1180.
... Visa mer
2020-05-04
07:51
1Gilla
Hej, Konteringen ser rätt ut, men kontrollera om du har något konto som heter varuinköp från EU istället för import. Inköp från EU är i ruta 10 på skattedeklarationen medan import redovisas i ruta 50.
... Visa mer
2020-04-30
11:09
Ja, det är där den hör hemma 🙂
... Visa mer
2020-04-30
10:24
2 Gillar
Om ditt varulager har minskat under året så skapas det en kostnad på 4990. Avser förändringen endast varulager så ska kostnaden på det kontot ligga tillsammans med övriga konton som börjar på 4. Det påverkar årets kostnader för inköpa av råvaror/handelsvaror.
... Visa mer
2020-04-29
10:29
1Gilla
Det är ju en kostnad för ökad försäljning, mitt förslag är 6090 (Övriga försäljningskostnader). Ev lägga upp ett eget konto på t ex 6091 om du vill särskilja dessa kostnader från annat som ev bokas på kontot.
... Visa mer
2020-04-28
09:46
1Gilla
Ska man göra helt rätt så ska man göra en beräkning av fastigheten och lägga in jordbruksmark och ekonomibyggnader som tillgång i redovisningen. Därmed får man även göra en beräkning av lånen där en del blir privat och en del tillhör rörelsen. Man får ta fram en beräkningsmall (xx % privat och xx % näring), man använder samma beräkningsmall till att fördela fastigheten på privat och näring samt fördelning av lån och räntor. Räntorna som tillhör näringsfastigheten blir en kostnad i verksamheten.
... Visa mer
2020-04-28
07:54
1Gilla
Du ska nog fortsätta med dina kontantfakturor som du gjort hittills för att vara säker på att följa alla regler.
... Visa mer
2020-04-27
13:41
1Gilla
Du bokför den nya fakturan i leverantörsreskontran. Det är en kreditfaktura. När du sen betalar så drar du av kreditbeloppet från ursprungsfakturan.
... Visa mer
2020-04-27
13:14
2 Gillar
Om det rör sig om 70 öre så tycker jag inte att du behöver lägga ner tid på att felsöka. Boka differensen D1930/K3740.
... Visa mer
2020-04-27
11:48
1Gilla
Hej, Om du använder kontantfaktura så blir väl betalningen bokförd samtidigt som du godkänner fakturan? I så fall ska du lägga upp ett betalningssätt som är Swish. Kontantfakturan och betalningen bör då bli en verifikation och själva swishbetalningen ska inte bokföras separat.
... Visa mer
2020-04-27
11:11
1Gilla
Då tycker jag absolut att du ska lägga det som inventarie på ett 12-konto.
... Visa mer
2020-04-27
11:10
2 Gillar
Parkeringsböter är personliga, dvs den som fått boten ska betala den. Om ditt företag betalar och sedan drar på lönen så kan du bokföra på 1610 och sedan göra löneavdraget mot samma konto (1610) så att saldo på kontot blir noll igen.
... Visa mer
2020-04-24
07:16
Hänger lite på kostnad och livslängd på utrustningen, men jag tänker mig att det antingen blir en inventarie på ett 12-konto eller en kostnad på 5410.
... Visa mer
2020-04-21
11:33
1Gilla
Kontrollera ändå ditt IB och jämför med UB året innan. Gissar ändå att det är där som det hänt något.
... Visa mer
2020-04-21
11:28
Har du läst in en fil från revisorn, eller har du knappat manuellt? Ibland när man läser in SIE-filer så uppdateras IB, jag gissar att det är det som hänt nu. Kontrollera därför IB i din balansrapport och jämför med UB fg år.
... Visa mer
2020-04-20
10:42
1Gilla
Konto 3150 ska ha momskod 5, dvs omsättningen ska hamna i ruta 5 på skattedeklarationen för moms.
... Visa mer
2020-04-20
09:57
Jag hade gått in på verifikation och bytt konto. Lite olika hur det fungerar i olika program. Det vanliga är att man får stryka över den rad som har felaktigt konto och sen lägga till en rad med rätt konto. Glöm inte att koppla 3150 till rätt momskod.
... Visa mer
2020-04-17
15:40
Hej, Jag hade lagt det på ett eget intäktskonto. Gissar att du har andra intäkter som är mer att betrakta som huvudintäkt, kan därför vara bra att särskilja det. Trevlig helg! //Carina
... Visa mer
2020-04-17
14:09
Jag har aldrig tagit med bidragen i momsrapporten, men sett att det i vissa program ligger momskod på 39-konton som avser bidrag.
... Visa mer
2020-04-17
14:06
1Gilla
Ja konto 1130 är ett tillgångskonto. Har du sålt virke så ska det bokföras på ett konto som börjar på 3. Om du vill särskilja virkesförsäljningen från annan omsättning så kan du skapa ett nytt konto som börjar på 30, 31, 32, 33 eller 34. Du måste då knyta kontot till rätt momskod så att du får med omsättningen i momsrapporten.
... Visa mer
2020-04-17
13:59
Enligt konteringen som du har gjort så ser det ut som du har sålt mark, stämmer det? Försäljning av mark ska inte momsas. All fastighetsförsäljning är momsfri.
... Visa mer
2020-04-17
11:52
Anser inte att det hör hemma i momsrapporten då det inte är en omsättning för sålda varor och tjänster.
... Visa mer
2020-04-17
07:15
När man säljer en inventarie så ska tillgången plockas bort både från anskaffningen och avskrivningen. Man ska ha ett anläggningsregister där samtliga inventarier som finns i balansräkningen på 12-konton finns upptagna post för post med anskaffningsvärde och ackumulerad avskrivning. Tyvärr kan jag inte förklara på något annat sätt än det jag gjorde innan. Det du anger nedan har med försäljningssumman vid beräkning av årets avskrivningar har med den skattemässiga avskrivningen att göra. Maskinen som är såld måste ha ett anskaffningsvärde, det är bokfört som en tillgång på konto 1210, sedan har man gjort avskrivningar på maskinen under den tid som man ägt den, det ligger i kredit på 1219. Det måste bokas bort för annars ligger maskinen kvar i balansräkningen fastän den är såld. Maskinen har ett restvärde i bokföringen (anskaffningsvärde minus avskrivning), det restsvärdet ska jämföras med vad man fått för maskinen exkl moms och visar då vinst eller förlust.
... Visa mer
2020-04-15
13:01
1Gilla
Om inte varan lämnar USA så bör det vara moms i det landet som gäller, vilket då bör innebära att du ska momsregistrera dig där. Moms är ett väldigt komplext område. Det kan bli väldigt dyrt om man gör fel så därför bör man ta hjälp av en skattejurist, som har sin expertis inom momsområdet, när man har affärer som är utöver det "normala".
... Visa mer
2020-04-14
14:17
2 Gillar
Om företaget som säljer surfplattan tillämpar vinstmarginalsbeskattning ska det inte vara någon moms utskriven på fakturan. Har de skrivit ut moms på fakturan så ska de redovisa den till Skatteverket. Det borde då innebära att du har rätt att dra av den. Ta kontakt med företaget för säkerhets skull, de bör ställa ut en ny faktura med rätt uppgifter.
... Visa mer
2020-04-14
14:12
1Gilla
Tack! Blev glad när jag hittade forumet, saknar "konsultandet" efter att jag lämnat jobbet som redovisningskonsult. Kul att få lite av det genom forumet 🙂
... Visa mer
2020-04-14
13:47
2 Gillar
Anskaffningsvärdet har du på konto 1351, det justeras inte om du inte säljer aktier eller skaffar fler. Vid varje bokslut ska man värdera aktierna till det lägsta av anskaffningsvärdet eller återanskaffningsvärdet. I ditt fall så är det börsnoterade aktier vilket gör det enklare då det finns en fastställd kurs på bokslutsdagen. Förändringen som har skett 2019 jämfört med 2018 är att nedskrivningsbehovet nu är 20 000 istället för 100 000. Du ska alltså göra en förändring av tidigare nedskrivet belopp. Du debiterar konto 1358 och krediterar 8281. Tänk på att intäkten på 8281 ska läggas tillbaka i skatteberäkningen då den inte är realiserad. Med allt som har hänt på börsen under året så är det lämpligt att se över värdet på aktierna nu för att eventuellt skriva något i väsentliga händelser efter räkenskapsårets utgång om värdet har förändrats mycket sedan bokslutsdagen.
... Visa mer
2020-04-14
13:39
2 Gillar
Tack för info Tinna 🙂 Jag har bara gjort kopieringen från 300 till 600 tidigare. Bra att veta att det inte fungerar åt andra hållet. Ha det fint, hoppas att solen lyser hos dig, det gör den här. ☀️
... Visa mer
2020-04-14
11:22
2 Gillar
När det gäller intäkter i kontoklass 3 så har man väldigt stora friheter att lägga upp egna konton, men ändå följa baskontoplanen. Ett tips är att ladda ner baskontoplanen i pdf- eller xls-format från www.bas.se. Där kan man få lite hjälp med val av konton. Standard som föreslås är 3001 Försäljning inom Sverige, 25 % moms Men du kanske har andra konton upplagda i ditt redovisningssystem som är lämpliga att använda. Det ska vara ett konto som börjar på 3.
... Visa mer
2020-04-14
11:09
1Gilla
Om du inte själv har behov av att se i efterhand hur mycket som är tjänst och hur mycket som är produkter så tycker jag du kan bokföra hela intäkten på samma konto. Produkterna du levererar är ju en del av tjänsten.
... Visa mer
2020-04-14
08:44
1Gilla
Jag börjar från början för att lättare förklara konteringen: Inköp av maskin 10 000 kr bokförs på konto 1210 Avskrivningarna bokförs på 1219 i kredit. När man säljer en anläggningstillgång så måste man därför tömma både 1210 och 1219 på de belopp som avser tillgången. Om maskinen är avskriven med 2 000 kr när den säljs så är värdet 8 000 kr. Om du erhåller 10 000 kr + moms så har du en vinst på 2 000 kr och det ger följande kontering. D 1930 12 500 K 2610 -2 500 K 1210 -10 000 D 1219 2 000 K 3973 -2 000 När du skapar momsrapporten så kommer du få en differens eftersom försäljning av inventarie inte är en omsättning i normal bemärkelse. Du gör därför en notering i textrutan på skattedeklarationen att du har sålt en inventarie, därav differens mellan omsättning och utgående moms.
... Visa mer
2020-04-14
08:37
1Gilla
Du borde få någon redovisning till det belopp som betalas in. Man behöver nog se den för att lättare kunna ta fram en kontering.
... Visa mer
2020-04-14
08:36
1Gilla
1680 är gruppkonto för Andra kortfristiga fordringar, 1682 underkonto Kortfristiga lånefordringar.
... Visa mer
2020-04-14
08:34
Det borde gå att läsa in en säkerhetskopia från Visma lön 600 in i 300. Har för mig att det i alla fall har fungerat tidigare. Tyvärr så tappas en del funktioner eftersom 300 är ett mindre program. Om ni använder arbetstidsförkortning idag så finns inte den funktionen i 300.
... Visa mer
2020-04-14
08:31
1Gilla
All vård som är statligt finansierad ska förmånsbeskattas. Det vanliga är att sjukgymnasterna tar ut en patientavgift och får resterande från Försäkringskassan. Då ska det förmånsbeskattas. Massage och andra förebyggande åtgärder som man betalar fullt ut är skattefritt under förutsättning att det gäller hela personalen.
... Visa mer
2020-04-09
21:58
7620 blir bra 😊 jag kör 7620 på det som vi har som skattepliktig förmån (läkarbesök mm), sen använder jag 7625 till friskvårdsbidrag.
... Visa mer
2020-04-08
22:25
Hej, vilken bolagsform har du? Har för mig att det skiljer rätt mycket mellan AB och enskild firma när det gäller friskvård och förebyggande vård.
... Visa mer
2020-03-30
08:44
1Gilla
Jag särskiljer inte panten. Allt bokas som personalkostnad. Den dagen man pantar så kan man ju kreditera kontot. Panten sker ju troligtvis i samband med ett annat köp.
... Visa mer
2020-03-30
08:42
1Gilla
Hej, Du har lagt momsen åt fel håll. Konto 2614 ska vara kredit och konto 2645 ska vara debet. Därutöver så behöver du ha ett kostnadskonto som är knutet till momsrapporten. För att inte skapa massa nya konton för varje typ av grej du handlar från ett annat EU-land så kan du använda det vanliga kontot för varuinköp från annat EU-land, i mitt system har jag 4515. Sen skapar du ett korrektivkonto för att nollställa inköpet på 4515, t ex 4599 där du krediterar samma belopp som du lagt i debet på 4515. Därefter lägger du kostnaden på det konto du vill ha den, i ditt fall 5510.
... Visa mer