Tack så mycket för tydliga och pedagogiska svar! Ok, svaret är NEJ: jag har inte bokfört själva datorn (eftersom den inte går att skriva av i sin helhet) utan jag har bokfört avskrivningen av datorn. Trodde det räckte. Jag menar jag får ju inte ta upp saker i bokföringen som jag inte får skriva av -alltså kvitta mot min vinst- så för mig var de facto avskrivning-verifikationen = bokföringen av datorn. Så detta har jag nu då fått veta också är fel. Jag är redan i samtal med en bokföringsbyrå, och talade bland annat om denna situation med avskrivningen, och de pekade mycket riktigt på att det verkar saknas en verifikation på själva datorn, att datorn inte syntes som tillgång i min balansrapport. Tack för länkarna men de skapade ärligt talat tyvärr bara mer frågor än svar åt mig. Antar att denna mening innehåller den info jag behöver: "En avskrivning av inventarier och verktyg bokförs genom att ett konto i kontogrupp 12 krediteras samtidigt som ett konto i kontogrupp 78 debeteras." Kanske? Men jag förstår inte vad det betyder. Och jag tror inte heller det hjälper i min situation. M tanke på att jag sköter avskrivningen själv med manuella verifikationer. Skulle du vänligen kunna beskriva för mig på enklaste konkretaste sätt hur jag kan få in en verifikation (eller på annat sätt registrera ägandet av datorn) som visar att mitt företag har denna dator som tillgång, utan att det blir som ytterligare en utgift för mitt företag (för det skulle ju i princip innebära skattefusk) utan få den att bara stå där, bokförd, som en tillgång i firman, med ett värde, men utan att man registrerar att den har inneburit en kostnad (vilket den ju förstås i verkligheten visserligen har, men den kostnaden får jag ju inte ta upp i min bokföring, så istället har jag bokfört avskrivningen av värdet, men ändå måste då alltså datorn stå som en egen verifikation, och värdet måste registreras som tillgång i min balansrapport, men får inte registreras som en utgift mot min vinst, osv ja du förstår)... Hur gör jag detta rent praktiskt? Observera att jag gör alla verifikationer som manuella. (Om du förstår: det som gör mig nervös här är hur jag ska kunna ta upp den i bokföringen och skriva in värdet på 44tusen antingen i debet/kredit -för det är väl de enda två alternativen som finns?- för då kommer bokföringen antingen tolka det som en vinst jag gjort typ som om jag sålt en dator - vilket jag ju inte gjort, eller som en utgift - som jag ju inte har rätt att ta upp... kan inte föreställa mig hur detta skulle gå till, så upplys mig!) 😃 Tack!
... Visa mer