Hej @Magnus71, Det stämmer att det i bokföringslagen behövs ett underlag för varje affärshändelse i företaget. Som jag tidigare nämnde kan ett underlag även vara ett verifikat vid de tillfällen en affärshändelse naturligt sätt inte har något annat underlag, så som överföringar mellan konton eller egna uttag i en enskild firma. Där behöver man även spara kontoutdragen då detta tillhör de underlag och bokföringsdata som man behöver spara. Om man vill matcha ett underlag till själva verifikationen så använder man bankkontohändelsen, där man till exempel kan stryka över händelsen som det gäller på specifikt den verifikationen för att vara mer tydlig. Det är inte nödvändigt att specifikt kalla pdf-filen med verifikationsnumret, utan kravet är att man skall veta att detta underlaget tillhör den specifika affärshändelsen. Det går också bra att ha samma underlag till olika verifikat om det finns fler relaterade till det underlaget. Så i det stora hela så sparar man kontoutdragen för de händelser som inte har något annat sorts underlag samt som bokslutsbilaga och verifikationen blir som ett underlag till de affärshändelser som inte har ett underlag, till exempel överföringar mellan bankkonton. Önskar dig en fin helg! /Agnes
... Visa mer