Hej. Driver ett litet AB på sidan av mitt dagjobb med syfte att utveckla och tillverka medicintekniska produkter. Den CAD-mjukvara jag använder är extremt viktig för verksamheten och jag har sedan start haft en "entreprenörslicens" gratis under ett år som löper ut i januari. Jag har nu erbjudits att köpa en licens med tillhörande serviceavtal (för ett år) till ett kraftigt reducerat pris, rabatten gäller till på fredag (2 dagar kvar). Som nystartat bolag ser det ju inte lysande ut på 1930-kontot då jag har investerat i injektionsgjutningsverktyg för ca 100'000kr och har ett lager på ca 100'000. Dvs gör ett plusresultat 2019 och har helt ok med tillgångar. Dock inga riktiga pengar att köpa licensen för så funderar på att nappa på deras erbjudande om en 3-årig amorteringsplan till ca 2.8 % årsränta. Hur skulle jag bokföra detta och hur påverkar det mina tillgångar. Ha tillgångar motsvarande ca 100k men kommer ju ha skulder långt över detta om jag tar mjukvaran på avbetalning. Är det ok? Jag förutsätter att de fakturerar momsen direkt så drar jag av den på 2019 och får tillbaka den i februari. Frågor: Ska jag bokföra amortering/ränta som löpande kostnader för mjukvara och inte bokföra mjukvarans totala värde? Om jag ska bokföra totalkostnaden (som jag inte betalat utan tagit på avbetalning), vad blir det för konto och hur påverkar det bolagets ekonomi? Är en mjukvara bolaget är beroende av möjlig att ta upp som tillgång och skriva av på säg 3 år (lika långt som amorteringstiden)? Måste ta ett beslut inom ngn dag sedan är det för sent att köpa till detta pris. Med vänlig hälsning, Love
... Visa mer