Vår ambition är självklart att bli mer digitala, det är därför vi bytte redovisningssystem. Dock måste bokföringsprogrammet bli mer anpassat för att kunna arbeta med kundfakturor, såsom det är nu kan man INTE skriva ut många fakturor i taget i pdf, bläddra mellan kundfakturor utan behöva hoppa ut och in, kopiera kundfakturor utan att referenspersonen ändras, kunna spara kundfakturor i utkast utan att faktureringsdatumet ändras osv. Vi vet självklart att det inte är ett måste att spara alla kundfakturor i pappersform, men dock kan man ändå behöva behandla stor mängd kundfakturor i pdf. T ex vi har en kund som vi fakturerar två gånger i månaden,50 fakturor/gång och som vill ha alla kundfakturor i pdf, men då 15 fakturor/mejl (vilket innebär att vi inte kan mejla via er). om vi då måste först spara ca 50 kundfakturor som utkast, så att dessa kan dubbelkollas av en kollega (pdf:en mejlas till kollegan, som behöver 1-2 dagar för att granska, fler dagar om det är en helg i mellan), sedan bokföra och spara varje kundfaktura i pdf för sig (då vi måste ändra fakturadatumet på varje faktura då det har gått 2 dagar sedan fakturan har upprättas). Och allt detta två gånger i månaden, det är ohållbart.... Det tar dubbelt så långt tid jmf med att jobba i Administration 2000, som vi hade tidigare. Orsaken till att vi byte var för att spara tid och kunna lägga den på något viktigare, såsom uppföljningar och analys.Vi måste anpassa oss efter våra kunders önskemål och behov och det torde även ni göra! Detta krångel med kundfakturorna bör ni upplysa om innan ni uppmanar bolag att byta till detta redovisningssystem, systemet bör riktas mot bolag med upp till max 10 kundfakturor i månaden. För första gången måste jag säga att jag är ytterst besviken med Visma! Vi kommer snarast att byta tillbaka till Administration 2000.
... Visa mer