Hej, jag har några frågor gällande enskild firma. Om några månader har jag tänkt att driva företag på halvtid vid sidan av en anställning och därför för första gången ta ut lön från företaget och med det kommer en massa frågor. 1. Har jag förstått rätt att jag bokför min lön som eget uttag dvs 2013? 2. Eftersom jag inte gått med vinst förra året har jag nolltaxerat, och jag har ingen aning om hur det kommer att gå framåt heller, men jag vill gärna sätta av de pengar som ska till skatten varje månad så att jag vet hur mkt som är "mitt", kan man sätta ut olika summor varje månad eller måste jag ha en fast summa och sedan betala in under/överskott? 3. Egenavgifter, vart betalas de in och hur räknar jag ut hur mycket jag ska betala, och hur bokförs det? 4. Finns det nackdelar eller något att tänka på vad gäller att vara halvtidsanställd och ta ut lön från sitt egna företag samtidigt?
... Visa mer