Hej!
Jag har enskild firma, kontantmetoden och är novis på bokföringsfrågor.
Undrar om jag gör jag rätt med mina leverantörsfakturor resp inköp.
Jag lägger in dem under inköp/leverantörsfakturor när jag får fakturan och klickar på bokför när jag lagt in fakturan. När jag sedan fått betalt plockar jag upp samma faktura och klicka på registrera betalning.
Om jag förstår det rätt så skulle jag alternativt kunna gå via kassa & bankhändelser när jag fått betalt och sedan matchar mot den registrerade fakturan, eller? Det finns alltså olika vägar att registrera inbetalningen? Min fråga är om jag gör rätt att registrera fakturan på det sättet jag gör.
Köper jag in något mot kvitto istället (privata pengar) så skapar jag en manuell verifikation och noterar verifikationsnummer på kvittot och sparar det. Är den alternativa vägen till det att gå via inköp/bildunderlag och ladda upp kvittot?
Tacksam för hjälp 🙂
... Visa mer