Har en fundering på hur man lämpligast hanterar uttag av semester under korttidspermittering. Min tanke var att räkna om kvarstående betalda dagar till nettodagar baserat på vilken procent man arbetar. Om någon som har kvar alla 25 dagar jobbar 60% så ändrar man så att det står 15 semesterdagar på lönebeskedet. Tar personen ifråga ledigt en vecka går det åt 3 av de 15 dagarna, så de 15 dagarna räcker fortfarande till fem veckors ledighet. Men hur hanterar man detta rent praktiskt i Visma? Går jag in på semesterfliken för den anställda och ändrar värdet på betalda dagar? Ändrar jag värdet på semesterrätt? Alternativet är att räkna bruttodagar. Fördelen är att jag då inte behöver ändra hur många dagar varje person har kvar. Och det fungerar ju bra om en person är ledig en hel vecka, då går det åt 5 semesterdagar oavsett vilket schema personen har. Problemet är bara hur man hanterar uttag av enstaka dagar. Låt säga att en person nu ska jobba 60% vilket innebär heldag måndag, onsdag och fredag. Om personen någon vecka bara jobbar måndag, går det den veckan åt 4 semesterdagar (tis-fre)? Eller går det åt 3 dagar (ons-fre)? Ska man resonera som att första semesterdagen alltid är dagen efter senast arbetade dag? Oavsett om denna dag är en dag som personen skulle ha arbetat eller varit permitterad? Och att sista semesterdagen alltid är dagen innan nästa arbetsdag? (Givetvis ej inräknat lördag-söndag eller röda dagar) Blir det då rätt i 100% av fallen? Eller finns det scenarier där det ändå kan bli fel? Låt säga att en person jobbar 40%, vilket förläggs till heldag måndag och torsdag. Personen jobbar måndag och tänker sedan vara ledig resten av veckan samt hela veckan därpå. Då har det alltså gått åt 4+5 = 9 semesterdagar vilket ju känns rimligt. Och för varje vecka därefter som personen är ledig går det åt förstår åt ytterligare 5 semesterdagar.
... Visa mer