Hej My! Jag gjorde nästan exakt som du beskrivit, med några ändringar. Jag utgår från kontantmetoden, där jag skrev en faktura med en tjänst som kostar 2666 kr och varor för 3333 kronor. I fakturan tilldelade jag då automatisk skattereduktion på tjänsten, 1333 kronor. Att betala för kunden står då 4666 kr på fakturan som skickades till kunden, även fast detta skärmklipp visar totalkostnaden 5999 kr. När kunden betalade fakturan gick jag till kundfakturor och registrerade en inbetalning på 4666 kr, alltså kostnaden för alla varor och halva tjänsten. Då bildades automatiskt verifikationen som jag la upp i mitt första inlägg, där fakturan har bokförts som en betalning av en del av tjänsten och en del av varorna. Sedan exporterade jag filen och skickade till Skatteverket, där jag inväntar inbetalning. Det jag undrar är varför verifikation som bildades vid delinbetalningen av fakturan anger att bara 2592 kr (inkl. moms) har betalats för varorna och resterande summa till tjänsten, när alla varor har blivit betalda av kunden och hälften av tjänsterna? Finns det något sätt att manuellt ändra verifikationen så att alla varor står som betalda och hälften av tjänsten i den första delbetalningen, för att sedan bokföra andra hälften av tjänsten som betalas från Skatteverket? Tack för svaret! Magnus
... Visa mer