Hej! Jag är ny här, och passar på att hoppa in i tråden för jag undrar över miljöbilspremieutbetalningar i och med att jag har ett nystartat AB (enmansföretag) och har nyligen tecknat ett avtal om finansiell leasing av en elbil. Har tidigare hållit på med en del ekonomisk redovisning, men har aldrig haft med leasingbil att göra. Bör tillägga att jag kommer börja med att redovisa enligt kontantmetoden. Jag har uppfattat att regeln är att om man som AB ska redovisa på K2 ska man hantera även finansiell leasing som operationell. Vitsen tänker jag är att periodisera kostnaderna (vilket väl ändå inte blir riktigt rätt om restvärdet i slutet av avtalet inte stämmer med marknadsvärdet, se mer nedan). Men med miljöbilspremien just nu verkar det finnas en viss utmaning, eftersom pengarna är slut och det är oklart om det blir utbetalning i år, och nästa år. Hur ska man då bäst lösa detta? Bokföra ändå enligt JanMitomadas förslag? Och sedan se vad som händer nästa år - blir det utbetalning, då är allt klart, men annars får man justera på något lämpligt vis, t.ex. kundförlust eller upplupen kostnad, eller vad säger ni? Kruxet med detta är att skillnaden på 70000 kr i kostnad för bilen hamnar på nästa räkenskapsår och då blir den beräknade månadskostnaden inte jämnt periodiserad (skulle ha varit högre första 6 mån). Ett annat alternativ jag tänker mig är att man delar upp leasingen i två delar, en de första 6 mån, och en de sista 24, men tror inte det finns stöd för det från Skatteverket, eller? På så sätt kommer dock bokföringen vara säkrad för vad som verkligen har hänt. Anledningen att jag tog upp restvärde är att jag tänker att det blir ungefär samma tankesätt när avtalet går ut. Även då kan ju det bli en skillnad på faktiskt kostnad, och då kommer man ju rimligen inte behöva gå in och ändra tidigare års bokslut. Men då blir periodiseringen inte heller jämn. Vad säger ni om detta?
... Visa mer