Fått en tullfaktura från DHL och lite osäker hur den ska bokföras. Har inte själv betalat för varan utan den har endast skickats till mig. Använder kontantmetoden. Har läst följande exempel som använder fakturametoden så vissa saker skiljer sig väl. https://forum.vismaspcs.se/t5/Fragor-om-bokforing/Bokfora-Import-ett-realistiskt-exempel/m-p/186802
Övriga skatter: 0:-
Tull: 326:-
Införselmoms: 0:-
Utläggningsersättning 100:- (25:- moms)
1) Vilket konto ska tullen in på (är det 5720)?
2) Vilket konto ska utläggsersättningen in på?
3) Är införselmoms samma sak som importmoms? Det står 0 kr på fakturan men när det gäller importmoms måste jag vad jag förstår själv redovisa den till skatteverket med dom nya reglerna. Varans uppskattade pris är 1000 USD och beskattningsunderlaget blir således ungefär 9000:-.
4545 debet 9000 kr Redovisa beskattningsunderlaget 4549 kredit 9000 kr
2615 kredit 2 250 kr Redovisa motsvarande Importmoms för beskattningsunderlaget 2645 debet 2 250 kr
Ser detta rätt ut eller har jag missat något? Värt att notera är att varan endast ska användas temporärt och sedan skickas tillbaks, vet inte om det förändrar något. Som sagt, har inte betalat för varan och därför inte bokfört något varuinköp.
... Visa mer