Samt ytterligare information från Bolagsverket
*************************
Hej Chris,
Tack för trevligt samtal idag.
Här ovan har jag bifogat anvisning och schema för Bolagsverkets e-tjänst ”Företagsärenden för ombud” och nedan följer information/sammanfattning kring det vi pratade om idag.
Företagsärenden för ombud är en ”uppladdningstjänst”. Kunden (ombudsföretaget som är kund i e-tjänsten) laddar upp xml-filer via e-tjänsten (exempelvis en Anmälan om en styrelseändring samt ett bolagsstämmoprotokoll) Formatet som krävs för att ”ladda upp filer” är alltså XML-format.
Sedan 2010 har kunder- (ombudsföretag) haft möjlighet att anmäla ombildningar av lagerbolag samt ändringar i andra företag, i denna e-tjänst. Bolagsverket har nu beslutat att för att möta framtida efterfrågan och behov från kunder, ska dessa XML-filer bli API:er, inom ca 2 år.
Dessa API:er kommer att erbjudas till alla, oavsett om man varit kund tidigare i e-tjänsten eller inte. När Bolagsverket kommit djupare i detaljplanerna, kommer information om detta att meddelas på Bolagsverket.se samt att information kommer att skickas till nuvarande kunder (ombudsföretag) i e-tjänsten.
Av erfarenhet vet jag att utvecklingstiden för nya kunder (ombudsföretag) som vill anpassa till XML-format är ca 6-8 månader. Nya kunder som vill använda e-tjänsten bör därför tänka efter noga med tanke på att XML:en kommer att upphöra.
Hör av dig igen om du vill ha mer information eller förtydligande.
Jag önskar dig en trevlig helg,
C. K*
________________________________________________ C. K* Verksamhetsutvecklare Mobil: XXXXX
*Ovan information har redigerats av Community Manager
... Visa mer