Hej, Jag har köpt värdecheckar med erbjudandet "köp 4 betala för 3". Jag har betalat € 300 och då fått fyra värdecheckar à € 100. Det är ingen moms på värdecheckarna utan den hanteras när man använder värdecheckarna. Så hur bokför man detta. I normalfallet när man får samma värde som man betalar för bokför man ju utbetalningen mot ett tillgångskonto ,och det kan jag ju göra för de € 300 som jag har betalat. Men de sista € 100 ska ju in på samma tillgångskonto, men vad ska man bokföra dem mot. Jag har ju i och med detta "fått" tillgången € 100. Blir det en övrig inkomst? Eller gåva? Hittar ingen info om detta. En tanke någon kom med var att bara bokföra de € 300 jag har betalt och sedan bokföra "rabatten" vid nyttjandet av värdecheckarna. Men det tror jag blir fel. Köper jag något för € 400 är det detta beloppet som står som fakturabelopp (och som är momsgrundande) och nyttjar jag då fyra värdecheckar à € 100 minskas beloppet att betala till € 0 (under förutsättning att jag använder mitt momsregistreringsnummer så att de inte lägger på moms). Men det känns som att det blir fel att på eget bevåg bokföra en rabatt här som inte är specificerad på kvittot/fakturan...?
... Visa mer