Vi äger två bolag. I det ena säljer vi olika produkter kopplat till säkerhetsbranschen samt genomför marknadsundersökningar. Då verksamheten i det andra lagts ner (var en webbshop) ville vi dela upp verksamheten så att vi får ett bolag som endast säljer produkter kopplat till säkerhet och ett renodlat marknadsundersökningsföretag. Då säkerhetsprodukterna drar in ett visst antal kronor och genererar vinst bedömde vi att dessa avtal var värda x antal kronor och att vi inte endast kunde "skänka bort dem" till det andra bolaget och vi skickade därför en faktura för att betala det värdet vi hade räknat ut. Sedan drog det ut på tiden att komma igång i det andra bolaget och vi skickade då en kreditfaktura för att det nya bolaget inte skulle behöva ligga ute med dessa pengar innan affärerna kom igång. Orginalfakturan skickades i mars 2023 och krediten i april 2023. Vi fick nu i juli ett beslut från skattemyndigheten att de inte godkände moms på fakturan i april då affärerna endast bygger på muntliga avtal och inte skriftliga avtal. OK för oss för då "struntar vi i att fakturera" och skänker avtalen när affärerna kommer igång. Dock hur bokförs detta - fakturan är ju krediterad.
... Visa mer