2024-01-26
11:45
Hej, Jag har haft E.F. i ett år. Hur funkar det och Hur ska jag bokföra om jag vill flytta pengar till skattekontot (en större summa som täcker ett halvårs skatt) som sen dras som preliminärskatt varje månad. Tänkte det kan vara klokt, men är osäker på hur det går till. Är det möjligt? Hur bokför jag de olika stegen? Tack!
... Visa mer
2023-10-03
13:29
1Gilla
Hej, Jag har betalat in momsen för kvartal 2 men inte bokfört den än. Momsredovisningen skapades av mitt program Visma eekonomi och jag har enskild firma. Jag har ett bildunderlag och betalningen gjordes via bankgiro. Hur bokför jag bankhändelsen så att det blir rätt? Tacksam för svar. Anders
... Visa mer
2023-10-03
13:20
Hej ! Har två frågor: 1 - Min redovisningskonsult sa att jag i min enskilda firma (snickare) vid behov kan köpa enklare förtäring på firmakortet när jag är ute på jobb (typ chokladbit, korv med bröd). Så det gjorde jag vid ett tillfälle. Jag sköter min löpande bokföring själv och undrar hur jag bokför detta... ? Momssatsen är 12 %, men vilket konto ska jag belasta i bokföringen och om det inte räknas som avdragsgillt (?) hur bokförs det då? 2 - Ibland när jag handlar i byggvaruvutiker har jag samlat på mig rabatter, senast 100 kr på K-Rauta. Ska jag bokföra momsen som står på kvittot, dvs 25% på huvudbeloppet och sedan belasta konto för (tex) förbrukning på kostnaden minus rabatten? Tack för hjälpen! Mvh Anders
... Visa mer
2023-05-29
15:44
Hej jag gjorde momsredovisningen för kvartal 1 2023 i Visma eekonomi. Skickade till skattemyndigheten och de drog drygt sju tusen som momsen var på. Allt bra så långt. Nu står bankhändelsen på summan som omatchad i vismaprogrammet och jag vet inte hur man bokför denna bankhändelse (jag satte alltså in pengarna till skv). Tacksam för kunnig hjälp! Mvh Anders
... Visa mer
2023-04-27
15:10
Hej igen! Ang. fråga 1: Jag ska alltså bokföra inköpen mot 4056 (köpt från EU) punkt? Menar ni att jag efter denna bokföring skapar ett konto "4060" med (samma momskod) och ställer det mot 3985 i min bokföring? (Om jag inte skapar ett sådant konto utan låter köpen stå under 4056 - kommer det innebära behov av någon form av koves vid årets slut?) Tacksam för svar. novis A
... Visa mer
2023-04-26
14:22
Följdfrågor: ang fråga 1: Vad ska jag kalla (lämpligt nummer?) på ett sådant konto att som jag tänker skapa? ang fråga 2: Ska jag alltså göra en korrigering med debet i 3540 och kredit i 5800? Tack!! Anders
... Visa mer
2023-04-24
13:32
Hej,
1:
Jag vill bokföra unionsinterna förvärv (verktygsköp från Tyskland) mot kontot Erhållna statliga bidrag (debiterat på 3985), men när jag ska försöka få klart min momsdeklaration för kvartal ett då köpet gjordes, varnar systemet i Visma e-ekonomi och jag vet inte vad jag ska göra. Kan jag låta det passera trots varningen eller ska jag s.a.s backa bokföringen och kontera om mot 4056 (vilket gick igenom i momsrapporten) för att senare bokföra betald summa mellan 4056 och 3985, eller blir det någon slags dubbel bokföring?
2:
Jag har fakturerat och fått betalt för ett ROT-jobb, ROT-ansökan gick bra och ROT-betalningen hat kommit in. Dock måste jag gjort fel när jag skapade en ny artikel i Visma e-ekonomi, där det som skulle vara reseersättning/reskostnader fick stämpeln som varandes administrativa kostnader i programmet. Således står det i verifikaten administrativa kostnader i kundens inbetalning och (!) även i ROT-inbetalningen...
Jag gjorde ett verifikat där jag ställde denna summa (exkl momsen) i debet på 3540 och i kredit på 5800.
Är det i sin ordning att göra så här i det här fallet för att få det "rätt"? (Är ganska ny i bokföringens djungler).
3. Jag gjorde ett köp på två föremål där leverantören sagt att de skickar föremålen vid två tillfällen och skickar två fakturor digitalt. Föremålen har kommit fram, men man har endast skickat en faktura (på ena varans köpepris). När jag säger åt visma att skicka denna för signering i Swedbank dyker beloppet på båda varorna upp i Swedbank. Jag har godkänt på Swedbank men är ändå förbryllad, samt att jag ju bokfört leverantörsskulden endast på ena delbeloppet (det jag har faktura på). Tacksam för råd!
Tacksam för kunnigt svar.
Hälsningar,
Anders
... Visa mer
2023-03-16
17:16
Hej, jag har nyligen startat enskild näringsverksamhet och har gjort en lista på maskiner som jag fått värderat till sammanlagt 105´ kr. Dessa maskiner har jag ägt och de ska nu användas i min verksamhet, sk ingående inventarier. Enligt Skatteverket kan man välja att skriva av det samlade värdet på ingående inventarier över tre års tid (tex). Det skulle jag vilja göra. Problemet jag har är att jag inte vet hur jag ska bokföra detta, på vilka konton... Jag gissar att det ska bokföras i kredit som en skuld till mig, samt i debet i ett tillgångskonto... Tacksam för hjälp och råd kring detta! (Jag ser också att man har möjlighet att registrera anläggningstillgångar i E-Ekonomi och där få avskrivningarna uppdelade, men där möjligheter att styra vilka konton som ska engageras). Hur bokför jag ingående inventarier när dessa ska skrivas av under tre år? Ses värdet på de ingående inventarierna som en skuld till mig som jag kan ta ut? Tacksam för hjälp. mvh Anders
... Visa mer