Hej, Jag har läst igenom alla svaren i forumet gällande VMB men känner mig tyvärr inte klokare så jag hoppas att någon här kan hjälpa mig. Jag håller på att starta en butik för secondhand-kläder. Kläderna köps in i större partier men där jag ändå vet vad varje enskild vara kostar. Mina beställningar hittills ligger på mellan 200-500 varor per beställning. Jag får då 1 kvitto per beställning utan momspåslag. Mina frågor: * Som jag förstår reglerna så kan jag inte använda mig av förenklad VMB då kravet är att jag inte vet vad varje vara kostar. Har jag förstått rätt? Om så är fallet så känns det nästan omöjligt att driva den här affärsidén för om jag omsätter 1000 plagg per månad och det tar 3 minuter att bokföra varje plagg för sig när jag köper in och sen lika lång tid när jag säljer, så kommer bokföringen ta 100 timmar i månaden, vilket inte är hållbart. Detta eftersom att jag inte kan importera utgifterna från banken eftersom att jag får hela beställningen på ett kvitto och inte varje vara för sig. * Om jag inte kan använda mig av förenklad VMB bokför jag då varje plagg som inköp utan moms? Och sen när jag säljer plagget så bokför jag momsen utifrån beräkningen på vinst-försäljningspris? * Hur gör jag om jag tar ut ett pris för frakt? Jag antar att jag då redovisar moms på den delen av köpet, men om jag tar ut en "påhittad" summa, säg 50 kr/beställning för alla oavsett vad det egentligen kostar mig att sen frakta varan, hur beräknar jag då momsen? * Sist men inte minst undrar jag om någon har förslag på vilka konton jag ska bokföra inköpen och sen försäljningen? Ber om ursäkt om frågorna känns "dumma". Trots en examen i företagsekonomi och en godkänd kurs i redovisning, så känner jag att jag inte förstår detta. Skyller på att det nu var 10 år sen jag satt i skolbänken 🙂
... Visa mer