Hej! I våra installationer använder vi oss av Installshield och där kan problemet du skriver förekomma. Installshield hanterar inte installationer till nätverksenheter/andra datorer på ett bra sätt eftersom Installshield använder Windows system-användare. Det betyder att man inte i alla lägen kan garantera behörighet till den nätverksdisken och det kan leda till följdfel. Det är även så att Installshield som standard sparar information om installationen i Windows register och det sparas automatiskt på den datorn man installerar ifrån. Detta leder till att om man någon gång senare skulle installera till filservern igen från en annan dator eller att registret på den datorn man installerar ifrån på något sätt blir skadat kan det leda till följdfel som att filer skrivs över eller att installationen kraschar på grund av felaktig information i registret. Om du vill göra en sådan här installation är det viktigt att du ser till så att användarna har fullständiga rättigheter till nätverksdisken samt att du noterar från vilken dator ni har gjort installationen. Det är denna dator ni alltid ska göra uppdateringar på framöver. På övriga datorer så gör ni klientinstallationer via mappen klientsetup, som ligger i Gemensamma filer. Såvida det inte är en dator med Windows XP så brukar det fungera om du inaktiverar UAC. Det gör du via Kontrollpanelen - Användarkonto - Ändra inställningar för User Account Control. Om det är Windows Vista så bockar du ur bocken och om det är Windows 7 så drar du ner den i botten. Efter att du har installerat programmet kan du återställa denna inställning. Alternativet hos er vore att lägga filerna lokalt på en arbetsplats. Det behöver inte vara en server för att andra datorer ska kunna komma åt de och jobba i Visma Administration. Det viktiga är bara att datorn är på plats och igång hela tiden. Rekommendationen blir att ha Gemensamma filer lokalt på en dator men däremot skulle du utan problem kunna flytta företagskatalogen till nätverksdisken.
... Visa mer