2025-03-10
15:28
Jag har följt din metod för att bokföra avgifterna och hantera omvänd skattskyldighet. Men jag vill dubbelkolla en sak kring hur Visma beräknar totalsumman. Låt oss säga att jag har fått ett VAT Statement från Etsy, där de har dragit exakt 150,00 SEK från mina utbetalningar. Omvänd skattskyldighet gäller, så jag har lagt in: 150,00 SEK på 6090 - Övriga försäljningskostnader Momskod 21 (25%) - Inköp av tjänser från annat EG-land (25%) 37,50 SEK på 2645 - Ingående moms på förvärv från utlandet (25%) 37,50 SEK på 2614 - Utgående moms, omvänd skattskyldighet (25%) Krediterat 1580 med 150,00 SEK När jag gör detta visar Visma en total debet/kredit på 187,50 SEK istället för 150,00 SEK. Min fråga är: Är det rätt att det ska bli hela summan (avgift + omvänd moms) i Visma? Eller ska det bara vara avgiftssumman (150,00 SEK) eftersom momsen redovisas separat? Vill bara säkerställa att totalsumman blir korrekt innan jag bokför. Tack! 😊
... Visa mer
2025-03-10
13:45
Tack för ditt svar! Jag vill bara dubbelkolla att jag har förstått allt rätt innan jag bokför detta. Så alltså, såhär tänker jag göra: Jag bokför försäljningen separat (det är inte en del av denna fråga). Etsy-avgifterna (Listing Fees, Transaction Fees, Processing Fees, etc.) bokför jag en gång i månaden som en manuell verifikation, inte som en leverantörsfaktura. Jag använder konto 4535 - Inköp av tjänster från EU, 25% moms för Etsy-avgifterna. Momsen hanteras med omvänd skattskyldighet, där: 2614 - Utgående moms, omvänd skattskyldighet (25%) krediteras 2645 - Ingående moms på förvärv från utlandet (25%) debiteras Fakturadatum & bokföringsdatum blir sista dagen i månaden (ex. 2025-02-28 för februari). Konto 1580 påverkas inte, eftersom jag bokför försäljning och avgifter separat. Är detta ett korrekt och smidigt sätt att hantera Etsy-avgifterna? Vill bara säkerställa att jag inte missat något innan jag implementerar det! Tack på förhand
... Visa mer
2025-03-10
12:45
Hej Joachim, Tack för svar! Jag har förstått att just försäljningen ska bokföras på rätt dag, men jag undrar hur jag bäst hanterar Etsy-avgifterna. Återigen så skickar Etsy ett "kvitto" (VAT Statement) varje månad, där alla avgifter grundligt finns sammanställda. Jag vill därför klumpa ihop alla Etsy-avgifter per månad och bokföra dem som en leverantörsfaktura. Mina frågor: Är det korrekt att hantera endast Etsy-avgifterna som en leverantörsfaktura varje månad? Vilket konto är bäst att använda för dessa utgifter? Kan jag sätta fakturadatum och förfallodatum till sista dagen i månaden (ex. 2025-02-28 för februari)? Finns det någon risk med att göra så, eller är detta en korrekt och smidig metod?
... Visa mer
2025-03-09
14:51
Hej! Jag bokför försäljning och kostnader från Etsy i Visma eEkonomi och undrar vilket konto som är mest korrekt att använda för plattformens avgifter. Etsy (som är baserat i Irland) debiterar mig varje månad för olika tjänster, exempelvis: Listing Fees (kostnad för att lägga upp produkter) Transaction Fees (provision till etsy per försäljning) Processing Fees (betalhanteringsavgifter) Renew Sold Fees (förnyelse av listningar vid försäljning) Jag har laddat upp ett VAT Statement/kvitto för hela februari från Etsy i Visma, vilket automatiskt placerade kostnaderna på 4056 - Inköp varor 25% EU. Men eftersom det rör sig om tjänster (inte varor) känns detta inte helt rätt, har jag fel?? Vilket konto rekommenderas för denna typ av avgifter? Kan man klumpa ihop alla Etsy-kostnader per månad som EN leverantörsfaktura? För att förenkla bokföringen vill jag gärna samla alla dessa avgifter från en månad och bokföra dem i en enda leverantörsfaktura. Efterom att man kan ladda upp Etsy’s VAT Statement/kvitto, där alla utgifter för perioden finns sammanställda. Om jag gör det, vilket datum ska jag använda? Kan jag sätta både Fakturadatum och Förfallodatum till sista dagen i månaden (exempelvis 2025-02-28 för februari)? Slutligen, eftersom Etsy är inom EU gäller omvänd skattskyldighet. Är det korrekt att använda 2614 - Utgående moms, omvänd skattskyldighet (25%) och 2645 - Beräknad ingående moms (25%) för att hantera momsen korrekt?
... Visa mer