Att inte Visma Administration 2000 har en ruta för "kreditspärr" eller liknande tycker jag är anmärkningsvärt. Jag ser i tråden att "Thomas" redan för 3 år sedan önskade detta. Jag har arbetat i andra system under många år och ALLA program jag arbetat i har haft en möjlighet att kreditspärra en kund så att inte någon kan lägga en order (och då pratar vi många år bakåt). Visma har inte detta idag 2015! Jag förstår om inte alla specifika önskemål kan uppfyllas men ALLA Vismas kunder har ju egna kunder och ALLA (är övertygad) har någon gång haft en kund som inte betalat sina fakturor i tid och en av ekonomiavdelningens första åtgärder förutom att skicka påminnelser etc borde ju vara att stoppa vidare försäljning på denna kund. Jag vet att det finns kreditgräns i systemet men den orsakar bara en VARNING och en säljare kan bara fortsätta registrera ordern. I andra system finns det dessutom automatisk spärr om kunden har förfallna fakturor (om man vill ha det så). Jag hoppas verkligen Visma uppmärksammar ett sådant grundläggande problem snarast och inför åtminstone möjligheten att kunna kreditspärra en kund. Underförstått ska självklart inte vem som helst kunna "spärra upp" kunden utan detta ska vara styrt av behörigheten. / Christer
... Visa mer