Jag tror att vi har väldigt olika syn på hur man vill jobba. Jag ser ingen som helst fördel med att göra en sak 12 gånger när man kan göra den en gång. Vidare så finns det problem med nuvarande upplägg om man har Skatteverket som leverantör då man måste man ange OCR-nummer varje gång, trots att det ALDRIG ändras, samt att det blir dumt med fakturanummer då det är samma som OCR-nummer (vilket ALDRIG ändras, som jag nyss påpekade). Jag vet att OCR-beteendet är ett attribut som ligger hos ägaren av kontot, i detta fallet Skatteverket, därav att jag vill att Skatteverket hanteras som en speciell leverantör då eEkonomi kan kringgå detta beteende. Jag förstår att AGI och Moms inte går att göra i förväg men jag ser att en momsredovisning skall göras enligt: Bokföring -> [Momsredovisning] -> [Ny momsredovisning] -> [period] -> [Bokför] -> KLART! <- Alla steg där efter: ------------------------ - Skapa fil till SKV - Logga in på SKV - Välja momsdeklaration - Ladda upp fil - logga in i banken - skapa ny betalning - fylla i belopp och datum manuellt ... dagar passerar ... - Matcha ej bokförd bankhändelse manuellt ---------------------------------- Är i min värld helt onödiga och existerar enbart för att IT-infrastrukturen är otillräcklig. Vill man hålla koll på skattekontot så finns det i dag en helt värdelös flik för detta i eEkonomi där man kan göra detta manuellt genom att logga in på Skatteverket, gå till skattekontot, tanka ner transaktioner, gå tillbaka till eEkonomi och ladda upp dem och seda manuellt mapp:a dem mot transaktioner (för att spara arbete?). Om programmet fungerade som jag föreslår så skulle Skattekontot uppdateras automatiskt.
... Visa mer