Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 
Senaste inlägg

Hej!Vi har under 2023 avverkat skog på vår fastighet och ska i och med detta sätta in pengar på skogskonto.Hur bokför jag detta i Visma administration? Vi har en enskild firma och i kontoplanen för enskild firma hittar jag inte kontot 1973 Skogskonto, kan jag få hjälp med hur jag ska lägga upp detta så att det blir rätt? Vilken SRU-kod ska jag använda och vad ska det vara för kontotyp?//Kristoffer
Dina konteringsförslag är helt korrekta.När det gäller anläggningstillgången går det utmärkt att lägga upp nyttjandetiden på 6 år om du räknar med att det är den ekonomiska livslängden för bilen i din rörelse. Huruvida du ska göra avskrivningar månadsvis eller årsvis väljer du själv - fördelen med de månadsvisa är att du hela tiden under året ser ett korrekt resultat för din verksamhet.Ordningen bokföring/registrering i anläggningsregistret spelar ingen roll - du använder fakturadagen som anskaffningsdatum i registret, så gör i den ordning det faller sig naturligt för dig - jag skulle själv bokföra fakturan och betalningen först och därefter lägga in i anläggningsregistret.Lyckat till!
Hej,I båda fallen ska du bokföra återbetalningen så att du nollställer den ursprungliga konteringen. Så oavsett om du bokfört den första utbetalningen som en kostnad eller ett förskott ska samma konto användas. Och förskottet från kunden kan ha bokförts antingen som förskott på 2420 eller som intäkt på ett 3-konto och du bokar återbetalningen till kunden mot det tidigare använda kontot.
Hej JoachimJag pratade med supporten, dom kunde inte direkt svara på varför det var bokade saldon kvar på 1510 och 1512.Vad de gäller 1512 så ser det ut som att de först bokats mot 1510, men sedan ligger det kvar på 1512.Min tanke är att, skall jag boka om saldot på 1510 och 1512 i en manuell verifikation mot 1930 för att nolla de båda konton.För pengar har kommit in för de fakturorna. se bild för 1512./ Emil
Hej, jag vill kunna lägga in ett ingångsvärde i B13 men hittar inte var jag kan göra detta? Tack.
Awesome