Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 
Senaste inlägg

Inte helt upp till mig att välja metod, tyvärr. Programmet - vare sig det nu beror på era programmerare eller på detaljerade regler och rekommendationer - har stängt många av de vägar som vi förr använde för att bokföra, tagit bort konton som vi använde osv. Det har gjort det svårare att bokföra på det sätt jag försökt göra.Vissa av de första åren bokförde jag allt med blyertspenna på egna manuella verifikationer på papper, vilket gjorde att man kunde experimentera fritt och uppfinna egna lösningar som var enkla och fungerade bra. Min bror, som var kamrer och bokförare, bokförde också på ett helt annat sätt än det bokföringsprogrammen idag dikterar. Han gjorde en verifikation för varje dag då något hände i bokföringen, vilken tog upp allt som hände den dagen. Då var det bra om alla fakturor kunde ha samma förfallodag.Tycker ända att ert bokföringsprogran fungerat bra. Hade avsevärt större problem med det program vi hade före det. Däremot är vi inte helt nöjda med programmet för årsbokslut och deklaration. Det verkar inte samspela korrekt med bokföringsprogrammet i alla lägen, vilket ibland ställer till problem som kan vara triviala men tar lång tid att lösa.
Efter det att Skatteverket ändrat sig om momsskyldighet för samfälligheter gör jag om bokföringen och tar bort momsredovisningen. Kvar har jag kvar tre faktiska momsinbetalningar till skattekontot och två motsvarande momsutbetalningar. Kan jag kontera dessa (förutom på kontot 1930 Företagskonto) på kontot 8910 Skatt som belastar årets resultat, så att de kommer med i årets resultat?Ulf
Hej! Jag har enskild firma och har varit dålig på att betala ut milersättning till mig själv. Hur långt i efterhand är det ok att betala det? Kan jag betala milersättning för år 2022 eller 2023 nu under 2024? Jag förstår att jag kanske måste öppna och lägga in kostnaderna på rätt år isf, eller?Jag har försökt googla men inte hittat något svar 🙂 Jag uppskattar att det handlar om ca 5000 per år om det spelar roll.
Vilka mot conton kan man använda utan att de påverkar Balans eller resultatet
Jag har ett cafe och jag får in swishbetalningar, hur ska jag bokföra försäljningen av mat?
Awesome