Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

"Avstämningskonto" /dummykonto för avstämning mot 2893 - eEkonomi

Jag har AB och kontantmetoden.
Jag vill ha de flesta kostnader som leverantörsfakturor eftersom då kan man följa kostnader per leverantör och se ingående "kvitton" vilket inte går om man använder inköp mot kvitto.

Jag har inget företagskort och många kostnader betalar jag med mitt privata kort och bokför sedan i Visma.

jag bokför idag inköp gjorda med privata pengar enligt denna  vilket innebär först manuell bokning av dummyinsättning på kassakontot och motkonterat till konto 2893 - Skulder till närstående personer, kortfristig del.

Sedan att leverantörsfakturan betalas från kassakontot så att det nollas. Har lagt en ide  att kunna välja konto 2893 som betalkonto i Visma men tror inte den kommer införas.


Nu till min tanke/fråga.

jag tänker mig att jag skapar ett nytt dummy bankkonto tex

konto 1943 avstämningskonto för privata utlägg mot 2893 månadsvis


då kan jag komma runt att skapa manuella insättningar (minskar till ett verifikat) eftersom det kontot 1943 går då att använda för att "betala" leverantörsfakturorna med i Visma eEkonomi Smart

sedan stämmer jag av månadsvis och bokar totala beloppet på konto 1943 mot konto 2893.


Finns det något som gör att detta är en dålig idé eller inte tillåtet?
1 SVAR 1
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det är en bra idé. Själv har jag lagt upp 1979 för just detta ändamål för en kund jag bokför år. Eftersom det är ett bankkonto enligt kontonummerstrukturen kan jag använda det för alla betalningar och kvittningar via bankhändelser.

Lycka till!