Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

M Risberg
UTFORSKARE

"Kvitta kreditfaktura", syftningsfel? - eEkonomi

Jag har fått en felaktigt utställd faktura från en leverantör. Efter detta har jag fått en kreditfaktura som korrigerar felet / "återbetalar" hela beloppet. Då tänker jag att jag vill kvitta den ursprungliga fakturan med kreditfakturan. Först och främst: Är det korrekt uppfattat, korrekt bokföringssvenska; dvs att jag ska kvitta debetfakturan med kreditfakturan?

Jag kanske tänker upp åt väggarna fel nu, men är inte det här nedan ett syftningsfel?

Efter att per skriven instruktion (Kvitta leverantörsfaktura helt eller delvis med en kreditfaktura) ha markerat kreditfakturan, under Leverantörsfakturor, klickar jag Åtgärder följt av Kvitta.

En ny sida dyker upp med rubriken "Kvitta kreditfaktura". Nu blir jag osäker. Det är väl inte kreditfakturan jag ska kvitta, eller? Ska det inte stå "Kvitta debetfaktura" eller kanske "Kvitta leverantörsfaktura"?

En annan rubrik längre ner på sidan säger "Kreditfaktura som ska kvittas". Jag frågar mig samma sak igen: Är det själva kreditfakturan jag ska kvitta alltså? (Där står den kreditfaktura nämnd som jag valde innan jag klickade Åtgärder enl ovan.) Ska det inte stå "Kreditfaktura som ska kvitta", utan ett "s" på slutet?

Ännu längre ner står det "Valda debetfakturor som kreditfakturan ska kvittas mot". Bör det inte heta "Valda debetfakturor som kreditfakturan ska kvitta"? För mig låter det baklänges annars.

Rätta mig GÄRNA om jag är ute och cyklar.

Ps. Jag tycker att det känns baklänges även hur eEkonomi redovisar matematiken när alla fakturor är valda. Dvs, "Summa kreditfaktura" = ett positivt tal och "Summa debetfaktura" = ett negativt tal. Som jag tänker så är det debetfakturan som är ett positivt tal och kreditfakturan som är ett minustal.



Från en nybörjare,
vänliga hälsningar.
16 SVAR 16
Fd medlem
Inte tillämpbar

Prova att kvitta ut fakturorna mot varandra.

Mikael

Hej Mikael.

Kvitta är precis vad jag vill göra. Blir förvirrad av språket bara. Förstår inte hur jag gör rätt.
Får jag fråga, läste du mitt inlägg eller gissade du vad jag skrev om? 🙂
Fd medlem
Inte tillämpbar

....du kan även "betala" båda fakturorna så blir summan även då noll

Mikael

Lust att förklara hur du menar med att betala dem?
Fd medlem
Inte tillämpbar

När du registrerar din debetfaktura som betald torde konteringen bli
Debet 2440 kredit 1930 och när du registrerar din kreditfaktura dom betald torde konteringen bli
Debet 1930 kredit 2440 vilket blir ett nollsummespel totalt sett

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

I Adm 1000 som jag jobbar i går det utmärkt att göra så och som sagt huvudsaken att summa summarum blir rätt.
Mikael

En till nattsuddare. 🙂 Hej igen.

Håller med om att huvudsaken är att det blir rätt summa summarum.

Däremot: För mig som lär mig detta så fastnar jag helt i onödan på när instruktioner är svåra att förstå eller rent av problematiska, med syftningsfel t ex - som är det jag undrar.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hoppas programmakarna kan svara dig på det

Mikael

Yes, det hoppas jag med. Om det nu är något som är fel.

En fråga .. Är det syftningsfel anser du eller är det som det ska?

Jag kanske har förstått det hela fel med att kvitta och kredit.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag har inget svar på din fråga om syftningsfel, jag försöker mer bidra till vad som kan göra redovisningen rätt 🙂

Mikael

Det uppskattas naturligtvis.

Hur står det i Adm 1000 på sidan om leverantörskreditfaktura?
Lisa Henriks
PRODUCT OWNER

Hej M Risberg! 

Tack för att du ifrågasätter och lyfter upp något som lätt blir självklart när man jobbat länge med programmet 🙂 

Om du har två fakturor som ska ta ut varandra så ska du på krediten välja Åtgärder - Kvitta och i listan under Valda debetfakturor som kreditfakturan ska kvittas mot välja upp debetfakturan som du vill kvitta krediten mot. 
I botten av rutan ser du krediten med ett positivt belopp eftersom det är pengar som du "får tillbaka" från leverantören, och debetfakturan ska betalas och därför blir det ett minustecken framför. 

Jag ska klura lite på dina synpunkter och se om vi kan förtydliga kvittningsförfarandet på något sätt. Tack! 
M Risberg
UTFORSKARE

Hej!

Jag chansade och lyckades kvitta min vanliga leverantörsfaktura (”debetfaktura”) med den kreditnota / kreditfaktura jag fått. Det var ordvalen och rubrikerna på sidan ”Kvitta kreditfaktura” (bara den rubriken t ex) som förvirrade och stoppade upp mitt flow. Själva funktionen och matematiken bakom skärmbilden fungerade däremot när jag kom så långt.

Det må låta obetydligt eftersom ”det ju fungerade ändå” men er support har fått prata med mig i en halvtimme i onödan - och det var säkert inte sista gången någon blev förvirrad. 🙂
M Risberg
UTFORSKARE

Syftningsfelet i eEkonomi är kvar än idag såg jag när jag skulle bokföra nästa kreditfaktura. ... om det nu är ett syftningsfel? Fick inte riktigt frågan besvarad när det begav sig.

Är det rätt att man kvittar en kreditfaktura (som det står i eEkonomi), eller kvittar man en befintlig faktura / delar av ett fakturerat belopp med hjälp av kreditfakturan?
Lisa Henriks
PRODUCT OWNER

Hej! 

Det stämmer att vi inte har gjort några ändringar ännu.
Vi har hittills prioriterat andra text- och dokumentationsändringar men jag vet att har dina synpunkter uppe på bordet för stunden. 

Trevligt att höra att det ligger på bordet.

Det är bara att höra av sig om ni behöver mer input. Vi är många här i forumet som vill hjälpa till att göra Vismas program och tjänster ännu bättre.