Semestersättning vid minskad arbetstid - Lön 300/600

• 1
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 6 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Hej,

Jag har en rejält knivig fråga som jag hoppas att någon kan hjälpa mig med. Det är så att vi har en anställd som har slutat som har jobbat 100% för att sedan gå ner till 50% ett par månader innan anställningens slut. Personen i fråga jobbade heltid i april och deltid från dess, d.v.s. 1 "intjänandemånad" med heltid.

Problemet jag har nu är att personen dels hade sparat en del dagar, och sedan ska ha semesterersättning på slutlön, såklart. De sparade dagarna är ju intjänade under föregående år, med heltidslön, och därför blir ersättningen i programmet (exempelsiffror bara):
Semesterersättning 1000 kr
Semesteravdrag -500 kr
Semestertillägg 200 kr (0,8% av heltidslönen)

So far so good tänker jag, då personen har ersättningen från heltid, och avdraget från deltid.

Men sen kommer resten av ersättningen: de intjänade dagarna under året! Systemet har även i det här fallet lagt en ersättning på 1000 kronor och ett avdrag på 500 kronor, samt ett tillägg som baseras på heltidslönen. Jag kan köpa att h*n ska få heltidsbaserad ersättning för de intjänade dagarna i april (då det var heltid), men för de övriga dagarna fram tills slutdagen arbetades det bara 50%, och då blir det väl helt fel att ersättningen baseras på heltid (d.v.s. ersättningen är 1000, avdraget 500)? Det känns som att för dessa dagar borde ersättning och avdrag ta ut varandra, och kvar endast bli semestertillägget?

Dessutom, hur påverkar detta datan i övrigt? Arbetsgivaravgiften baseras ju på denna siffra, så det känns som att denna uträkning kan påverka en hel del framöver också, även om jag skulle göra en manuell justering vid utbetalning och dra av det felaktiga.

Eller är det över huvud taget fel? Har jag tänkt konstigt?
Foto på Peter

Peter

• 1,010 poäng 1k badge 2x thumb

Publicerades för 6 år sedan

• 1
  • 1
Foto på Annie Karlsson

Annie Karlsson, Employee

• 3,282 poäng 3k badge 2x thumb
Hej Peter!

Du tänker helt riktigt att värdet för de intjänade dagarna bara bör räknas på 50% sysselsättningsgrad (förutom april som är heltid) förutsatt att du markerat den inställningen på semestervillkoret i företagsinställningarna. Däremot tror jag att du tänker lite fel nu med avdraget. I och med att det är en slutlön så betalas semesterdagarna ut i pengar och personen har alltså inte varit ledig om jag förstår dig rätt. Det innebär att du inte gör något avdrag utan den anställde får hela semesterdagens värde, semesterlön + semestertillägg utbetalt. Använder du snabbvalet som heter Semester ersättning sköter programmet detta automatiskt och betalar ut korrekt slutlön.

Om du är osäker på om det stämmer rekommenderar jag att du kontrollräknar värdet för de intjänade dagarna. Innan du använder snabbvalet Semester ersättning på lönekörningen kan du skriva ut en semesterskuldlista med urval på bara denna anställde. Då får du en specifikation på vad just de intjänade dagarna är värda och på så sätt kan du sedan kontrollräkna om det stämmer.

Om du är osäker på om det stämmer får du gärna återkomma med lite mer information så kan jag göra en liten överslagsräkning också.
Det är såklart många delar som spelar in men vi kan börja med följande information i så fall:
1. Aktuell månadslön (50%).
2. Antal intjänade dagar.
3. Slutat-datum för den anställde.

Jag utgår ifrån att den anställde har semestervillkor 20, generellt semesterår (1 april- 31 mars) och intjänandeåret är året före uttagsåret.

Så bara återkom om du inte löser det så ska vi nog få ordning på det! :)
(Redigerad)
Foto på Peter

Peter

• 1,010 poäng 1k badge 2x thumb
Hej Annie.

Jag tror att det ska ha blivit rätt. Jag tänkte helt fel (inte bara lite fel) på avdraget, och har nu kontrollräknat. Det som gjorde det lite svårare var att systemet räknar på en snittarbetstid som blev någonstans runt 57.5% p.g.a. den första månaden med 100% arbetstid, enligt formeln:

((Halvtidslön*5,4%)/50%)*snittarbetstid = semesterersättning per dag. Det är (någorlunda) logiskt när man väl har fått facit presenterat, som det brukar vara! 5,4% ovan är avtalat 4,6% + 0,8% tillägg.

Men det största problemet var att jag inte tänkte på att avdraget inte ska göras, vilket resulterade i att summan blev nästan precis samma som om de hade fått semesterersättningen beräknad på 100% för alla dagar, därav min övertygelse om att något hade blivit fel!
Foto på Annie Karlsson

Annie Karlsson, Employee

• 3,282 poäng 3k badge 2x thumb
Det verkar absolut som att du fått ordning på det nu, härligt att höra!

Har du fler funderingar sen är du alltid välkommen att återkomma här!

Ha en bra helg!